Gå til innhold

Kan jeg kreve ny dusj eller har jeg ingenting jeg skulle ha sagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet. For ca 6 mnd siden begynte dusjkabinettet sakte men sikkert å forfalle. Det begynte med at den ene døren løsnet og da knakk en av hjulene. Jeg ga beskjed om dette men hun hadde ikke tid til å ta seg av det akkurat der og da. Jaja tenkte jeg, kan jo leve uten den ene dusjdøra en periode. Så begynte det å bli sprekker i dusjhodet, så vannet spruter alle kanter. Veldig frustrende, spesielt for barnet mitt som ikke er helt fornøyd med at vannet spruter i alle retninger når hun skal dusje. Jeg kan alltids overse det men verre med henne.

Så løsnet en av rørene under dusjen, noe som resulterte at dusjen tetter seg fort. Jeg kan max dusjen i 3 min sammenhengende før alt vannet flyter over. Huseieren var å fikset på dette, og den midletidige løsningen var å få hektet dette plastrøret på plass. Det fungerte kjempefint, men etter en ukes tid funket ikke den løsningen lenger. Back to basic, kun 3 min dusj.

Nå for 3 uker siden falt dør nr.2 av. Nå har jeg altså ingen dører å lukke dusjen med. Det blir fort kaldt(ikke at jeg får dusjet så lenge uansett da men) I tillegg er det vanskelig å unngå at det spruter vann utover gulvet. Vil tro det ikke er så bra for gulvet heller.

Snakket med huseieren gang på gang, og hun kom endelig å kikket på det på nytt. Hun sa at dusjkabinetter var veldig gammelt så ikke rart det var så mange feil på det. Hun sa at det beste var å kjøpe nytt rett og slett.

Men nå for noen dager siden var faren hennes innom. Han tok med seg de to dusjdørene og sa de skulle fikse dørene??? De skulle ikke kjøpe et nytt for det var jo bare å sette på nye hjul på dørene.

Unnskyld meg sa jeg, men det er flere feil på dusjen. Nei det var han ikke så interessert i. Snakket med husleieren istad og hun sa at nye dører kom om 1-2 uker!!!

Jeg mener så absolutt de bør kjøpe et nytt dusjkabinett, ikke kun erstatte dørene. Har jeg noe jeg skulle ha sagt her?? Jeg betaler dyre dommer for å bo her(13 000) så jeg bør i det minste ha et fungerende dusjkabinett. Ja nå ble det mye bla bla bla om dusjen min. Beklager, men måtte bare få med alle detaljer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huseier er pliktig å skifte ut alle slitedeler som "dør en naturlig død".

om de velger å reparere en gammel del, eller kjøpe ny er opp til dem.

Med nye dører er deler av problemet ditt ordnet. jeg tror at argumentet om at det blir vått på gulvet etter 3 min med dusjing er ett veldig sterkt argument for å få ordnet resten rimelig kjapt. huseier ønsker garrantert IKKE ha noe fuktskader i gulvet/veggene pga dette (fuktskader kommer kjapt opp i flere 10.000 kroner med reparasjoner).

hilsen kenneth-som-leier-ut-2-leiligheter.

Skrevet

huseier er pliktig å skifte ut alle slitedeler som "dør en naturlig død".

--------------

Kenneth da, og du som leier ut proft og alt. Har du ikke lest husleieloven?

http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-7

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Bruker man finjus her:

Ei ødelagt dusjdør er egentlig leietakers eget problem i utgangspunktet, da skifte av trinser etc går på samme linje som at leietaker skal vedlikehold doet sitt selv.

Det som imidlertid her er poenget er at leietaker/HI har bodd meget kort tid i leieforholdet, og således burde kunne forvente at dørene holdt lengre enn 6mnd.

Men, unger og skjøre trinser er ikke bestandig god kombinasjon. Men det ser en rørlegger på type brudd.

----------

HI:

Send en formell skriftlig klage hvor du påpeker at pga så kort tid som det er gått siden du flytter inn så krever du omgående reparasjon/utskiftning. Vis eventuelt til § 2-11. Avslag i leie, I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Og husk neste gang du leier noe, SJEKK GRUNDIG alt ;)

Skrevet

Hei takk for svar. Jeg flyttet inn her for 1 år siden, og jeg så at dusjen var gammel. Men den hadde ingen feil, før den begynte og forfalle litt etter litt.

Huseier sa selv at dusjen er mange år gammel og at det er på tiden og få satt inn en ny.

Er det egentlig meningen at jeg skal skifte ut disse dørene selv? Dusjen er jo såpass gammel at det kom til å skje før eller siden. Er ikke jeg som har slitet ut den dusjen.

Hadde det kun vært opp til huseieren så hadde jeg fått en ny dusj, men det er faren hennes som holder igjen.

Kjenner jeg blir litt irritert for jeg betaler jo dyre dommer her, og hele familien tjener rimlig bra. Koster dem jo ingenting å kjøpe en ny dusj. Er lei av alle feilene med dusjen, spesielt det med rørene som gjør at jeg kan dusje max 3 min om gangen.

H.I

Skrevet

Ja men dusjdørene er ikke det største problemet. Det største problemet er at det er noe galt med rørene. De sitter ikke riktig på plass. Veldig upraktisk å kun dusje i 3 min omgangen. Jeg skal hvertfall ikke ha noe skyld for eventuelle fuktskader. Jeg sa ifra med en gang problemet startet, men jeg kan jo ikke unngå å dusje fordi de ikke gidder å prioritere dette.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...