Sarah & Marcus mamma Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 har ei jente på 1 1/2 år gammel som har hatet å sove fra fødsel. Virker som hun har den tanken at dersom hun sover kan hun gå glipp av noe. Jeg har prøvd ALT!;-) har funnet ut at beste måte er å bare la henne være oppe om kvelden, til hun vil sove selv... det kan være alt fra 20.30-22.00. da har hun liksom innsett at nå er det greit å sove og da sover hun så og si resten av natta... dersom jeg legger henne innen 7 bruker hun hele kvelden på å tulle, og det går utover resten av natta. på en måte må vi "slite" henne ut slik at hun er utmattet og sover godt. hun klarer fint å sovne selv, men sliter med stadige oppvåkninger, som så og si forsvinner hvis hun er virkelig trøtt. hun er trøtt i en liten fase rundt 5-6 tiden, men hun vil ikke sove dersom jeg prøver... hun klarer fint å være oppe så lenge uten å være sur eller slikt. så da tenker jeg at slik får det bare være.... vi trenger å hente oss inn litt søvn...... tenkte bare å si alle dere som tenker at barn skal sove innen 7... slett ikke alle barn vil dette... alle er forskjellig... jeg kunne sikkert skrevet bok om mitt barn som ikke er som alle bøkene skriver...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 hvor mye sover hun på dagtid da? Kanskje det er på tide å trappe ned på dagsovingen. Jeg hadde blitt "gal" tror jeg, hvis gutten min skulle vært oppe til kl 22. Synes det er så godt å ha litt voksentid før vi legger oss. Når står hun opp om morgenen når hun legger seg så seint da? Kanskje dere kan begynne å stå opp litt tidligere, sove tidligere og kortere på dagen, og på den måten få henne i seng litt tidligere på kvelden.
Sarah & Marcus mamma Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2008 hun sover alt fra 30min - 1,5 timer. normaltsett en liten time. så er hun blid og gla til klokken er 5, da er det en liten sutreperiode. har prøvd å legge henne også, men hun vil ikke og ivl være med oss. så blir hun blid igjen og kan være så lenge oppe... ja, jeg vet... det er ikke den mest supre ordningen... men vi foreldre må velge mellom kveld og natt... og da velger jeg natt nå... etter å ha vært oppe 4-10 ganger hver natt siden fødsel...;-) ja, jeg har tenkt på det om hu burde ha kuttet ned eller ut på sovingen.. men hun har jo alltid vært slik... ikke bare nå... første gang jeg merket at denne ordningen virket var da hun var 7 måneder og vi var i flere juleselskaper som varte litt utpå kvelden.. hun var i super form hele kvelden og da vi kom hjem sov hun resten av natten... i motsetning til da vi la henne i 6-7-8 tiden... men jeg har jo tenkt at vi kan jo ikke legge henne så sent... så har styrt med henne i 1 1/2 år nå... og prøvd alt mulig... men har endt opp med dette.... jaja... d får være slik en stund til... så får vi heller ta opp kampen etter å ha samlet litt krefter....;-) hun står foresten opp halv 7...
ellaaa Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 jeg la merke til det samme. vår gutt er straks 16 mndr og har alltid värt krevende mht sövn. han må fortsatt bysses, og först dagen han fylte 14 mndr sov han natta gjennom. inntil da var vi oppe 5-10 ganger per natt. vi har også prövd alt. nå har vi innsett at han bare er slik. han sover en lur på dagtid, ca 1-2 timer. i det siste har han värt sutrete, 4 tenner på vei samtidig og han har värt lenger oppe. ellers legger vi han i ca kl.20. den siste uka har han lagt seg i 22 tiden og da sover han som regel til 6-7, får litt pupp og sovner igjen til ca kl.9-10. hvis vi legger han tidligere da våkner han etter noen timer og enten er han lysvåken eller veksler mellom sövn-våken. så vi er oppe uendelig mange ganger. vi er helt utmattet etter så mange mndr med lite sövn, noen få ganger har han sovet natta gjennom (3-4). men nå er vi oppe kanskje 1-2 ganger så det er en forbedring. alle barn er forskjellige. slitsomt når han er oppe så langt ut på kvelden, den eneste tiden vi har for oss men om det förer til at han sover bedre om natta så er det verdt det. håper at det regulerer seg selv etterhvert og han sovner tidligere.
Sarah & Marcus mamma Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2008 fint, å høre andre barn som er slik som min..;_) normaltsett når jeg presenterer denne teorien, får jeg jo DE blikkene.. men alle må følge barna sine, og alle barn er ikke like... dette fungere for oss... og selvsagt skulle jeg ønske jeg hadde kvelden, men jeg vil heller ha natten...;-) ja, vi får håpe at det bedrer seg når de blir eldre... mange sover vistnok ikke bra før de er 2-3 år.. så vi får vente å se;-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Jeg tror noen ganger at det beste man kan gjøre er faktisk å akseptere situasjonen. Høres sikkert dumt ut, men det har hjulpet meg. Man får så lett inntrykk av at ALLE andre sover hele natten pluss en lur på 1-2 timer på dagen, men det er faktisk veldig vanlig at barne IKKE sover hele natten. Så når det fungerer fint for barnet ditt å legge seg sent, ja da ville jeg selvsagt gjort det, noen barn trenger mindre søvn. Jeg tror også at det for noen kan være en god løsning med samsoving. For at vi ikke skal bli for slitene her hjemme, tar vi konsekvent annen hver natt med vår gutt, vi jobber begge to nå. Det har vært en god løsning for oss. Den andre foreldren sover i et annet rom. Denne småbarnsperioden varer ikke evig. Tenk en dag er de tenåringer og vi er fortvilet over at de sover for mye :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå