Gå til innhold

Noen som har hatt en fin og lett fødsel UTEN bringebærblad-te/kapsler og/eller modningsakupunktur???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en liten frekkas, og sniker meg litt inn hit fra 3.trimester! :)

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal kjøre på med alternativ medisin for å muligens forenkle fødselsforløpet. (Er førstegangs.)

Men, jeg har rett og slett ikke fått surret meg til å gjøre noen av delene. Er 38+3 idag, så det er jo (forhåpentligvis) ikke all verdens tid igjen til fødselen...

Jeg smører med fødselsforberedende olje fra Weleda da, men det er det eneste jeg gjør og...

Nesten så jeg sitter her å føler at jeg kommer til å ha DEN vanskelige fødselen fordi jeg ikke har tatt i bruk noen av disse tingene. :/

Argh, angst!

Så, er det noen som har hatt en fin og "lett"/"enkel" fødsel, uten å ha tatt i bruk noen av disse tingene?

Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det viktigste er at du ikke stresser, ikke tenk så mye over hvordan du tro fødseln komme til å bli, det var det beste tipset jeg fikk. var også 1. gangs for 3 månder siden. og skulle prøve alt for å forberede fødseln og gjør den lett, men rakk ingen av delene. men allikevel hadde jeg en forholdvis enkel fødsel, men det er jo individuelt og kommer også litt an på forventninger. jeg prøvde å ikke tenke over hvordan det skulle bli og er glad over det nå, for det kan alltid komme opp uforventete ting, som ikke er noe ille dersom man ikke har planlagt nøye hvordan man vil det skal bli, for slikt kan ikke planlegges. og husk en fødsel er vondt, men vi er laget for å klare det, jobb med smertene og ikke mot og stol på kroppen din:) og det finnes smertestillende dersom det blir for ille.!!! et annet tips har klokke, det hjalp meg veldig når jordmora sa at jeg skulle bli mamma før midtnatt, kom inn kl 20.30 da fikk jeg vite at det ikke komme noe før neste morran, men ved ny åpningsskjekk rundt 22.00 sa hun før midtnatt, så da hadde jeg noe å forholde meg til og visste at det ville være over om ikke lenge og vi endelig kunne holde vår lille skatt:)

lykke til, det kommer til å går bra. stol på deg selv:D

Skrevet

å gled deg! det er så spennende å se hvordan en takler det å føde, jeg gledet meg og hadde en fantastisk fødsel (ikke at jeg tror det bare var derfor, tror VELDIG på flaks også) - men, det jeg ville si var, ikke for sent hvis du vil prøve noe alternativt. jeg beg vel i uke37 med aku, tok bare en gang i uka men vet flere som har beg i uke 38 og tatt to ganger i uka - vips så går du en uke over tiden, og da kan du få en del ganger pluss hevet innpå en del av disse kapslene - tok dem også. men tror det var sex og masse gåing som fikk igang selve fødselen, som ekstratips hvis du blir gående over. Lykke til!

Skrevet

Jeg fødte på overtid tross både akupunktur og kapsler...Det var en helt grei fødsel, men "fint og lett" kan det vel sjeldent kalles uansett. Det går helt sikkert bra - og du kan jo uansett ta en akupunkturtime om

du slapper bedre av da, det er sikkert ikke for sent!

Skrevet

Jeg gjorde absolutt ikke noe (bortsett fra å smøre magen).

Har hatt to lette fødsler-- Første kom 2 timer etter de vondeste smertene begynete og andre mann 10 minutter etter de verste smertene begynte...

Skrevet

Jeg har 2 barn, ett på 9 år og en på 8 mnd.

Jeg har ikke brukt noen ting for å prøve å forenkle fødselsforløpet noen av gangene. Men jeg har hatt to lette fødsler og vært heldig, der hele forløpet tok 5 timer første gang og 3 timer andre gang! Jeg har også født uten smertestillende og bedøvelse. Begge mine ble født henholdsvis 3 uker og 1 uke før termin.

Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig troen på sånne metoder/ting som kan fremskynde eller hjelpe, men det er opp til enhver hva de vil tro på og hva de mener kan hjelpe.

Jeg tror du skal stole på deg selv og gjøre det/bruke det som du mener er riktig! Du vet selv når du står midt oppi det om du greier deg uten noe smertestillende eller om du må be om noe!

Forskjellen fra første til andre fødsel var at jeg hørte mer på jordmoren når jeg skulle presse og ikke presse, og det tror jeg var veldig lurt!! Men igjen, du merker nok hva som er best for deg!!

Lykke til, det går nok så fint skal du se!!!

Skrevet

Jeg fødte på termindagen. Sprakk ingenting, så jeg slapp å sy. Fra 3cm åpning til 10cm gikk det bare 6 timer. Og jeg pressa bare i 5 min før hun kom ut :) Jeg smurte meg ikke med noe, eller spiste noen kapsler.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok masse kapsler og akupunktur. Kapslene førte til at jeg hadde konstant kynnere, og ikke virka akupunkturen noe særlig heller. Måtte settes i gang på overtid og det hele endte i keisersnitt delvis pga ineffektive rier (og effektive rier er jo noe av det vi tar kapsler og akupunktur for)

Så neste gang skal jeg spare de pengene! Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for kjempe flotte svar damer!!! :)

Nå føler jeg meg mye roligere!

Gleder meg til å komme inn hit på DIB sammen med dere! :)

Skrevet

Jeg tror ikke på disse kapslene, ville ikke brukt det.

Akupunktur tviler jeg også på.

Kroppen føder når den er klar. De som forteller at de fødte med ditt og datt, man vet jo ikke om det samme hadde skjedd uten?

Det er jo når man begynner å bli klar for fødsel man tar slike ting, og da vil det uansett skje i nærmeste framtid.

Skrevet

Jeg brukte ikke noe sånt. Fødselen tok lang tid (ti timer kanskje) men det var bare den siste timen før jeg kunne presse som virkelig var vond. Så jeg hadde nok en ganske enkel fødsel :) Og jeg fødte et lubbent nurk på over fire kg.

Skrevet

Ikke for å være slem eller noe, men vil bare si at jeg tror ikke på slike ting. Enten så går det bra, eller så går det ikke så bra. Jeg gjorde alt jeg kunne med både nr 1 og 2, drakk kanel te, smurte, fikk akupnktur gikk trapper, hadde sex etc etc tc. Nr 1 kom 14 dager over og endte i full narkose og keidersnitt, nr to ble jeg satt igang 16 dager før, og etter to dager og full stopp selv med full åpning endte det med ks der også. Har på ingen måte fått skrekken og prøver på nr 3 og håper på vanlig fødsel denne ganegn, men tror det beste er bare å slappe av så går det som det går.

Gled deg!!! Det er en fantastisk opplevlse å få se nurket første gang og føle at dette er det jeg som har laget og jeg som har klart å få ut av min kropp. Kan ikke beskrives.

Skrevet

Jeg brukte ingen av delene, og fødselen gikk slett ikke så bra (haste-ks). MEN jeg tror IKKE ting hadde gått det aller minste annerledes hvis jeg hadde brukt bringebærblader eller akupunktur! Slapp av, det er nok HELT andre forhold som avgjør om fødselen kommer til å bli grei eller ikke. Du må stole på kroppen din, og stole på fødselshjelperne og deres kompetanse. Lykke til!

Skrevet

Jeg fødte 4 dager over ul termin og 8 dager over menstermin. Førstegangs. Jeg hadde ikke brukt noen av disse fødselforberedende greiene. Fødselen gikk veldig fint, tok jo litt tid, men helt gjennomsnittlig. Ikke noe smertelindring, ble klipt litt, men revnet ikke. Akkurat slik det skulle være i følge jordmor;)

Tror ikke det nødvendigvis har noe å si hva man gjør. Fødsler er forskjellige uansett. Eneste jeg gjorde av forberedelser var å holde meg i fysisk god form. Man blir veldig sliten etter mange timer med rier, og da er det godt å ha igjen litt overskudd til pressinga..... Jeg ble overrasket over hvor slitsomt det egentlig var:)

Lykke til, det går sikkert fint!

Skrevet

jeg :D og t.o.m blitt satt igang også. Men kjape, greie fødsler likvel. Som JM sa du har drømmefødsler.

og nr 3 ble jeg satt igang 11 dager før med beskjed om det kunne gå litt lngre tid og komme senere igang siden det var før tiden + at nr 3 er en liten luring og kan ta lengre tid å komme igang også..men NEEEEIDA :)

Trur den var den greieste av alle 3 ;)

Skrevet

jeg verket smurte med noe, spiste noe, gjorde spesielle øvelser, øvde på å puste eller noe som helst. fra jeg kjente første tegn til fødsel og snuppa var ute tok det fire timer. ingen smertestillende, to sting og i kjempe god form etterpå! slapp av, naturen tar seg av dette!! =)

lykke til! =)

Skrevet

Gjorde ingen verdens ting av kjerringråd, bortsett fra litt sengekos dagen før;), fødte to uker før termin og hadde en fin-fin fødsel uten smertelindring! Ingen revning, bare to små pyntesting!

Skrevet

Kjære deg, ikke bekymre deg.

Min nr 1 (som nå er 16 mnd):

Vannavgang og første ri kl 0100 om natten, 3 uker før termin. Ankom sykehuset 0445 og hun ble født 0545 uten noe som helst av smertestillende, klyx eller noe. Ingenting, til tross for at jeg trodde jeg kom til å ønske alt på forhånd. Kun 4 små sting og frisk som en fisk var vi begge to.

Før jeg fikk henne var jeg sikker på at fødsel var jævlig og at jeg bare skulle ha ett barn. 3 timer (!!) etter fødselen var jeg 100% overbevist om at det å føde var det mest fantastiske jeg noen gang har gjort, og visse at jeg ville ha en til.

Min nr 2 (som nå er 4 mnd):

Rier startet kl 0900 ommorgenen, dagen flr termin. Pakker olig sammen, leverte eldstejenta og dro inn på sykehuset rundt kl 1330. Hadde bestemt meg for at jeg ikke ville ha noe smertelindring m mindre det var akutt behov. Klarte meg med bare en stikkpille (som bare er tull - virker kun i psyken :o)) og hun ble født kl 1645. Ingen sting og frisk som en fisk begge to.

Så GLED DEG sier bare jeg. Gi blaffen i alle kjærringråd og oljer og kapselr og urter og krydder og grøt og gud vet hva, Gå inn i fødselen med åpent sinn og nyt opplevelsen. Mitt eneste råd; prøv å klare deg uten smertestillende som gjør deg surrete i hodet, slik at du får med deg ALT som skjer, for det er en vidunderlig ting!

Lykke lykke til!

Skrevet

Jeg har to barn.

Jeg har ikke strekkmerker. (eller jeg fikk noen pingle greier med nr 1 som ble borte dagen etter fødsel omtrent. Jeg gikk lenger med nr 2 og ble større. fikk noen få, men de er så svake så svake at det er ikke noe å bry seg om. ser det såvidt bittelitt. de blir sikkert borte sånn som de med nr en gjorde)

Jeg fikk to små rift med nr 1 og ingen ting med nr 2. Så jeg har aldri revna, sydd i hue og ræva osv.

jeg har ikke holdt på med masse sånn rart for å ikke revne osv. jeg tok det som det kom. og det gikk så fint så=)

Skrevet

Jeg har hatt to veldig lette fødsler uten hjelpemidler. Siste fødsel var helt fantastisk,varte i 1 time og 40 minutter fra jeg merka at noe var på gang, til ungen var ute.

Skrevet

Hei!

Alt jeg gjorde var å smøre magen, og han kom 9 dager før termin. Superlett var det ikke akkurat, men ikke avskrekkende heller :)

Jeg fikk min første i vår, så han er straks 9 mnd..

Prøv å ikke tenke så mye på fødselen (jada,vet det er lettere sagt enn gjort), og bare slapp av og ta ting litt som de kommer. Ingen fødsler er like, noen har kjempevondt mens andre ikke trenger noe smertestillende, med noen går det kjempefort mens andre bruker lang tid..

Jeg havner vel sånn midt i mellom. Vannet gikk 01.40 og han var ute 14.09, altså ca 12,5 timer.. Kan høres fryktelig lenge ut, men det var ikke sånn at gikk med vonde rier hele tiden:) Skikkelig kraftige/vonde rier ble det ikke før i 9 tiden, og da var det 4 cm åpning. Klarte meg med lystgass, det tok toppen av det værste. Presset 1 time pga han satt fast, revnet og ble klippet.. For å være ærlig så husker jeg lite detaljer om fødselen. Vet ikke om det er pga lystgassen eller om jeg var i min egen lille bobble og hadde nok med riene, pusting og rope etter vann og kalde kluter:) Men uansett.. ; ingenting kan måle seg med den følelsen som du får når lille babyen legges opp på brystet ditt, og du for første gang ser den i øynene :) Et lite mirakel som dere har laget sammen:) Og det er sant som dem sier..fødselssmertene glemmer man veldig fort.

Lykke til, dette her kommer til å gå kjempefint!! =)

Skrevet

Eg har ikkje gjort noko med mine 3....

Førstemann brukte eg litt lang tid på ....men gjekk 9 timer frå dei tok vatnet til ho var ute...

Dei to andre har komme på 7 og 6.5 time.....ikkje revna med noken av dei...

GLED DEG til fødselen...da er ein stor opplevelse....

Skrevet

Har ikke lest svarene du har fått.

Jeg har født to barn veldig greit. Gikk hjemme med rier noen timer. Med førstemann var vi på sykehuset en time før han kom og med andremann rakk vi å være der i en halvtime. Trengte to små sting første gang mens andre gang revnet jeg ikke i det hele tatt. Selv om fødselen gikk veldig fort. Nummer en kom 6 dager før UL termin, andremann kom 5 dager før.

Jeg har ikke brukt noe som helst form for modning, ikke noe te, ingen alternative metoder og ingen akupunktur. Ikke smurt meg med olje eller noe.

Så ja, det går an! :o)

Masse lykke til!

Skrevet

Hei!

Fødte 15 dager før tiden, rask fødsel totalt 6 timer, 4 med rier, ikke vondt i det hele tatt mellom rier, pressa i 20 min, ut kom verdens fineste bebis:-) Sydde 3 pynte sting som jordmor sa:-) Hadde ikke gjort noe før det satt i gang, da jeg var innstilt på å vente over jul til termin, og ikke til lillejulaften...:-) Det kommer helt sikkert til å gå bra! Lykke til, det er ingenting å grue seg for, det skjer når du er klar for det!

Skrevet

He he, jeg hadde ikke en særlig fin fødsel, og jeg tok begge deler! Er nok mer som spiller inn enn bare alternativ medisin... Det går sikkert helt fint med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...