Gå til innhold

Holder på å bli GAL av NAV!!!

komp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og jobber hver tredje helg utenom studiene. Har tjent mer enn grunnbeløpet i løpet av de seks siste månedene så jeg trodde selv jeg hadde rett på foreldre penger. Har snakket med to personer på NAV, som har gitt meg forskjellige svar. Hun ene sa jeg ikke hadde rett på foredre penger grunnet at jeg bare jobber hver 3 helg, for å få foreldrepenger måtte man jobbe minst hver 14 dag. Snakket senere med en annen dame, hun var noe usikker på om jeg tjente nok i det hele tatt. Jeg har 14,35 % i stillings %, og får utbealt ca 3400 i måneden. Har termin 3 mars, og skal ta et års permisjon fra skolen og jobben. For å være helt sikker gikk jeg innom mitt lokale NAV kontor for å dobbelt sjekke, hva jeg egentli har rett på, foreldrepenger VS engangsstønad. Det svaret jeg fikk var: "Jeg er usikker på dette, hmm.. du får søke på begge og se hva vi tildeler deg"

jeg blir sprø!! Hva stemmer, noen her som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fremkommer kanske klart av NAVs egne sider at:

"Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G)."

Det står ingenting om vilkår for ansettelsesforholdet, så basert på NAVs egen informasjon, har du krav på foreldrepenger.

Skrevet

Jeg melder meg inn i klubben!!! Nav kan legge seg

har nok krav på foreldrepenger men jeg ville likevel rådet deg til å se på andre trygdeordninger som er langt mer lønnsomme for deg. Du forklarer ikke sitvasjonen din så godt, men er du for eksempel alene forsørger kan du ha krav på overgangsstønad som er langt mer lønnsom. I tilleg er det viktig å søke på utvidet barnetrygd, og småbarnstilleg. Lånekassen kan også gi deg støtte. bla. kan alt lån og stipend blir omgjort til stipend i permisjonsperioden. Om du ikke har krav på dette har du hvertfall krav på 1200 kr fra lånekassen i kompensasjon hver mnd. Du burde også søke på skattededuksjon, og bytte til skatteklassse 2. I tilleg får du jo engangsstønaden på 33.000 om du ikke får foreldrepenger og i ditt tilfelle vil kombinasjonen av disse ytelsene lønne seg mye mer enn å få foreldrepenger. Husk at du også kan søke bostøtte fra husbanken!

Lykke til

Skrevet

hei du:)

er i samme situasjon som deg og med nogenlunde lik inntekt. du har rett på foreldrepenger. men pass på.. arbeidsgiver skal sende inn lønn og trekkoppgave som du skal levere når du sender inn søknaden om fødselspenger. hvis du har jobbet mere en mnd enn en annen(variert lønn) så skal arbeidsgiver ta gjennomsnittslønna de over et større tidsrom. enten 3mnd eller 6mnd, basert på lønnslipper og ikke hva som står på timelista de!! stillingsprosenten din har kun noe å si om fars rett til pappaperm.. det vil han da ikke få siden du ikke har jobba minst 50%!! helt utrolig at de tar fra fars rett til pappaperm basert på din stillingsprosent.. og at skole ikke teller som arbeid!!! arg!!

du vil få mere penger av å få foreldrepenger enn engangsstønad. for husk at du ikke skatter veldig mye når inntekten din er lav. (neste år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...