Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Venninnen min har en datter på 11 år som veier 68 kg, er ikke dette litt mye for en så ung jente? Hva er "normal" vekt for en 11 åring?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Er litt usikker, men vil tippe rundt 150cm...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Jeg er selv 150 høy, men voksen, og da jeg var 66 kg fikk jeg beskjed av fastlegen om å prøve å gå ned ca 10 kg pga faren for diabetes og fordi jeg hadde høyt kolesterol. Jeg vil tro at hun bør veie rundt 40 kg som 11 åring, men det kommer jo an på aktivitetsnivå og kosthold...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Hun beveger seg kun hvis hun må og matinntaket må styres sier moren. Hun spiser alt hun kommer over og bryter seg inn i skuffer og skap om det er noe spiselig, men da spesielt søtsaker.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Da bør moren danne et sukkerfritt hjem. Druer og frukt kan stå lett tilgjengelig. Stakkars 11åring, ikke lett sikkert.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Høres ut som denne mammaen er fullt klar over problemet, om hun ikke har gjort det alt bør hun ta kontakt med BUP. Gjennom dem kan hun få hjelp av en ernerings-spesialist. Helt klart at denne jenta har et spiseproblem og trenger hjelp, det er mammaens sin jobb i samarbeid med spesialist å finne ut hva matinntak, mosjon og vekt skal være for henne. Jenter i førpuberteten kan ha en del valpefett som forsvinner etterhvert, vanskelig for oss å utale oss om ei jente vi ikke kjenner... Obs,Obs, datteren til ei venninne var også lubben på den alderen, da hun ble 16 år gikk hun plutselig ned 25 kilo ved å slutte å spise. Hun måtte legges inn pga anoreksien hun utviklet, dette er et følsomt tema, overlat det til jentas nærmeste familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå