Septemberstjerna og Martine Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Hun har i hele dag vært i dårlig form, og er veldig kortpustet. Hun puster veldig raske, korte pust, ca to innpust i sekundet. Har ikke opplevd dette før... Hun sover nå, men jeg må stadig inn til henne og høre på pusten hennes. Hun er litt over 2 år... Noen som har vært borti lignende ved en forkjølelse, eller bør jeg ringe legevakten og høre?
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 vi har vært borti lign... hadde det over noen dager før legen oppdaget (vi var på legevakta hver dag) at det var falsk krupp. Han hadde ikke de typiske hunde-gjøene de spør etter... han var feberfri med hvesende pust med korte innpust. Det som gjorde at jeg ringe legevakta var at når jeg prøvde å puste som han ble jeg annpusten etter bare få pust og følte jeg måtte trekke pusten dypt.... Koster ingenting å ringe for å være sikker, men om hun sover er jo spm. om du vil vekke henne for å dra dit da.... ?
Anonymusen Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Hei Er du bekymret for henne så ring lege. Mye bedre det enn å søke råd her inne... Ikke for å være frekk altså, men legeråd bør du søke hos lege ikke hos andre dibbere... Lykke til og god bedring
Septemberstjerna og Martine Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2008 Jo, sant det.. Men jeg søker andres erfaringer her inne, ikke legeråd. Har heller ikke lyst til å vekke henne nå for å reise på legevakten.. Leste litt om falsk krupp og rs viruset, men det er jo ingen medisiner for det...
Har byttet nick ! Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Sjekk om hun har "nesevingespill" altså at neseborene beveger seg hurtig når hun puster. Hev hodeenden av sengen og sjekk om hun puster gjevnere da. Har hun feber? Er du bekymret, kontakt legevakten. God bedring til jenta di
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Vår hadde RS når han var 2 mnd. Alvorligheten forsvinner når de bikker året. Grunnen til at RS er farlig for små barn er at halsen er trang og hosterefleksen ikke er godt nok utviklet til å få opps lim, dermed kvelningsfare. Når det gjelder falsk krupp fikk vår noe astma medisin lign. greier på legevakta. Legen gav oss noen råd dersom det skulle skje igjen... 1) Åpne vinduet og slippe inn mye kald luft 2) Ta han med ut (husk å kle på...hehe) 3) Åpne fryseren og sitt i dampen fra den til pusten er bedre. Dersom dette ikke skulle hjelpe skulle vi ta kontakt med legevakta. Men som hun over her skriver, er du i tvil, ring å få råd fra noen som kan dette....ring heller en gang for mye enn en gang for lite Lykke til !!!
Septemberstjerna og Martine Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2008 Hodeenden er allerede hevet pga at hun hoster om natta.. Kan ikke se noe nesevingspill, men jeg kjenner at de leer på seg når hun puster. Og ja, hun har feber...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 Når ho pustar, får ho da innsøkk rundt ribbeina?? Likson melleom magen og der ribbeina startar?? Jenta mi hadde RS-virus nå i sommar, ho har hatt det sida april men det var først når ho fikk viruslungebetendelse at eg såg innsøkket. Men det er klassisk teiken for RS-virus, blir kanskje mindre synlig når dei blir eldre.......
nicknavn Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Har vært borti det med min sønn, han har lungeproblemer og blir kort i pusten når han er syk. Når han får inndragninger rett under ribbeina når han puster drar vi rett på legevakten, pga av faren for at han får for lite oksygen i blodet og kan bli bevisstløs pga det. Og det er selv om vi har all verdens medisiner her hjemme pga lungeproblemer. Jeg syns du burde ta kontakt med legevakt i kveld og dra med jenta di selv om hun sover nå, som du selv sier hun er i dårlig form og allemenntilstanden er kansje redusert?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. desember 2008 #10 Skrevet 2. desember 2008 Me blei lagt inn den kvelden som det kom innsøkk, men da ikkje pga RS-virus men den lungebetendelsen. Legen min sendte faktisk mld til meg for å høre korleis det gjekk med jenta mi. Da sov ho men når ho våkna like etter andre mld så spurte ho om ho skulle ringe sjukehuset for oss. Takka ja til det da. Var godt å få litt maske med medisin til ho, syns ho blei ganske mykje bedre, innsøkket blei mindre. Så innsøkk da er eg ikkje i tvil lengere.........
Septemberstjerna og Martine Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2008 Takk for svar, jenter! Reiser på legevakta nå vi... Hun har pustefrekvens (eller hva det heter) på ca 60 i minuttet (mot normalt 20-30) og pulsen er på ca 150 i minuttet (mot normalt 90-120) Håper virkelig at det ikke er noe alvorlig med henne......
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Du må komma med oppdatering når du får tid da!! Lykke til og God Bedring til jenta di!!! Går bra skal du sjå
Septemberstjerna og Martine Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2008 Da var vi tilbake, etter to og en halv time på legevakten... Vesla har kraftig halsbetennelse og astmabronkitt... Fikk både adrenalin og ventolin i sånn forstøvermaske, og det hjalp. Vi fikk ikke lov å reise derfra før hun pustet roligere enn det hun gjorde da vi kom... Angrer ikke på at vi reiste! Så nå blir det 10 dager med penicilin. Og jeg skulle bare komme tilbake neste gang jeg syntes hun var tungpustet, så skulle hun få ny runde med maske.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Det var bra dere reiste på legevakta da!! Var godt at dei holdt ho att til ho pusta skikkelig da. Greit å vita at det er bare å komma tilbake om ho skulle bli dårlig att. God Bedring til vesle jenta di
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 3. desember 2008 #15 Skrevet 3. desember 2008 Så bra dere reiste Deilig å vite at dere gjorde riktig i å vekke henne Lykke til og god bedring til jenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå