Fint_Lite Skrevet 2. desember 2008 #1 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg har lest og lest i gamle tråder, men må alikevel spørre. Jeg er nå ca 4 mnd gravid, skal snart på UL og da får jeg nok en mere riktig termin. Men det med permisjon, det er ikke lett. Jeg får utbetalt ca 17.000 i mnd på en 80% stilling Min samboer får ca det samme..Men han er allerede hjemmeværende p.g.a sykdom og vil kanskje få en 50% jobb på sikt om ett-to år +/- og vi kommer til å søke om barnehageplass på ev.t 60% dersom gubben havner i jobb. da min permisjon er gått ut... Jeg vil ha mest mulig tid hjemme, men vil jo også tjene mest mulig på dette... Men så er det det med ferie, hva har jeg rett på der? For jeg har nå termin 23.april...Jeg har vel ikke opparbeidet meg nok til 4 uker ferie i permisjonstiden?? eller kan jeg ta ut hele ferien og forlenge permisjonen med ferie tiden? Men da blir det en måned uten lønn på en måte?...for slik jeg har det nå, så får jeg fast lønn, og i juni får jeg kunn utbetalt ferie penger ikke fastlønn. Hva er lurest å gjøre? Pssst: jeg trenger type teskje forklaring :-p mitt blonde hodet er noe forvirret kan man si.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fint_Lite Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 4. desember 2008 noen??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139230338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 4. desember 2008 #3 Del Skrevet 4. desember 2008 For å få foreldrepenger må man ha jobbet minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter og ha tjent minst 1/2 G. Oppfyller du disse kravene får du foreldrepenger og kan velge 80 eller 100% dekning på henholdsvis 54 eller 44 uker. Iflg NAV lønner det seg å ta 44 uker med100% lønn og så 10 uker ulønnet, kontra 54 uker med 80% lønn.. Men, du må jo da sette av penger i løpet av permisjonen slik at du har noe å leve for i den perioden du ikke har lønn... Er nok lurt å regne på dette og se hva som passer best for dere.. Personlig har jeg valgt 80% dekning for å få mest mulig tid hjemme.. Mister et par tusen på det men, men... Husk at om du har ulønnet permisjon mister du rettigheter til f.eks sykepenger.. For at pappaen skal få foreldrepenger må du ha jobbet i minst 50% stilling, husk at de 6 ukene som er hans trekkes fra de 44 eller 54 ukene dere velger. Om han er sykemeldt kan du søke om å overta ukene hans, eller dere kan søke om å utsette de (før din stønadsperiode går ut) og så kan han ta de ut innen 3 år.. (NB lønnen i permisjonen vil da beregnes ut fra det han tjente når stønadsperioden din går ut, ikke fra hva han tjener om f.eks 2 pr..) Når det gjelder rett til ferie så er det slik at det er det du har jobbet året før som avgjør om du har rett til ferie... Har du jobbet i hele år har du nok jobbet deg opp rett til full ferie, sjekk med arbeidsgiver... Ferien kan du bruke for å forskyve permisjonen, men du får som du sier ikke lønn når du har ferien såfremst du får permisjonspengene fra nav. Du får jo uansett feriepenger i juni av det du har tjent året før, men det året du er ferdig med permisjonen kan det bli lite feriepenger fordi nav betaler bare feriepenger for 12 eller 15 uker (80 eller 100% dekning). Om arbeidsgiver forskutterer permisjonspenger for deg kan det være du får fulle feriepenger.. Håper dette svarte på noe av det du lurte på,.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139232005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fint_Lite Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 5. desember 2008 tusen takk for godt svar. =) Jeg har jobbet der jeg er nå i snart to år, økte i stilling 1.Januar og økte igjenn i stilling 1.Mai..ble sykemeldt to uker midt i november og nå er jeg 50% sykemeldt..men siden jeg har en 80% stilling bør jeg egentlig ikke gå ned så mye som 50% av den 80%'en? Nå tror jeg kommer til å gå for 100% og to mnd ekstra og så kanskje vi søker om å få overført pappa permen over til meg, det viste jeg ikke at kunne gå og jeg har jo jobbet hele året i fjor (var sykemeldt nov-midten av januar bare), da har jeg nok jobbet opp ferie. Egentlig så viste jeg jo det.. men vi skal helt klart regne på 80% og 100% og finne differansen, er den minimal er det ikke så mye å lure på uansett igjenn tusen takk for svar =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139236631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 7. desember 2008 #5 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg er litt uenig i det som skrives over, men her er noen kommentarer: Om far er for syk til å ta seg av barnet kan dere søke om å overføre permisjonen hans til deg. Legen må bekrefte at sykdommen er av slik art. Om han utsetter permisjonen så er det inntekten før han tar permisjonen som er grunnlaget for hans permisjonspenger. Ikke det han tjente når din permisjon går ut, Om du har en 80% stilling så er det likevel mulig for deg å bli sykemeldt. Det er inntekten og stillingsprosenten før sykem. som teller. Har pappaen tenkt til å ta permisjon i 6 uker og han har lav lønn, så kan det lønne seg å ta 80% lønn i 54 uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139246295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 8. desember 2008 #6 Del Skrevet 8. desember 2008 Må bare rette ¨på deg Herkules..... Sakset fra nav: Dersom far søker om utsettelse av fedrekvoten, må vilkårene for fedrekvote være oppfylt på dette tidspunktet. Dette innebærer at han må ha opptjent rett til foreldrepenger på dette tidspunktet og at inntekten far har på dette tidspunktet blir utgangspunktet for beregningen av hva foreldrepengeutbetalingen blir. Far kan således ikke opptjene seg rett til fedrekvote eller et høyere grunnlag (inntektsøkning) ved å utsette perioden. En utsettelse av perioden innebærer bare en forskyvning av en allerede foreliggende rett. I slike tilfeller må derfor innteks- og skatteopplysningsskjema fra arbeidsgiver innhentes og oppbevares i saken Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139250111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 8. desember 2008 #7 Del Skrevet 8. desember 2008 Det er riktig sin lille M skriver. Det er fars inntekt ved mors maksdato som legger grunnlag ved permisjonen uansett når far velger å ta den ut. Dette fordi far ikke skal "tjene" på å utsette permisjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139252692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fint_Lite Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 10. desember 2008 Er jo så ufattelig mye å tenke på og sette seg inn i.. Men er det en formel for å regne ut permisjonspenger? Men om jeg kommer tilbake i full jobb nå den 19.des (er da jeg skal på ny legetime for ny vurdering) og tjener som normalt, eller om jeg fortsetter å gå sykemeldt, vil det påvirke hva jeg vil få utbetalt da jeg er i permisjon. Jobbe vanlig (da min 80% stilling) VS gå sykemeldt delvis eller helt... Det med NAV og pappa permisjonen, der tror jeg vi like så greit kan avtale et møte med NAV for å få litt klarheter. Han er jo ikke så syk at han ikke kan ta seg av et barn, men han kan bare ikke jobbe pdd. kanskje om et år han har en 50% stilling. Jeg er så ufattelig treig i oppfattelsen da det gjelder slike ting som dette her, bare ikek bli oppgitt over alle mine rare spørsmål..hehe. Nå viste det seg å at jeg er ikke så langt på vei som vi og legen har trodd, var i utganspunktet ca 23.april, men det blir et juni barn. Da fikk vi mere tid på oss..hihi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139216290-permisjon-og-penger/#findComment-139266127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå