Gå til innhold

HJELP! Blod i avføringen!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle skifte bleie på min datter (4.mnd) her for 5 minutter siden. Da oppdaget jeg at sammen med avføringen var det friskt blod.

Tenkte med engang at hun kunne være forstoppet eller noe( hun får kun morsmelk) men hun har bæsjet flere ganger i dag, så det kan det jo ikke være da! Ser ikke ut som om hun har vondt eller noe, smiler og er glad. Nå sover hun søtt i senga si!

NOEN SOM HVET HVA DET KYUNNE HA VÆRT?? Hjelp, blir litt redd her jeg.

Skrevet

Hei, fortvil ikke. Det kan være en liten rift i endetarmen bare. Se litt nærmere i rumpestumpen og se om det kan være det. Ikke alltid synlig hvis det er innafor. Husker godt jenta mi blødde litt og jeg ble livredd.( Du bør selvsagt sjekke dette med lege hvis det fortsetter å blø. Jeg er ingen ekspert..bare opplevd det samme)

Skrevet

har også opplevd det samme, å jeg sprang til legen. Han sa at en lett kunne få småe rifter i endetarmen. så lenge blodet er friskt og det ikke er store mengder er det ingen fare fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Vi opplevde det samme med vår lille tulle på 9 uker for 2-3 uker siden og fått mye kunnskap rundt temaet blod i avføring. Vi ble innlagt på sykehus og gjort en skikkelig utredning på med røngten, ultralyd og blodprøver fordi jenta vår gråt så intenst i tillegg.

Dersom barnet ikke gråter eller viser tegn til nedsatt almenntilstand er det sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over. Blod i avføringen er stort sett ikke farlig. På sykehuset sa de imidlertid at rifter i tarmen er mer sjelden dersom barnet kun får morsmelk, men det forekommer naturligvis.

Hvis ungen deres begynner å gråte i "tak" med noen få minutters mellomrom, begynner å kaste opp eller har tydelig problemer med å bæsje, kan dette være tegn på noe de kaller invaginasjon i tarmen. Dette er veldig vondt for babyen, og smertene vil tilta. I praksis betyr nemlig dette maten ikke får passert skikkelig gjennom tarmen. På sykehuset sa de at det i slike tilfeller vil være veldig mye blod i bleia. Merker dere noe slikt må dere ta kontakt med lege med en gang.

I vårt tilfelle viste deg seg at blodet i avføringen skyldes allergi for kumelkproteiner. Dette gir ofte kolikksmerter og mye småbarnsutslett/eksem i tillegg. Blodet er friskt og ser liksom litt slimete ut, og kommer som små "striper" i avføringen. Blodet i avføringen har forsvunnet for oss i løpet av 14 dager etter at jeg har kuttet absolutt alle kumelkproteiner fra kostholdet mitt.

Er du veldig bekymret kan det være lurt å ta en telefon til fastlegen i morgen, men mest sannsynlig er det lite å bekymre seg over, siden hun er i så god form ellers.

Lykke til med veslejenta :-)

Skrevet

Lille-My, 75: Var det ut fra blodprøvene dere fant ut at det var allergi? Gutten vår har også hatt litt blod i avføringen, dog det er en stund siden nå. Da har gjerne avføringen vært slimete i tillegg... Har tatt blodprøver for å finne ut om det var noe galt, men de fant ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...