Gå til innhold

Hjelpestønad for astmabarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Då lilletuppa vår blei utreda for astma, fortale legen oss at når barnet får medisinar fast minst to gongar dagleg over tid, har ein krav på hjelpestønad. Er dette det same som grunnstønad? Kva i all verda skal eg skrive? Og under kva for eit punkt?

Føler liksom ikkje heilt at vi er "kvalifisert", men spesialisten sa jo det... Nokon her som får hjelpestønad for astmabarn? Kva skreiv dåke i søknaden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke hørt noe om att vi har krav på det..

Han får fast morgen og kveld..

Tror det heller kommer ann på hvor alvorlig astmaen er..

Vi har ikke vært hjemme med han etter barnehagestart pga astmaen..

Bare under diare eller andre sykdommer,eller hvis jeg har hatt fri hvis jeg har hatt fri..

Så med tanke på astmaen hans,så er det ingenting som sier att vi skal få penger fordi han er har astma..

Medisinene er jo gratis..

Ring og hør med Nav du..

Skrevet

jeg har en gutt med astma og eksem,får sats 2 i hjelpestønad,var vurdert til sats 3,men siden han er så liten enda og trenger hjelp fra oss fra før av,ble det sats 2.

hjelpestønad er ikke det samme som grunnstønad,står en del omdette på nav.

hjelpestønad kan du ha krav på om du har barn med astma og ekstra "utgifter" til det eller mye andre ekstra ting,feks mye nattevåke og slikt.

sosionomen på voksentoppen hjalp meg med å fylle ut vår,grunnstøand var ikek vist enda pga eksemen var såpass fin,men skal søke snart på det,samt ekstra sykbarn dager i forbindelse med jobb.

Skrevet

hjelpestønad er en stønad du får etter hvor mye hjelp barnet ditt trenger. og dette måles i forhold til hvor mye hjelp et "vanlig" barn trenger. alså ditt ekstraarbeid i forhold til sykdom, eksem o.l.

du får ikke automatisk hjelpestønad ved astma, men du burde sende søknad. det spørs hvor stort hjelpebehov ditt barn har, og det er veldig forskjellig fra barn til barn og hvor "alvorlig" astmaen er.

du må skrive opp ALT fra minste detalj du gjør hver dag. og gjør du det samme flere ganger daglig. så skriver du det også flere ganger. skriv også opp vanlige ting som også "vanlige" barn trenger hjelp til. skriv hvilke medisner hun har og hvilke apparater du eventuelt bruker osv. skriv om hun våkner mye på natten eller ikke. skriv også om du er mye bekymret for henne osv...

grunnstønad måles i hvor mye ekstrautgifter du har, alså i penger.

dersom det er ekstra klesslitasje osv. dette står det om på Nav.

vet ikke hva du skulle hatt av grunner om å søke grunnstønad, men tror ikke du kan få noe pga astma iallefall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...