lillespire08+10 Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Min lille gutt er snart 4 mnd, og er våken ofte ofte på natta... jøye meg...Blir sliten av dette her jeg:) Kjedelig, for det går utover dagsformen... Meeen, har jeg lysere tider i vente? Kan noen betrygge meg på at dette bare er en fase? Han var ikke så aller verst på natta tidligere, men har en månedstid nå begynt å være våken hver andre time.
Singeline Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Det er nok en del av mamma(/pappa-)-jobben det, å være våken om nettene. Man skal innrette seg etterr babyens søvnmønster. Imidlertid: Når babyen er ca 6 mnd er det vanlig å avvenne barnet fra å få mat på nettene. Jeg gjorde det sånn over natta, bokstavelig talt. Nektet baby mat hele natta. Mye skriking ja, et par grusomme netter. Men baby infant seg kjapt med den nye rutinen og nå får hun aldri mat på natta. Hun sover fra kl 20 til kl 7. Hun våkner ikke for å få mat lenger, for det vat hun at det får hun ikke. Du kan kose og stryke på barnet når det skriker, men ikke gi det mat. I versting-nødstilfelle, når du ikke klarer skrikinga mer, kan du gi baby vann. Men ALDRI mat. Her må du være konsekvent. Høres kanskje grusomt ut, men når barnet får grøt, pure og/eller middag om dagen, så har den ikke behov for mat på natta. Du får holde ut til baby er 6 mnd. Da får du ha lykke til.
lillespire08+10 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2008 Takk for svar :-) Et par mnd til holder jeg vel ut Rart med det..alt blir likevel en vane etterhvert. Selv om jeg kanskje sover 2,3,4 timer om natta, klarer jeg likevel å holde koken om dagen.
Makko med to små gutter Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Hvor lang tid går det mellom ammingene på dagen? Ikke la det gå mindre på natt iallefall. Lillegutt er 3.5mnd nå. Legges mellom 19.30 og 20.30, ammes når jeg legger meg. Da sover til mellom fem og åtte. Vi står aldri opp før åtte, så må han ha mat før det, legges han igjen. Jeg ammet hver gang han våknet i starten, men etter 4-5uker innså jeg at ungen faktisk ikke våknet fordi han var sulten. Unger er vanedyr! Han spiste med 3timers mellomrom på dagen, så jeg bestemte meg for at han ikke fikk mat før det var gått 3 timer på natt. Når han våknet etter 2-2,5 lot jeg han ligge å suge på fingeren min til han sovnet. -Dette skjedde 3dager tror jeg, -ikke antydning til skriking. Og da sov han plutselig mellom 4-6timer!. Når vi begynte å legge han tidligere på kvelden begynte han å få kortere intervall på nattamminga igjen. Lot han ha det til vi fikk "styr" på leggerutinene, sa jeg det skulle gå 4timer mellom, så 5. De nettene jeg skjønner at han faktisk er sulten når jeg lar han suge på fingeren min, har jeg ventet til han har roet seg helt ned før han blir tatt opp (har bare skjedd 2-3ganger. Når vi satte "grensa" på 5 timer gav jeg han flaske i tillegg når jeg la meg, et par dager for å sikre meg at han fikk i seg nok mat (han spiser litt dårligere når han spiser i halvsøvne). Jeg har ALDRI hatt noe skriking på natta, og er fasinert over hvor enkelt det har gått. -Om det funker på alle unger kan jeg ikke garantere da.
lillespire08+10 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2008 Takk for tips:) Skal prøve ut det i natt! med hjelp av pappan! Er blitt en lettvint måte å få ro på ved å amme...selv om det er gått bare et par timer. Ammer hver 3 time på dagtid. makko og lillegutt; du sier du ammer når du legger deg, vekker du han da?
Mari80 Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Det varierer veldig fra person til person. Jenta mi sov hele natta igjennom fra hun var 2,5 mnd, mens jeg kjenner ei med en datter som ikke sov ordentlig før hun var 6 år.
Makko med to små gutter Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 ja jeg "vekker" han når vi legger oss (prøver å iallefall la det gå 3 timer mellom), dvs jeg gjør klar puppen og klemmer fram litt melk. Da får jeg lillegutt til å spis i halvsøvne. Ellers må jeg sitte å amme på natta, det virker som han får i seg mer melk slik (det er jo lettere for han og å sovne om han ligger...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå