augustbaby 2010:) Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hei , Lurer på om alle nyfødte får denne? jeg fikk ikke beskjed om det da jeg fikk min datter i 06. men kan de ha gitt henne denne sprøyten uten at jeg har fått det med meg? og uten å gi beskjed? Og denne vitaminsprøyten , hva vet vi om den egentlig? Har hørt at den er omstridt...
Perfume Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Sånn jeg forsto det, får alle denne, og uten særlig info.. De på sykehuset var litt forvirret da jeg ville at de skulle gi henne det som dråper i stedet. Det å sette den sprøyten var noe de bare gjorde automatisk virket det som, og jeg har hørt mange si at de ikke fikk beskjed om det, plutselig var det bare gjort. Jeg satte meg desverre ikke inn i vitamin k - så det eneste jeg vet er at det finnes som dråper og at man ikke er nødt til å la babyen få den. det er visst en "hvis uhellet skulle være ute" sikkerhet, ikke noe de må ha. jeg hadde nok valgt det helt vekk om jeg skulle velge nå, av den enkle grunn at jeg mener vi er født som vi skal være, uten for mye vitamin k
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 De gir denne helt uten å gi info ja. Når minstemann ble født ga jeg klar beskjed med ein gang han var født at han ikke skulle ha denne, og det respekterte de helt uten videre. Vi hadde også gitt beskjed før fødselen da, så det kom liksom ikke som en bombe.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 jeg ver teit nok til å gi begge mine denne, første gang visste jeg ikke om den andre gang tok jeg ks og syntes k vitamin var lurt fordi jeg hadde fått blodfortynnede. men det er totalt meningsløst, dessuten er den konservet med et skikkelig bedritent middel som også finnes i vaksiner, ble lettere sjokkert da jeg leste lista over hva den innehodt. får jeg nr 3, blir den vaksine, k vitamin og anibiotikafri, de to første har jeg holdt unna vaksiner og anibiotika. sitemann har også sluppet unna fluor, man lærer men man lever. høres sikkert hysterisk ut. men det finnes utrolig lite av det helsevesenet distribuerer jeg kunne finne på å takke ja til.
augustbaby 2010:) Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2008 oj, så da har min datter mest sannsynelig fått denne da.. synes det er vanvittig at man ikke opplyser om det!!! Er det virkelig sånn at alle sykehus gir denne.. også uten å konferere med foreldrene..!!! Men da vet jeg det hvertfall til neste gang jeg evt skal ha et barn til...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 jepps....sånn er helsevesente vårt...alle norsk fødte barn blir mødt av et stikk i skinka som første hallo....tar vel bare et minutt før dem har fixa denne prosedyren...og neida; ingen blir spurt.....og er det overflødig; jadda, så det holder!!!!
Helseinterressert Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Vi fikk ingen opplysninger om denne sprøyta før fødselen. Det er oppsiktsvekkende at legemiddelindustrien har tilgang til nyfødte barn på denne måten, kanskje bare sekunder etter fødselen og før første dråpe med morsmelk. Fikk heller ingen svar når det gjalds spørsmål om behovet for den og om den inneholdt andre stoffer enn vitaminet, samt om den har hatt noen positive virkniner og om den er trygg. Til barn nummer 2 hadde jeg satt meg inn i disse spørsmålene og sa klart i fra om at vi ikke ønsket denne sprøten. Behovet anser jeg nærmest lik null og den inneholder en rekke merkelige stoffer. Kunne heller ikke finne noe dokumentasjon på at den er trygg og bidrar til noe gevinst.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 stemmer, helsenorge er en møkkaspreder for legemiddelindustrien, og vi er foret dems.....riktig så festelig, de må gjerne brenne sakt for min del....og lenge nok til at de rekker å få injisert hverandre med alt dikkerariet sitt....
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Hva betegnes denne sprøyta som i felleskatalogen? Jeg kan vel ikke akkurat slå opp på Vit K? Skulle gjerne lest litt om hva den inneholder. Gutten vår fikk den uten at vi ble spurt eller informert på sykehuset. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har reflektert over det overhodet før jeg leste denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 jeg husker ikke...tror jeg bare slo opp på k vitamin....og husker ikke spes mye annet enn at den var konservert med phenol om jeg ikke husker helt feil....det er et av drittstoffene i vaksiner.....men tro meg det var mye rart dem hadde klart å putta oppi denne sprøyta.....samma følelsen som når man leser bakpå shampoofalska eller tannkremen....hehe....."åssen har dem klart å finni på å putta all denna møkka oppi her!!!"....og det er vel ikke meninga at vi skal reflektere over denne fine sprøyta dems, for da tar vi den ikke lengre....men jodda begge mine har fått den, grunnet min ignorans....
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Kan noen være så snille å fortelle meg hva som er galt med den?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 den er 100% unødvendig, foruten der mor er satt på større doser blodfortynnede, blodfortynnede er k vitamin antagonister, forutenen disse tilfellene finnes det ikke noe belegg for å gi denne sprøyta til fullbårne unger....mulig i noen tilfeller av leversvikt hos mor, men dog, et latterlif eksempel på tull og tøv i helsevesenet atter en gang.....den er også tilsatt div konserveringsmidler det ikke finnes belegg for at hører hjemme i nyfødtkropper.....den skal beskytte mot hjerneblødning....eller omfanget av dette om man vil, dette er ikke vanlig komplikasjon hos fullbårne unger....dersom ikke legen på død og liv skal trekke ut ungen i panikk med et vakum....som i seg selv er et eminent eksempel på massiv uforstand i "tjenesten".....men joda premeture med mødre med leveraffeksjon på blodfortynnede, tatt med vakum av en panisk lege kan ikkert trenge k vitamin, men da trenger de stort sett så masse annet at man ikke lengre vet hva som fixa hva og hva som ødela hva i den stakkars lille kroppen....men normale unger født til termin trenger den så godt som aldri!!!! og det vet alle leger og andre som måtte finne på å vite noe om den besudla mennskekroppen!!!!
surremus Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 Jeg kan ikke huske å ha fått beskjed i ettertid at tulla vår har fått denne vaksinen, men på en annen side så var jeg såpass ut av meg selv i en god stund etter fødselen at det godt kan være noen har sagt det.... Hvordan vet jeg om hun har fått eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 det er ikke en vaksine, men en vitaminsprøyte, den gies til alle dersom ikke foreldrene motsetter seg dette, og er godt plassert i skinka på den lille allerede 2 min etter fødsel....det er det dem drar ut ungen for, samt å sjekke denne apgarscoren+ å tørke litt blod og guffe av ungen....
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Vår lille fikk vit.K sprøyten.Jordmor informerte om dette på samtale før fødselen.Dårlig å ikke gi informasjon...Da vidunderet var født ble vi informert om vit K sprøyten på nytt.Dette var i Skien. Angående bivirkninger som alle er så redd for,har dere lest om bivirkninger på paracet,ibux,p-piller etc??? Jeg har jobbet som lege i mange år og gitt vitamin K til voksne som har hatt bivirkninger.Har fremdeles ikke sett noen bivirkninger der... vet jo at voksne er annerledes enn barn,men dog... Jeg forstår tross alt at folk er skeptiske,med en ukomplisert fødsel kan man jo spørre seg om det er nødvendig med Vit.K.?? Informasjon er viktig!!
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 det ble en skrivefeil,jeg har gitt vit K sprøyte til voksne som har hatt blødninger uten å ha sett bivirkninger.. sorry
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 klart de informerer legeforeldre om at de setter k vitamin på en nyfødt....det er oss andre som ikke får denne informasjonen.....mulig vi er antatt såpass ignorante at vi ikke bryr oss om våre barns komplett unødige medisinering....kan ikke skjønne hvordan en lege kan stille seg åpen for en slik meningsløs rutinebehandlig.....meg bekjent ar all form for penetrering av hud med innsetting av medikamenter et inngrep som trenger samtykke fra foresatte....sånn sett følger ingen norske sykehus jussen i henhold til dette....da du er den første jeg har hørt om som har blitt opplyst om denne prosedyren..... nå husker ikke jeg hva den sprøyta inneholder og ikke gidder jeg å slå det opp heller....men mener den er konservert med phenol som er et midre heldig konserveringsmiddel....jeg vil ikke anta det er så himla mage bivirkninger....det er mere snakk om prinsippet i denne sammenhengen.....og at voksne blødere med k vitamin mangel ikke får bivirkninger forsvarer neppe at nyfødte med normal vitaminstatus får denne på mangelfult medisinsk grunnlag.....k vitamin er ikke bare relatert til koagulasjon men til en rekke prosesser i kroppen deriblandt beindannelse og kalsiumfordeling i kroppen.....k vit trekker kalsium fra blodet....og hvem vet om kanskje denne forstyrrelsen i kalkmetabolismen ikke er heldig hos en nyfødt....kanskje legene skal slutte å rutine behandle friske unger og helle finne på noe annet å bry seg med....som for eks å rett og slett ligge unna inntil noen trenger det....finnes nok av de som trygler om vaksiner, anibiotika, kvasidiagnoser, smertestillende, sovemedisner og annet tidvis unødvendig tøv.....det er iallefall evig nok å ta av med tanke på villige pasienter.....
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #18 Skrevet 14. januar 2009 Jeg prøver å finne ut litt om denne vit k sprøyta, men det er ikke lett å bli klok....noen her sier den inneholder phenol som vel er det stoffet som er byttet ut der hvor de tidligere brukte kvikksølv? Men hvordan skal jeg skjønne hva injeksjonen inneholder utfra Felleskatalogen? Hvem vet hva dette betyr? -Phytomenadion? -Acid? -Glycochol? -Lecithin? -Natr. hydroxid? -Acid. hydrochlorid? -Aqua ad iniect? Legger ved noe jeg googlet frem om vit k + fra Felleskatalogen: Vitamin K kan gis på to måter: 1. Ved injeksjon kort tid etter fødelen (1 mg vitamin K = 0,1 ml Konakion Novum “Roche” 10 mg/ml gis intramuskulært på lårets forside). Denne injeksjonen beskytter mot blødningsykdom over lang tid, slik at man unngår både tidlige blødninger som kan oppstå i løpet av få dager etter fødselen, og de sene vitamin K-mangel blødningene som kan inntreffe flere uker etter fødselen. Det behøver derfor ikke gis ytterligere injeksjoner eller annen form for ekstra vitamin K-tilskudd. Denne rutinen anbefales til alle nyfødte, og spesielt til barn som kan ha økt risiko for blødninger (for tidlig fødte, lav fødselsvekt, vanskelig fødsel, sykdomssymptomer m m). 2. Som dråper i barnets munn (oral medisinering). Første dose (2 mg vitamin K = 2 dråper Kanavit “medphono” 20 mg/ml) gis kort tid etter fødselen. Deretter gis 1 mg vitamin K = 1 dråpe Kanavit hver uke i 13 uker. Dette beskytter både mot tidlige og sene blødninger. Fra Felleskatalogen: C Konakion Novum Roche K1-vitaminpreparat. VarenummerATC-nr.: B02B A01 T INJEKSJONSVÆSKE, oppløsning 10 mg/ml: 1 ml inneh.: Phytomenadion. 10 mg, acid. glycochol. 54,6 mg, lecithin. 75,6 mg, natr. hydroxid. ca. 4,8 mg, acid. hydrochlorid. 25% ca. 0,1 mg, aqua ad iniect. ad 1 ml. Indikasjoner: Blødningstendens og blødning ved overdosering av warfarin. Hypoprotrombinemi av forskjellig etiologi. Blødningstendens hos nyfødte. Dosering: Voksne: Alvorlige blødninger forårsaket av perorale K1-antagonister: 10-20 mg (1-2 ampuller) vitamin K1 i.v. I.v. injeksjon kan i sjeldne tilfeller resultere i alvorlige sjokktilstander. Injeksjonsvæsken bør derfor injiseres meget langsomt i.v. (i minimum 30 sekunder), eller gjennom den nedre injeksjonsporten samtidig med administrering av natriumklorid 9 mg/ml eller glukose 50 mg/ml. Protrombinnivået bør måles 3 timer etter injeksjon. Ved ufullstendig respons kan dosering gjentas. Maks. enkeltdose er 20 mg og døgndosen for vitamin K1 må ikke overstige 40 mg. Dersom en i spesielt livstruende tilfeller ikke kan avvente vitamin K1s fulle effekt, gis foruten langsom i.v. injeksjon av Konakion Novum også transfusjon av fullblod eller koagulasjonsfaktorer. Barn: >1 år: 5-10 mg. Blødningstendens hos nyfødte: 1 mg i.m. umiddelbart etter fødsel. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Forsiktighetsregler: Ved behandling av blødninger bør oral medikasjon brukes hos pasienter med høy risiko for allergiske reaksjoner. Injeksjonsvæsken bør da ikke settes i.m., da det kan opptre depoteffekter. Ved behandling av pasienter med alvorlig redusert leverfunksjon, bør en ta hensyn til innhold av glykokolsyre (54,6 mg). Interaksjoner: Samtidig administrering av vitamin K1-antagonister og antiepileptika kan redusere effekten av vitamin K1. Graviditet/Amming: Risiko ved bruk under graviditet og amming er liten. Bivirkninger: I sammenheng med i.m. og i.v. dosering har en sett både anafylaktiske og anafylaktoide reaksjoner. I.m. administrering kan i sjeldne tilfeller føre til moderat smerte ved injeksjonsstedet i maks. 24 timer. I tillegg til smerte kan også ømhet og i sjeldne tilfeller erytem ved injeksjonsstedet forekomme. I sjeldne tilfeller har en sett lokale hudreaksjoner. Overdosering/Forgiftning: Hypervitaminose er ukjent. Egenskaper: Klassifisering: Vitamin K1 (fytomenadion) inngår i dannelsen av koagulasjonsfaktorene II (protrombin), VII, IX og X i leveren. Virkningsmekanisme: Under behandling med koagulasjonshemmende midler av dikumarolgruppen, fortrenges vitamin K1 fra enzymsystemet (reversibel prosess), og syntesen av de nevnte faktorer hemmes. Vitamin K1 er derfor en egnet antagonist overfor antikoagulantia av dikumarolgruppen, men motvirker ikke virkningen av heparin. Absorpsjon: Systemisk tilgjengelighet etter i.m. dosering er ca. 50%. 10 mg vitamin K1 i.v. gir plasmakonsentrasjon på 500 μg/liter etter 1 time og ca. 50 μg/liter etter 12 timer. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: I plasma ca. 14 timer. Metabolisme: Hurtig omdannelse til polare metabolitter deriblant vitamin K1-2,3-epoksid. Noen av disse tilbakedannes til vitamin K1. Utskillelse: Som glukuronider og sulfonkonjugater i galle og urin. Mindre enn 10% blir utskilt uomdannet i urin. Oppbevaring og holdbarhet: Ampullene må oppbevares i kartongen beskyttet mot lys og varme (<25°C). Må ikke fryses. Andre opplysninger: Konakion Novum bør ikke brukes hvis injeksjonsvæsken er uklar. Pakninger og priser: Amp.: 5 × 0,2 ml kr 66,10. 5 × 1 ml kr 75,40. Refusjon: Se Refusjonslisten, B02B A01. Sist endret: 25.10.2006 (priser oppdateres hver 14. dag, ev. refusjon hver måned)
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #19 Skrevet 14. januar 2009 Et søk på google: -Phytomenadion? = Vit K -Acid Glycochol? =Aminoeddiksyre -Lecithin? = Naturmiddel -Natr. hydroxid? = Kaustisk soda/Lut -Acid. hydrochlorid? = Får ikke noe vettugt treff????+ -Aqua ad iniect? = Kan det bety "vann til injeksjon"? Får dårlig med nyttige treff.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 "kjære mi tid"!!! det skulle bare mangle at de injiserte nyfødte med kaustisk soda!!!! der forsvant resten av min allerede skakk-kørte tillit til systemet.....fy faen!!!!!!
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #21 Skrevet 14. januar 2009 Spør en jordmor om hun vet hva Vitamin K sprøyta inneholder.....tror du hun vet det? Jeg tipper NEI. Selv skal jeg snart på UL, da skal jeg spørre og se hva jeg får til svar. Nå er jeg bare lei meg for at jeg ikke visste bedre da førstemann ble født. Som en trøst til meg selv så fikk han ihvertfall ingen vaksiner.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #22 Skrevet 4. april 2009 Ja man treffer jo på noen områder, om ikke alt, neste unge skal møte verden 100% fluorfri og uten k vitamin ved fødsel. De to første er ikke vaksinerte og har sluppet unna antibiotika så langt. Jeg tror man må tenke at man lærer så lenge man lever, det var et lite sjokk at fluor ligger midt mellom arsenikk og bly i giftighetsgrad og det er jo direkte horribelt at jeg har brukt fluortannkrem igjennom svangerskapa.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #23 Skrevet 4. april 2009 og de har sluppet unna febernedsettende da.
Faen Skrevet 30. juni 2009 #24 Skrevet 30. juni 2009 Ja, min har stort sett det ja. Unntatt når feberen steg over 40 grader og allmenntilstanden også var dårlig. Men 39.9 i feber og fin allmenntilstand = ingen paracet. (også er det ikke slik at vi som er i mot vaksiner og en unyttig K-vit sprøyte styrer unna ALT av legemidler. Men vi vurderer i hvert enkelt tilfelle om det er nødvendig. Knøttet her fikk resept på antibiotika ved forrige halsbetennelse....men vi så det an, og han ble kvitt betennelsen av seg selv etter få dager uten de store komplikasjonene). Skjønner du tegninga?
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #25 Skrevet 3. juli 2009 ja, det er utrolig, hav som ikke trengs; min 13 åring har aldri fått antibiotika eller paracet, heller ikke min 2 årig, og dette er ikke fordi jeg er en grusom mamma. det er rett og slett fordi de er uvaksinerte. de har rett og slett sluppet unna alt tullet vaksinering medfører..de har selvsagt hatt noen lette runder med småting, mendisse alvorlige tingene vaksinerte får har de sluppet unna....tro det eller ei, man kan få sterke friske unger uten medisiner...men jeg har som henne over her hatt medisiner på lager....2 ganger har jeg tatt ut resept på anibiotika, og en gang har jeg kjøpt som jeg slapp å gi....og paracet hadde jeg stående i skapet i flere år....men aldri hatt behov for å gi noe som helst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå