Gå til innhold

Er tannlege gratis når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet? Skal inn nå snart å få fikset på ei rotfylling, så hadde ikke gjort noe om det var gratis:)

Takker for svar..

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, må nok betale som vanlig.. Er maaange år siden man fikk gratis tannlege når man var gravid..

Skrevet

så utrolig dumt:(

Hvorfor slutta de med det!!??

Skrevet

Fordi det blir dyrt for skattebetalerne dersom vi også skal dekke alle tannlegeutgifter til alle som tilfeldigvis er gravide. Det er heller ikke gratis å gå til lege dersom det gjelder noe annet enn svangerskapsrelaterte problemstillinger...

Skrevet

Kunne godt ha vert det så sinnsykt dyrt som det er å gå til tannlege i dette landet! Synes tennende mine har fått merkbar dårligere kvalitet i løpet av svangerskapet!

Skrevet

Da er min lege veeeeldig snill med meg ;)

Annonse

Skrevet

hmm, så domt at det ikke var det da:(

men skjønna de på enn måte da:)

Skrevet

R ikke noe du bør gjøre nå alikevel.. Jeg skulle inn og rotfylle ved forrige svangerskap, men fikk verken ta røntgen eller rotfylle så lenge jeg var gravid så hun la i noe midlertidig og fikk beskjed om å komme tilbake etter fødselen.

Skrevet

Jeg mener virkelig å ha lest at man får gratis sjekk hos tannlegen, men at behandling må man betale for selv.... Vet ikke om det er gammel informasjon, men jordmor vet det.

Skrevet

Man skal ikke til tannlegen når man er gravid. Punktum (hilsen jordmora mi). Jeg merker også at det går litt utover tennene dette.

Skrevet

legen min sa på fredag at man får to gratis sjekk med rens og puss hos tannlege dekket av nav når man er gravid :)

Skrevet

Da jeg var gravid sist gang (4aar siden) saa fikk man 20% hos kommunale tannleger,... hmmm... det er jo ikke vaere enn aa ringe tannlegen :)

Skrevet

det er desverre ikke gratis!! jeg har gått til tannlegen nå når jeg er gravid å brukt masse penger der desverre. Fikk en tann som måtte akutt rotfylles hos spesialist. Skulle solgt den tanna assa for den har kostet meg myyye penger! ;O

Annonse

Skrevet

Bare en liten kommentar til dere som synes det er dyrt å gå til tannlegen. Hva som er dyrt blir jo en litt relativ greie. For hvis du beregner 500-600 kr en gang i året for å få kontroll av tennene, sleng på noen hundrelapper ekstra hvis du også vil ha rens. Sammenlikn så dette med utgiftene mange av oss har hos frisøren 4-6 ganger i året... Vel, for min del er da tannlegen ikke særlig dyr. Er enig i at engangsutgiften kan bli ganske stiv hvis man må rotfylle eller gjøre større ting. Men ved jevnlig sjekk så slipper de fleste av oss de aller største operasjonene. Jeg tror det har blitt litt slik at vi opplever at tannlegen er dyr fordi vi har den gratis som barn og så plutselig en dag må vi begynne å betale den selv. Gjerne i en periode med litt dårlig økonomi. Da blir tennene en desverre lett en salderingspost. Konsekvensene av det er desverre større enn om vi er litt lange på håret en stund, dessuten har frisøren aldri vært gratis slik at det blir ikke på samme måte et tema. Så skal det sies at tannhelse i motsettning til "hårhelse" vel er et viktigere helseutfordring og derfor kanskje burde vært vurdert inn under offentlig helsetjeneste i større utstrekning enn i dag. Kanskje gjennom en fast-tannlege ordning. Men dette vil koste mye penger, og jeg må vel innrømme det er andre ting jeg synes skattepengene mine bør dekke før de dekker tannlege for alle gravide. Men det er mulig det er lett for meg å si. Tennene mine har faktisk blitt bedre etter jg ble gravid. Siden jeg har måttet kutte ned på te-drikkingen har jeg mye mindre tannstein og regner med jeg holder til etter fødselen før jeg må til tannlegen igjen.

Skrevet

Kan man ikke rotfylle når man går gravid???

Skrevet

mia29: synes du ikke ser helt nyansert på dette her. I Norge er det ganske mange som ikke tar seg råd til å gå til tannlege ELLER frisør.

Gamle mennesker som er alene å må leve på en pensjon som er liten pga de ikke har jobbet er også en gruppe som prioriterer ned tannlege for å overleve.

Hva med de som har tannlegeskrekk? Her er det mange fler ting som burde tas inn til ettertanke på hvorfor det fort kan ta litt lang tid før en pasient kommer seg til tannlegen.

Hvis du har en tannlege som koster 500-600 kr for rutinesjekk så vil jeg si at din tannlege er rimelig. Min koster rundt 900 kr å da har han ikke gjort noe hvis han finner noe å ordne da. I tillegg ønsker jo jeg å gå et sted hvor jeg opplever at de er dyktige. Tilgjengelighet er også en viktig ting.

Pr.d.d får faktisk de som ikke har jobb dekket tannlege av staten. ( aner ikke om det er arbeidsløse, sosialen etc)

Hadde en kamerat som utnyttet dette maksimalt å fikk gjort det han skulle før han fikk seg jobb. Så pengene dine og mine går faktisk til tannlege til andre selv om vi ikke vet det.

Jeg skulle ønske at det var en egenandel på tannlege. Trenger ikke å være like lav som hos legen. feks hvis man overskrider 6000 kr på et år så får man resten dekket. Tror mange fler hadde tatt seg råd da siden man ser at utgiften har et tak! Smertelindring med lystgass for en som har akutt tannlegeskrekk koster faktisk 5000 kr per gang der hvor jeg går. Dette gjør jo at man skal grave dyyyyypt i lommen før man setter i gang med noe som helst å prøver å ta alt på en runde inne hos tannlegen..

mamma for første gang: Er de 3 første md de ikke vil gjøre noe med deg for å sette babyen i noen som helst risiko. Man kan rotfylle når man er gravid! jeg har da gjort det. Bedre det enn å gå med en infeksjon i tannen å store smerter.

Skrevet

Enig med deg Elin 08 skattebetalerenes penger går nok mye til å dekke andres tannlege regninger likevel. Har også en venninde som får alt dekket hos tannlegen nå,å det blir ikke en billig affære!

Jeg for min del har alltid hatt svært dårlige tenner,på tross av tannpuss,tanntråd,fluor skyld og alt det der..drikker mye vann, skjelden brus og juice..så vil ikke påstå det er ett selvforskyldt problem,å det mener ikke tannlegen min heller.

Jeg kvir meg noe vannvittig til å gå til tannlegen fordi jeg vet jeg ikke har råd til å ta så mye som ett hull en gang.

Sånn er det når man er student og ikke har så mye å rutte med og samtidig skal prøve å etablere på boligmarkedet i dette landet.

Når det gjelder det der frisør eksempelet kan jeg legge til at jeg ikke har råd til å gå til frisøren heller...Men klipper meg selv eller får en venninde til å gjøre det..

Jeg synes i alle fall tannlege er sviindyrt,tydeligvis bare for de mest velstående av oss...

Skrevet

Hei!

Hvis der synes min holdning er unyansert må dere også lese nyansene i mitt innlegg. Jeg har aldri sidestilt frisør og tannhelse i viktighet. Jeg sier vel heller at tannhelse er en større utfordring enn "hårhelse." (Merk bruk av annførselstegn.) Det jeg sier ikke er min førsteprioritet når det kommer til skattepenenger er gravides tannhelse på generellt grunnlag. Jeg har aldri kommentert tannhelseproblematikk til hverken, eldre, uføre, arbeidsløse, studenter, rusmiddelavhengige, psykisk utviklingshemmede eller andre grupper som kan ha særskillte utfordringer knyttet til sin tannhelse. Det være seg enten utfordringen er knyttet til økonomi, tannstatus eller begge deler. Jeg har heller ikke hevdet at det ikke er grupper som er omfattet av offentlig tannhelsetjeneste i dag utover skolehelsetjenesten. Jeg kommenterer kun at for de fleste av oss opphører tilknytnningen til offentlig tannhelsetjeneste når vi ikke lenger er omfattet av tilbudet til "skoletannlegen." I mitt innlegg er det med andre ord nyanser like mye knyttet til det som ikke blir skrevet som det som blir skrevet. En større politisk diskusjon rundt offentlig tannhelsetjeneste generellt har jeg med fullt overlegg utelatt i mitt forrige innlegg da det var gravides tannhelse som var tema. I utgangspunktet var spørsmålet kun knyttet til får jeg det gratis tannlegehjelp når man er gravid. Således gikk jeg allerede godt utover opprinnelig innlegg når jeg i mitt "svar" politiserte spørsmålet.

Og for de av dere som reagerte på sammenlikningen med frisørutgifter så var dette et forsøk på at sette dette i perspektiv opp i mot andre faste utgifter som mange kvinner tross alt har. Jeg tilhører ikke en av de selv, men jeg vil vel bli overrasket om det her kan hevdes at kvinner generellt bruker lite penger på frisør og hårpleie sammenliknet med hva de bruker på tannhelse sett over et år. Og Lotteliten 85 er vel ganske representativ for mange studenter. Hun kutter frisøren når hun er student og har dårlig råd. Konsekvensene av det blir dessverre mye mindre enn å kutte tannlegen. Jeg vil anbefale deg å sjekke med studentsamskipnaden der du studerer. Noen samskipnader gir støtte til tannlegeutgifter.

Vel, håper nyansene mine mine ble noe tydeligere nå. Jeg har kun uttalt meg om hva jeg mener om finansiering av gravides tannhelse på generellt grunnlag. Offentlig tannhelse generellt er en annen diskusjon som hører hjemme et annet sted.

Skrevet

Er det noe jeg vet som ikke er gratis så er det tannlege,dessværre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...