Gå til innhold

sopp i munnen, barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan ser det ut? og hvordan bli kvitt det?

Skrevet

Somm eller trøske legger seg som et slagt hvitt belegg på tungen og i munnhulen. noen ganger blir det også små blemmer på tungen.

Er det små barn (som ammes) kan dette smitte lett over på mors brystvorte da det kan være veldig smittsomt (ref legen vår).

Har en datter på 2,5 år som sliter med dette og som har gått på mange kurer med mykostatin (antibiotika) som hjelper der og da. Men har også vært hos homopat (til tross for at vi ikke har den helt store troen på naturmedisinen). Fikk en fin kur som virkelig tok knekken på det og vi kommer til å fortsette med noen av tablettene hun fikk der for forebygging.

Så hvordan bli kvitt det kommer da litt an på hvor gammelt barnet er og hvor "hardt" rammet det er.

Skrevet

jeg har en gutt på 2år, han hadde en hvit prikk og et rødt sår i kinnet idag. i barnehagen er det barn som har munn sopp.

solita ser det ut som trøske på jenta di på 2,5 år?

Skrevet

Farris er det som jeg har mest tro på. Hos små barn som ammes, pensles munnen med q-tips før og etter ammingen. Husk og skift ende eller hele q-tipsen for hver gang du dypper. Vask brystvorten før og etter ammingen, og luft godt.

Større barn kan drikke det. Hvis dette ikke går, så pensle dem også.

Jeg har brukt Farris på tre av mine med hell. Mykostantin har ikke hjulpet oss heller.Det er dyrt og så. Min nevø fikk trøske da han var ca 1,5 år. Han ville ikke spise. De var på legevakten en søndag og fikk resept, men ingen apotek var åpne. Jeg fikk vite det senere på søndagen, og ringte min bror og tipsa om Farris. Han dro og kjøpte det med en gang. I løpet av mandagen spiste gutten som før, og resepten ble aldri henta ut.

Skrevet

Glemte å si at hos mine var det hvite flekker i munnen. Hvis du pensler så husk tunga også

Skrevet

ja det ligner på trøske ja.

Farris har jeg også hørt skal hjelpe men det hjalp ikke snuppa vår dessverre.

Når hun får sopp prøver vi å holde henne litt unna melkeprodukter (vanlig melk og yogurt i hvertfall) i noen dager til det har bedret seg. Dette tetter nemlig porene på tungen og gjør at soppen får blomstre videre.

Syrlige ting skal også hjelpe (f.eks klementin, app.juice o.l). Dette hjelper i allefall hos oss.

Ettersom det er barn i barnehagen som har sopp i munnen, regner jeg med at de er flinke til å vaske lekene (som daglig går fra munn til munn)?

Du merker fort om du bør oppsøke lege for evt antibiotika. Da vil nok gutten din synes det er vondt å spise, samt kanskje slikke seg mye rundt munnen/bite seg i tunge...... Det ser vi i allefall her.

(Prøv farris evt andre ting før du får/tar mykostatin er min anbefaling.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...