Gå til innhold

Dobbeltest /duotest igjen......

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rundt 40 år. Tok ultralyd og duotest for ca en uke siden. Resultatene gjorde meg litt engstelig. Fikk 1/479 på trisomi 21 (Downs) og 1/3000 for trisomi 13 og 18. Ble ikke beroliget av det første tallet. Vet at det har vært en dum diskusjon her inne om slike tester, og det er ikke meningen å starte en slik. Men jeg ble ikke beroliget.Og likevel er jeg redd for å abortere etter fostervannsprøve. Noen som vet hvordan den foregår?

Hva anbefaler dere? Noen av dere som har slike tall som jeg? Er de vanlige? Vi trenger ikke å konkurrere om tallene, men vil bare vite :) Er usikker nå.

Hva sier dere andre som har føler dere kan bidra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du har fått fine tall, jeg!

Risikoen for Downs i forhold til alderen din er egentlig 1:100, eller 1 %. Du har fått denne sannsynligheta redusert til 1:479, altså en 0,20 % sjanse for Downs. Prøv å se det positive i tallene - du har altså en 99,8 % sannsynlighet for å føde et barn uten kromosomfeil. Det er da gode odds!

Vet ikke om du får tilbud om fostervannsprøve i tillegg når du har så gode tall, de setter jo vanligvis grensa på 1:250, men kanskje pga alder? Dersom du skulle ønske å ta en slik prøve, så er faktisk abortrisiko under 0,5 % på Rikshospitalet (og sikkert også på Ullevål), fikk vi opplyst. Om dere velger å gå videre for å ta en fostervannsprøve i det offentlige eller i det private helsevesenet, så er det sikkert mange tanker om livssituasjonen deres som dere må vurdere opp mot abortrisikoen. Det er ikke alle som blir gravid igjen etter 40.

Husk at fostervannsprøven bare måler sjansen for kromosomfeil, og å være gravid gir ingen garantier om et friskt barn uansett, men det er nok bra for både mor og barn å tenke så positivt som over hodet mulig!

Lykke til med tallene! Jeg synes som sagt at 99,8 % sjanse for et barn uten kromosomfeil er riktig bra, jeg!

Skrevet

Hei Emblaa.

Tusen takk for godt og reflektert svar. Det gjorde godt. Har også snakket med sykehuset og er godt beroliget. Det var bare at da vi snakket med genetisk veileder, så fortalte han at det var noen som hadde fått Downs barn med 1/500. Jeg vet godt hva det innebærer da jeg jobber med disse barna. Samtidig må vi ta hensyn til at vi er i den alderen vi er, samt helsa. Du svarte kjempefint, og ditt svar, sammen med sykehusets i dag, gjorde at vi går ikke videre. Tusen takk og klem!

Skrevet

Det var fint at du følte svaret var godt. Riktig lykke til videre! Vi går selv om venter på innkalling til 12-ukers ultralyd i forbindelse med duotesten, så det er spennende tider!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...