Gå til innhold

Noen med erfaringer rundt allergi/astma kombinert med graviditet?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er forvirret og håper at noen der ute kan hjelpe meg med råd... Jeg har en gutt på 5 år og når jeg fikk han hadde jeg hverken astma eller allergi. Når han begynte i barnehagen ved 1 års alder ble både han og jeg syke veldig mye og ofte. Jeg pådro meg 1 lungebetennelse og 3-4 runder med bronkitt + det vanlige med magesyke etc.

Det tok et halvtår før jeg kom meg til en ny lege som konstaterte at jeg hadde astma - også når jeg ikke var syk. Jeg begynte med astmamedicin, symbicourt og ventoline, daglig. Pga allergi begynte jeg også med cetrizine, allergi medicin, daglig.

Så til saken: Jeg får motstridende meldinger fra 3 leger om hva slags medicin jeg burde og ikke burde ta under graviditeten. De 2 første har sagt at jeg ikke kan ta symbicourt men ta ventoline og allergimedicin som vanlig. Han siste, som jeg egentligen stoler mest på, sier at det er ok med symbicourt og ventoline men ikke allergimedicin, da de nye typene ikke er "klarert enda" - som han sa.

Har noen egne erfaringer - noen som vet noe lurt? Jeg vet ikke hva jeg kan fortsette med og evt slutte med. Vil egentlig ha alle medicinene da jeg mår best da.

Sorry at texten ble så lang....

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 9 uker på vei så har jo sånn sett ikke mye erfaring men jeg har ihverfall allergi og astma. Bruker cetricine, ventoline (sjelden) og seretide. Jeg har fått beskjed på apoteket at det var ok å bruke alle disse legemidlene sålenge det var sånn at jeg absolutt burde ha de. Jeg har sett mange steder at cetricin skal være helt uskadelig.

Et tips jeg fikk på apoteket var at etter jeg hadde tatt astmamedisin og trukket det ned i lungene skulle jeg skylle munnen og spytte ut restene så ikke medisinen kom ned i magen...

Vet ikke om dette var til hjelp ....

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Jeg har både astma og allergi. Fikk beskjed av min lege om kun å bruke astmamedisin hvis jeg måtte.

Når det gjelder allergimedisin så finnes det godt utprøvde preparater som man kan ta selv om man er gravid f.eks Polaramin tabl. eller Lomudal nasal hvis syptomene sitter i nesa.

På www.felleskatalogen.no kan dere søke opp informasjon om legemidlene dere går på. I tillegg står dette i bruksanvisningen som følger med preparatene.

Om Cetirizin står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta (=morkaka): Utilstrekkelig erfaring. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Om Symbicort:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Bør kun brukes under graviditet når fordelen oppveier potensiell risiko. Kun den laveste effektive dose av budesonid som er nødvendig for å opprettholde adekvat astmakontroll bør brukes. Overgang i morsmelk: Ukjent. Ved bruk til ammende må det vurderes om fordelen for moren er større enn mulig risiko for barnet.

Jeg går egentlig på Symbicort, men har ikke brukt dette i graviditeten. Da jeg ikke blir såååå dårlig uten.

Hjertelig takk for svarene deres!

Jeg kommer akkurat fra apoteket der jeg fikk meget god hjelp og veiledning vedr medicinene. Hun fortalte bl.a. at grunnen til at det tar lang tid for de nye typene allergimedicin å bli godkjente, er at det ikke er lov å forske på gravide og at man er avhengig av gravide som likevel ønsker å bruke medicinene. På den måten samler man inn info og kan merke medicinen som passende eller ikke for gravide. Det tar derfor lang tid å klarere mediciner til gravide.

Jeg har fått tips om å søke på nett på artikler om gravide og antihistaminer og om å søke i svenske legeskrifter da de ligger litt foran de norske enl denne damen på apoteket.

Jeg kommer å fortsette med cetrizin ut graviditeten og bytte når jeg skal begynne å amme. Hun på apoteket anbefalte også Polaramin.

Ha en fin kveld!

Jeg har ganske sterk astma. Sluttet med allergimedisinene mine da jeg ble gravid for det er mange du ikke kan bruke. Gikk greit siden det er høst og vinter. Fikk Nasonex nesespray for tett nese, som er trygt å ta i graviditetenm og som fører til at jeg får puste gjennom nesa.

Kuttet også astmatabletten Singulair, da de ikke vet alt om den heller.

Det er trygt å ta Symbicort og Ventolin. Det er så lite kortison i Symbicorten og den virker mest lokalt. Det er viktigere at du holder formen enn at du blir syk under svangerskapet. Det er tryggere å gå tilbake til allergimedisin når du har kommet lenger ut i svangerskapet, for da er de viktige organene dannet. Det er verre i begynnelsen.

Dette kan min lege, og alle råd er fra ham, også.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...