lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Litja her er snart fem mnd og har lenge våknet bare et par ganger i løpet av natta for å spise. Nå har hun begynt å våkne for å spise hver andre-tredje time hele natta gjennom! Mulig det kan være en økeperiode, men det har vært slik fire-fem netter på rad. I natt mista jeg helt tellinga over hvor mange ganger hun spiste... Begynner å ta på, maks to timer sammenhengende søvn hver natt... Merker det på litja også, hun skal duppe hele tida på dagen. holder ut maks en time våken før hun begynner å sutre og bli trøtt. Etter å ha snakka med helsesøstra anbefalte hun å prøve litt grøt om kvelden, så kanskje både mor og barn sover bedre Tenkte vi skulle prøve litt maisgrøt i mårra, noen som har erfaring med den? Eller skal jeg se an å se om "økeperioden" avtar? Noen med liknende tilfeller?
Trulte76 Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 sånn var min også 3,5 mnd, så jeg begynte å gi velling jeg..ja fy meg.. Men han tålte det så vi fortsatte..gitt 4 kvelder på rad. Blitt roligere både på natt og dag synes jeg. så nå sover han 4 timer istedet for bare 2. Og jeg er mye mere uthvilt. sånn var nr 2 også. begynte å våkne hele tiden på natta da hun var 4 mnd..begynte med grøt og det hjalp..
lilleღpersille Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Satt akkurat å tenkte på å legge inn et innlegg om det samme. Jenta mi på 3.5 mnd har startet på samme måte. Natt til i går våknet hun konstant etter 1.5 timers søvn hele natta igjennom. Slitsomt. Det virker ikke som noen økning, da hun ikke krever pupp så ofte om dagen, men hun er litt grinete. Lurer på hva dette kan være. Begynner å bli litt frustrert nå. Kan det være tenner som irriterer? Ellers tenker jeg å prøve litt tillegg i kveld for å se om det er noe med mettheten. Gleder meg til å kunne gi litt annet føde, kanskje mm mi rett og slett ikke metter like godt lenger. Skal til hs i morgen, får høre hva hun sier bom saken. Desverre ikke særlig hjelp fra meg:) Få høre hvordan det utvikler seg da:)
chiquita Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Hei - vår sønn er 8mnd nå men da han var nærmet seg 5 måneder og vi trodde det gikk rette veien med gode soveperioder om natta så begynte han å tulle og våkne etter mat "hele tiden" på natta - Det var ganske slitsomt men mange på min barselgruppe slet med det samme og det var nok en kombinasjon av at kroppen blir så stor at morsmelken fordøyes raskt og han trenger mer og at det er kos og trygt å komme opp og få pupp. For oss ble det kjempemye bedre da vi fikk introdusert fast føde(måtte mer enn litt grøt til) og vi reduserte antall sovinger fra 3-2 om dagen. Fra 6 1/2-7mnd sover han så stort sett fra kl 19 til halv seks, seks om morgenen før han får pupp og vi står opp. Så bare smør deg med tålmodighet og prøv evt. med nattavvenning ettersom barnet får mer fast føde. Lykke til
lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2008 Høres rimelig likt ut som her ja Jenta mi har også vært litt grinete på dagen, men har spist mer eller mindre som normalt. Hun spiser litt hyppigere da, skal ha mat hver 2-3 time, mens det før fint kunne gå både 3 og 4 timer på dagen. Men det virker ikke som om mm metter henne godt nok lenger. Prøvde litt forsiktig med maisgrøt i kveld nå da, måtte bare begrense henne, for det kunne hun ha spist mye av! Hun elsket grøt! Så det er jo bra. Spennende å se hvordan magen tåler det da :-/ Men funker det så er jeg i himmelen! Skal prøve å komme tilbake med oppdatering
lilleღpersille Skrevet 7. desember 2008 #6 Skrevet 7. desember 2008 Heisann! Hvordan har det gått med nattesøvnen etter oppstart med grøt? Forbedringer håper jeg:) Prøvde å gi noe mme i tillegg til kvelden og prøvd flere dager nå, men litsjetausa har funnet ut at hun ikke vil ha flaske lengre...Prøvde også å gi det med skje, men hun var rasende! Hmm Så da blir det litt vanskelig, ja. Så hun våkner gjerne en 3 ggr mellom 24 og 06. har kjøpt inn risgrøt som står på kjøkkenbenken, bare for å ha den klar. Tror det blir aktuelt med å prøve det om noen uker, så får jeg bare stålsette meg og akseptere at hun nok trenger hyppige måltider. Hun legger i hvertfall fint på seg.
lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2008 Hei! He he joda det går... Første kvelden med fullt grøtmåltid i kveld da, så det gjenstår å se. Må si jeg er imponert over hvor mye mat en sånn liten skrott klarer å ha i seg Det er tydelig at puppen ikke er nok lenger ja! De første nettene etter hun smakte på grøt har det vært akkurat samme gamle visa. Hun har gradvis fått mere, og nå fikk hun altså full dose! Men grøt er populært ihvertfall men hun ville ikke ha pupp i tillegg da, tenkte kanskje hun var litt tørst også, men det kom ikke på tale. tror du det er noen krise om hun ikke drikker melk etterpå? vet ikke jeg... Det skal også nevnes at hun har blitt ganske urolig etter at hun begynte å få grøt. siste 14 dagene før vi begynte var hun kjempegrei å legge. men nå har det blitt en del hyl og skrik. Litt mindre i kveld etter hun fikk fullt måltid da... Det er jo kjempebra for melkeproduksjonen å gi pupp på natta, men fy søren så utrolig slitsomt når de våkner så ofte! Tror nok du kan høre med helsesøstra om det går bra om du begynner å gi grøt, kjenner ei som begynte å gi jenta si på 3,5 mnd også. og det gikk kjempebra. bare start med små porsjoner. Kommer tilbake med mer...
Trulte76 Skrevet 7. desember 2008 #8 Skrevet 7. desember 2008 idag er det akkurat 1 uke siden jeg begynte å ha litt grøt på ei flaske med mme. Han er mye mere fornøyd på dagen og sover bedre på natta. sover 4 timer istedet for 2. SÅ nå er jeg mere opplagt. Begynte med 110ml på flaske, drakk vel 80ml i begynnelsen av den. men nå sluker han flaska, så de to siste kveldene har han fått 145ml og drukket opp alt. Gir en liten time før leggetid, så får han puppen rett før han skal legge seg. Har ikke reagert i det hele tatt og ikke hard i magen heller. Har litt malt oppi da. Han er 4 mnd om 1,5 uke.. Han er ikke så glad i mme på flaske lengre..har gitt han jevnt for å venne til flaska, men så nektet han..spyttet det ut igjenn rett og slett. MEN mme med litt grøtpulver oppi er visst nam. Tar flaska tvert Tenkte jeg skulle begynne med grøtmåltid når han blir 4 mnd..så får ahn "velling" på flaska til så lenge.
lilleღpersille Skrevet 7. desember 2008 #9 Skrevet 7. desember 2008 Ja, litt spennende dette med introdusering av mat. Vet ikke helt hvordan det fungerer med å gi pupp etter et grøtmåltid, om man skal gi før eller etter. Er helt grønn der desverre. Helt i starten tror jeg at jeg kommer til å amme først og så gi litt velling etter en stund før sengetid. Rett og slett for å opprettholde melkeproduksjonen. For blir hun mett etter Grøt/velling vil jo hun ikke ha melk fra meg og da går jo produksjonen ned. Man skal vel kanskje begynne å tilvenne med å drikke litt vann også for tørstens skyld. Spennende å høre hvordan det går Også artig å høre andres erfaringer!
lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2008 Jada, grøt er tingen! Hun slukte jo hele grøtmåltidet og var ferdig å spise sånn i åtte-tida. Siden det begynte å bli leggetid, gikk jeg ned for å ta kveldsstellet ganske snart etterpå. Brukte litt god tid på stellebordet for å få litt mellom grøt og eventuell pupp. Men pupp var ikke aktuelt,så jeg la henne i senga. og hun sovnet til sånn i ni-tida etter litt fjasing og skriking. Kvart på ti våknet hun igjen og skulle ha pupp! Hun var tydelig tørst etter grøtmåltidet. Hørte rykter om at en ikke skulle gi grøt rett før leggetid og at melk skulle være siste måltidet? Noen som vet? Men i hvertfall etter å ha spist seg god og mett på pupp kl ti, våknet hun klokka halv to, halv seks og halv ni. Så fra fire-fem måltider på natta ble det to! og mor og barn våknet strålende blid og opplagt i dag! Det er jo bare bra at hun våkner et par ganger, det holder jo også min melkeproduksjon i gang
lilleღpersille Skrevet 11. desember 2008 #11 Skrevet 11. desember 2008 Hei igjen! Hvordan går det med søvnrutinene nå? Jeg prøvde en kveld med litt velling- virker som hun likte dette. Men er forsiktig, da det egt er i tidligste laget. så det ble bare den kvelden. Har virkelig klødd meg i hodet for å tenke ut løsninger. Har i noen dager nå, lagt henne hyppig til brystet, faktisk hver time på dagen, slik at hun kanskje skulle bli litt roligere på natta. Dette har nok hjulpet til en viss grad, men fortsatt hyppige oppvåkninger. Ikke bare det, men hun er urolig også. Hun snur seg nå over på magen i senga og våkner av dette. Ligger og sparker, vrir og bukter seg. Så jeg må uansett opp for å legge henne riktig igjen. I dag har jeg kjøpt NAN pulver og hun har fått noen skjeer med velling(Risgrøt) i dag. Har bestemt meg for å innføre dette fast nå på dagtid for så å gi det på kvelden når hun er blitt vant til det. Det gikk ned på høykant i dag i hvertfall.
Cognac Skrevet 11. desember 2008 #12 Skrevet 11. desember 2008 Gutten min sovner kl 19 og har i det siste våknet kl 23, 00.30, 02.30,04, 05.30, 06.30, og det eneste som får han til å sovne igjen er puppen. Så det er ikke så mye søvn på meg for tiden. Om dagen vil han ikke ha pupp så ofte. Jeg begynte med grøt for en uke siden, først en ts, og økte til to etter noen dager. Hvor fort kan man øke, etter hvor lang tid kan han få et ordentlig grøtmåltid? Det ser ut som om det går bra foreløpig.... Han er forresten 4 1/2 måned...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå