Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva dette er,men vet det finnes i en dolmiosaus. Kan man spise dette når man er gravid? Har hørt at enkelte oster skal man unngå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sjekket mange ulike parmesan, siden jeg har så syyyykt lyst på cæsarsalat. Jeg fant én på et språk jeg forstod, og på den stod det upasteurisert. Konklusjonen min ble at jeg tror jeg skal klare meg uten cæsarsalat noen måneder til. ;-)

Skrevet

Okay:) Huff da...jeg spiste denne dolmiosausen til middag idag,men det er vel ikke så mye parmesanost i den sausen? Får ikke håpe det hvertfall.

Skrevet

Hei!

Jeg skal ikke tørre å påstå noe om hvor lenge det skal koke. Men hvis du har kokt sausen så skal det kunne oppveie det faktum at parmesan sjelden er pasteurisert. Derfor kan man fint bruke parmesan på for eksempel pizza og lasagne hvis du steker den i ovnen i en tid...som jeg fortsatt ikke husker. Var noen her inne for en gos stund tilbake som hadde en link til info om når de "farligste" bakteriene døde og om det holdt med frysing eller om det kun var varmebehandling som gjorde susen.

Skrevet

Det ble kokt dette her, men akkurat hvor lenge,det vet jeg ikke...kanskje et kvarter. Uansett, tror ikke det er så ille når det er snakk om så lite. Skal til jordmor på tirsdag,så kan høre med henne da:)

Takk for svar:)

Skrevet

Man kan spise parmesanost uten at den er varmebehandlet. Fordi den kommer under harde oster.

på matportalen står følgende om oster:

Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide.

Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Skrevet

en liten svingom fra 3 trim. her.. snakket med en fra mattilsynet tidlig i sv.skapet, pga at jeg klarte å få i meg skinke som hadde gått ut på dato.. og var overstressa.. det gikk bra, men nok om det.. men som han sa.. er at om ting er stekt eller kokt over 80grader på 2 min så dør bakteriene.. dette var da som kokt skinke etc. siden det var det jeg stressa med, så da tenker jeg at det samme gjelder dolmio sausen, hcis det er parmesan oppi..man steker vel den i kjøttdeigen over 2 min,. ihvertfall så gjør jeg det. =)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Dette fikk hvertfall roa meg litt ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...