bønni Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Jeg hadde tenkt å prøve tøybleier til gutten min. Har kjøpt inn det jeg trenger for å starte, men har brukt papirbleier inntil nå, det var så mye som skulle læres de første ukene... Nå er han snart 6 uker og trives på stellebordet, så jeg testet ut tøybleie for første gang i går. Brettebleie med sperrelag. Ingen sukess. Etter en halvtime hylte han fortvilet, helt annerledes enn jeg har sett ham gråte før. Gikk for å se om jeg kanskje hadde festet bleia for stramt - men så fort at den var jo søkk våt og ubehagelig fuktig allerede..... Han var blid igjen etter at jeg hadde tatt vekk den våte bleia, så det var nok den som var grunnen. Synes ikke det var helt lovende. Skal utforske litt mer, men venter på at ullbuksene skal tørke etter at jeg satt dem inn med lanolin. (Brukte en bukse i PUL-trekk i går) Noen erfaringer? Jeg har vært så positivt innstilt, men hvis det både er mer jobb, minimalt med miljøgevinst og atpåtil må skifte mye oftere så er jeg ikke sen om å ombestemme meg :-D
Makko med to små gutter Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 For det første det er stor miljøgevinst. Undersøkelser som sier at det ikke er det (gjerne sponset av en engangsbleie produsent), regner med at 1/3 av tb bruker'ne stryker bleiene før bruk! Og at bleiene skiftes ut mye oftere (10ganger elno) enn hva som gjøres i praksis. -Har ikke prøvd brettebleier, men hadde noen lagsydde i starten (prefold), og likte det ikke, huden var fuktig og kjentes kald ut (det skal sies at huden ble aldri irritert). Lagde noen fleece innlegg som jeg brukte som hjalp godt på det. -Og det skal sies vi hadde ALDRI en lekkasje. Nå bruker jeg nesten bare lommebleier, lekker av og til (kun urin i motsetning til papirbleier), men huden kjennes bedre ut, og har ikke hatt bleieutslett ol etter at vi begynte med tøybleier fast (noe vi var mye plaget med før).
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Du kan jo prøve med mer innlegg. De vi bruker i bambus suger som en helt altså. Bambus og hamp er det som suger best.
Hulda77 Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Eg ville satsa på noko som har stay-dry-effekt. Eg trudde også at eg skulle køyre prefolds og ulltrekk/PUL-trekk, men måtte gje tapt på dette temmeleg kjapt. Nå går det som ein draum. Har fleire bleier eg liker godt. Særleg diggar eg desse: softbums perfect fit (heilt genial bleie altså) i bambus, regulerbare lår slik at det ikkje blir raude merke itti bitti snap in one også bambus. Veldig søte og sug bra. Snuppa på 3 mnd. hadde på si i 4 timar i dag og ingen lekasje eller sure miner. Berre spør meir om du lurer på noko, eller vil ha tips. Eg begynte med tøybleier da snuppa var ca. 5-6 veker.. Vi har berre AIO og Ai2. Og diggar også bambus, og hamp.
bønni Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2008 Gode svar her - det er bra! Jeg har fortsatt lyst til å bruke tøybleier, men orker ikke bli fanatisk, det må faktisk funke bra - skal gi det flere sjanser!! Hva er Ai2? Sugende innlegg i hamp/bambus/fleece er sikkert lurt - kan jeg legge det innerst i en brettebleie feks? Har jo investert i noen ullbukser (3+strikket en selv), så har tenkt å gi brettisene litt mer tid før jeg evt gir meg i kast med lommebleier/aio. Snusen min er foreløpig lang og slank med tynne ben og rompe, så liker tanken på å kunne brette tett rundt lårene. Får det slett ikke tett med liberobleiene så det er lekkasjer av alle slag stadig vekk Håpet det kunne unngås med mer fleksible tøybleieløsninger. Skal google det merket du nevner, hulda 77. Og ja, jeg ser at det ofte er bleieprodusenter som viser til miljøregnskap for tøy vs papirbleier, så er skeptisk der. Men har liksom bare fått høre at det slett ikke er så miljøvennlig som man tror med tøybleier, så ligger litt lavt med argumentasjonen der - fyll gjerne på hvis noen vil ;-)
Hulda77 Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 AI2 står for alt-i-to. Det er ein variant av AIO (alt-i-eitt-bleie). Med AI2 har du typisk eit innlegg som kneppes inn i "skalet"/trekket. Dette gjer det nokså økonomisk da du kan bytte innlegga og bruke skalet på nytt. Mange produsentar tilrår 3-5 innlegg (engelsk: snap-ins eller inserts) per skal/trekk. Dersom det er bæsj på skalet må det jo sjølvsagt vaskast, men elles kan du som regel berre bytte innlegget. Dersom du er heime og/eller skalet er litt fuktig, kan det lufte seg til nest skift. Softbums er Ai2, det same er itti bitti. Itti bitti finst også som AIO. Sjekk dei ut på bleieboden.no: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=225 Når det gjeld Softbums er dei nettopp det: mjuk stomp får du her Og hurra for regulerbare lår Skal dessutan kunne brukast heile bleieperioden. Derfor økonomisk. Både itti bitti og softbums har innlegg i bambus. Bambus er eigenlteg eit gras, ikkje tre. Når det blir hausta, gror det fort opp att. Ergo miljøvennleg. Skal også ha antibakterielle eigenskapar. Og sug veldig bra! Softbums bleia ser du her: http://www.softbums.com/catalog.php?item=40&catid=2&ret=catalog.php%3Fcategory%3D2 Sarah sender til Noreg, men shipping er USD 27. Så kan bli toll og moms, men er likevel billeg. Og superbar bleie Forstår at du ikkje vil blakke deg heilt på desse tøybleiene, og at du helst vil få det opplegget du allereie har til å funke. Unnskyld da for å promotere mine favorittar. Men det har seg slik at eg har testa litt av kvart... Sist tips er derfor (dersom du vel å kjøpe andre typar) å kjøpe berre ei eller nokre få av kvar, slik at du finn ut kva du vil gå for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå