Gå til innhold

SVANGERSKAPSPENGER.. erfaring anyone?

Månefeen ♥

Anbefalte innlegg

Hadde et møte med jobben der de sier de ikke kan tilrettelegge og spør om jeg ikke kan sykemeldes 100% frem til termin. Jeg sier jeg skal undersøke med lege hva man gjør. Hvis du lurer så er min arb.giver helt fersk og uvitende om alt som går under "arb.taker".

Saken er, nå har jeg vært hos jordmor, hun gir meg et skjema (der arb.giver bekrefer de ikke kan tilrettelegge) der hun selv skrev under å ba meg sende arb.giver. Han kan velge å skrive under, så kan jeg ta med skjemaet videre.

Nå lurer arb.giver på hva dette er (jeg har forklart enkelt og greit å henvist til NAV sine sider) og han lurer på om han skal gå med på det, det var jo det han ville?

What to do?

Fortsetter under...

Dersom du går over på svangerskapspeneger, blir det vel ingen "arb.giver-periode" på 14 dager hvor han må betale lønn, slik det ville blitt med en sykemelding. Dersom jobben din ikke kan tilrettelegges eller du kan omplasseres, er det vel ikke noen grunn til at arb.giver ikke skulle gå med på at du skal gå over på svangerskapspeneger?? Heller det enn sykemelding, så fremst du ikke er veldig dårlig og det er større grunn til det, da. Tror han må sette seg litt inn i forskjellige lover og forskrifter, den der karen... ;o)

• 1 måned senere...

Det er ikke noe for ham å gå med på, han kan ikke tilrettelegge - og det er akkurat det dette skjemaet skal få fram.

Forklar ham at dette ikke er til noe ulempe for hans bedrift, heller motsatt når du først ikke skal jobbe der i graviditeten.

Han er sannsynligvis bekymret for kostnader eller at det tar seg dårlig ut at han ikke kan tilrettelegge e.l.

Det er ingenting for ham å bekymre seg over, jo før han signerer jo bedre for ham.

Hei

Jeg fikk innvilget svangerskapspenger nå i høst ( termin i mars)

Jeg leste en del om dette temaet før jeg ble gravid igjen.

Min arbeidsgiver hadde aldri hørt om dette og synstes dette ikke hørtes så bra ut.

Men jeg fant frem masse info på nettet og ga det til han.

Men man får jo bare svangerskapspenger når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge jobben for deg. Noe som min leder ikke klarte. Og vi er et veldig stort firma. Helt utrolig. Mangel på intresse kaller jeg det.

Man trenger heller ikke å søke om full dekning, svangerkskapspenger kan gis om du ønsker å jobbe f.eks 30 %.

Mitt problem var at jeg ikke kunne gå å sykemelde meg en lang periode, da jeg hadde vært sykemeldt veldig lenge etter at vi mistet et barn i jan-08.

Ennå så skjønte ikke sjefen min hvorfor jeg måtte gjøre dette så innvikla når d kunne gjøres enkelt ( les: sykemelding)

Mern nå sitter jeg nå her og har fått igjennom svangerskapspenger og brenner litt for dette temaet. Siden dette er altfor lite brukt og det finnes for lite info rundt om dette.

Jeg har nå stått på masse og klart å få to jenter til på min jobb inn på svangerskapspenger. Tenkte at kanskje bedriften ville få opp øya litt og tenke seg litt mer om neste gang det kom noen som var gravide og trengte tilrettelegging.

Min erfaring er at NAV brukte litt lang tid på å behandle søknaden. Og info om hva man skal gjøre mens man venter på svar er litt for dårlig.

Skal man jobbe eller bare gå hjemme å vente på svar fra NAV.

Mitt NAV kontor sa iallefall at hvis søknaden var god og arbeisgiver hadde signert så fikk man gjennomslag på søknaden sin.

STÅ PÅ JENTER.

La oss spre tilgangen på svangerskapspenger

Jeg var hos jordmor i går og hun fylte ut et sånt skjema til meg med anbefaling om redusert stilling frem til termin - som jeg skal ha med til arb.giver.

Men nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal gjøre mens jeg venter på svar.. Skal jeg fortsette å jobbe fullt (noe som er min store skrekk) til søknaden er innvilget(det er tross alt NAV vi snakker om - og de har ikke alltid rykte på seg for å være kjappe...), eller skal jeg bare begynne i redusert stilling med en gang?

Noen som har erfaringer med dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...