Kliko Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Jeg var hos jordmoren i sta, og der registrerte hun at jeg hadde +3 med blod og +2 med proteiner. Også når jeg spurte hun om hva det kunne bety ( for det skal jo ikke være det) så sa hun bare vet ikke. Etter min mening så burde hun kanskje vite det, men tydeligvis ikke.. Noen her inne som vet??
Topp 10. Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Fikk ikke du noe form for informasjon? Trur ikke det er bra at du har slike verdier på urinen din. Synes kanskje du skal dra til legen med urinprøve. Det kan vel være, urinveisinfeksjon, eller nyrebekkenbetennelse Vet ikke jeg altså, bare forslag. Jeg har hatt det siste ofte.. og det gjør himmla vondt nederst i magen, høyre side hos meg. Leste den andre tråden der du hadde vondt... Mulig det er helt feil det at det kan være uvi eller nyrebekkenbetennelse, men det skal ikke være sånn har jeg forstått! Synes du burde fått noe form for informasjon og muligens antibiotika. Min anbefaling, ring legen.
Kliko Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2008 Ja, synes det var litt rart å få det svaret jeg å.. Men det er ikke urinveis ifeksjon i hvertfall for det ble sjekke i samme sleng.. Men veit ikke jeg, synes bare det hørtes litt skummelt ut.. Har vondt nedest i magen, men det var visst bare kynnere ( som tydeligvis ikke forsvinner med det første for jeg har like vondt enda! )
rl84 Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Hei.. da e nok uvi.. eg hadde blod å protein i urinen min når eg hadde da... da skal du kje ha, så ring legen din å forklar din situasjon, for da e nok uvi du har fått.... er ikkje farlig om du får behandling... lykke til:)
Kliko Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2008 Men hun sjekka om det var urinveisinfeksjon og det var ikke det..?
Topp 10. Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Synes du skal kontakte legen din jeg... bare for å få klarhet i ting. Forklar verdiene du hadde fått hos jordmor. Og ang kynnere, skal være ubehagelig og ikke vonde, og de skal slippe taket etter et minutt ca. Og de skal ikke være regelmessige for da må kontakte føden. Fullt mulig det er bare livmoren som plutselig utvider seg en del og trekker i båndene, og at det er derfor du har vondt i magen. Hvordan vondt er det da? Litt mensmurring, eller intenst vondt? Synes du burde ringe lege, eller føden. For uansett om det ikke er noen galt så skal du ikke ga slike verdier i urinen din.
Kliko Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2008 Har vondt nederst i magen.. Kommer i sånne bølger, men kjenner det hele tiden.. Sånn vondt - veldig vondt - vondt - veldig vondt... Fikk bare beskjed om å kontakte føden hvis jeg kunne se blod når jeg hadde vært på do.. Blir så irritert på jordmora! Kan jo ikke vite hva det betyr, og da burde hun jo i hvertfall prøve å finne det ut!!
Topp 10. Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 Synes du burde ringe føden og forhøre deg der, bedre en gang for mye enn en gang for lite. Og nevn verdiene dine på urinen din. Minner meg litt om nyrebekkenbetenelse smerter, og blir bare verre og verre for min del.. Har aldri hatt det når jeg er gravid da, bare utenom. Men synes du burde forhøre deg med ekspertene på føden, og veldig viktig at du nevner smertene og verdiene dine. Det skal ikke være slik, man skal ikke ha vondt,vondt over lengre tid. Jeg tror det er uvi eller nyrebekkenbetennelse og da trengs det antibiotika straks. Ring og hør bare, så gjerne gi beskjed om hva de kommer fram til!! Synes forøvrig jordmora di har gjort en dårlig jobb.
<3 Milla <3 Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Jeg fikk det samme, men først ble jeg så dårlig at jeg ble hentet i ambulanse, og i mitt tilfelle betød de verdiene blærekatar. Så det bør du absolutt få sjekket så du slipper å gå så lenge med det som jeg gjorde, for det var skikkelig ekkelt. Ble bare plutselig dårlig og besvimte og skatet opp om hverandre men ingen smerter nedentil bortsett fra veldig hyppige kynnere... Uansett med slike verdier er det noe som ikke stemmer, leukocytter betyr infeksjon, proteiner trenger ikke bety noe, ettersom det ikke er helt uvanlig å ha det i urinen ut i svangerskapet. Gå til legen din du eller legevakt lykke til
Kliko Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. desember 2008 Ringte den jordmor tlf som er på denne sia her, og nå må jeg ringe føden.. For hu sa at kynnere sammen med blod og proteiner i urinen kan starte fødselen.. Hu ble skikkelig forbanna på jordmora mi.. ( noe jeg også er blitt!! Er det mulig!! )... Nå er jeg gått fra bekymra til kjempe redd, og samboeren min sitter i kø på vei hjem.. Fint!!
Såså Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Ring legen/legevakten med en gang. Hvis du er heldig var det tilfeldige funn/skitten prøve.. Det er ganske vanlig. Blod kan komme av sex/friksjon på tørre slimhinner, proteiner av bl.a. utflod. Imidlertid virker som du har smerter? og urinutslagene dine var ganske store. Hvis du er mindre heldig kan det være alt fra urinveisinfeksjon til nyrebekkenbetennelse, eller tegn på alvorlige nyreproblemer. Mest sannsynlige er i så fall infeksjon. Man kan ha alvorlig infeksjon uten å merke så mye mer enn smerter. Ikke vent, sjekk det ut. Ta ny prøve med ren midtstrømsteknikk. Hvis du ikke vet hvordan, spør legen. Det å ha urinveisinfeksjon, øker risikoen for å sette igang en fødsel nå. Det å ha infeksjon enda lenger opp, i nyrebekkenet, er en risiko for din helse i tillegg. Har du uforklarlige smerter bør du vurderes av lege uavhengig av urinen. Så ring nå. Og fortell legen din om jordmoren. En ting er at hun selv ikke vet hvorfor du har utslag og smerter. Det kan kanskje gå utover hennes kompetanse, som ligger på nivå med en vanlig sykepleier. En helt annen ting er at hun synes det er helt greit å ikke vite og at hun ikke sender deg videre til noen som kan vurdere deg medisinsk. Det er en alvorlig feil fra hennes side å ikke skjønne at når noe går utover hennes kompetanse må hun innhente hjelp. Fortsetter hun å satse på at det ordner seg vil det før eller siden ha alvorlige konsekvenser for noen, om det ikke har hatt det allerede. Det viser at pasienten selv må være obs. Alle helsepersonell kan gjøre feil. Din egen årvåkenhet kan være reddningen. Heldigvis fulgte du med. Fra nasjonale rettningslinjer for svangerskapsomsorgen: http://www.shdir.no "Proteinuri påvises ved bruk av urinstiks. Alle som utfører svangerskapskontroller må være klar over risikoen for å påvise falskt positive og falskt negative resultater, spesielt at resultatet avhenger av urinens konsentrasjon (spesifikk vekt) og utflod." veilederen for fødselsomsorg, norsk gynekologisk forening, ligger her: http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=8574
Såså Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Skrev det ovenfor når det bare var ett svar, har sittet og surfet litt. Så det er kommet til en del alvorlig info. Hvis du har kynnere skal det ikke være mer enn 3-4 i løpet av en time, og ikke vare mer enn ca 1 min. Det skal ikke være kynnere over flere timer heller. De skal ikke være smertefulle, og det skal definitivt ikke gjøre vondt hele tiden. Ring legevakta/føden nå, og sørg for transport i taxi hvis ingen kan kjøre deg. Legen kan ordinere taxi for deg siden du er syk. Spørr. Mens du venter drikk litt vann og trekk pusten. Ofte det ordner seg likevel. Men bedre føre var.... Lykke til!
Topp 10. Skrevet 2. desember 2008 #13 Skrevet 2. desember 2008 Kan godt forstå du er mildt sagt dritt forbannet over den dårlige jobben din jordmor har gjort i ditt tilfelle!!! Uakseptabelt, mener nå jeg. Men iallefall håper du ringer ned på føden og får hjelp der om hva du bør og må gjøre videre. Ikke godt å gå slik å bekymre seg! Håper du får det bedre straks!! Gjerne oppdater oss, så jeg ikke blir bekymret for deg og din baby! Huff, ikke gøy! Men det ordner seg skal du se:) Og hvis jeg var deg ville jeg gått itl en annen jordmor om mulig evt til din lege. Evt sykehuset om de har slikt tilbud. Lykke til!
Fire småtroll Skrevet 2. desember 2008 #14 Skrevet 2. desember 2008 Hvordan har det gått med deg, har du fått pratet med lege eller fødeavdelingen? Enig i at jordmor har gjort en slett jobb i dag, helt vanlig prosedyre at hun ringer lege og forteller om sitt funn og at hun sender pasienten med en ny urinprøve så de får sjekket det opp. Jeg spurte nemlig jordmor her hva hun ville gjort om prøven hadde utslag på noe av det hun testet og det var svaret jeg fikk.. Håper du har fått levert en ny prøve og sjekket opp dette, og oppdater oss da, vi krysser fingrene for at det var falsk alarm og at både du og den lille har det bra.
Kliko Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. desember 2008 Nå er jeg her inne igjen:) Satt hos legen til langt ut på natta. Først ble jeg sendt til Lillestrøm sykehus, for så til ahus. Når jeg kom dit fikk jeg ikke lov til å gå en gang fordi de ikke visste hva det var. Men etter en lang stund, og masse prøver var det faktisk en litt rar urinveisinfeksjon som hadde gått helt opp til nyrene! Så nå kommer jeg til å sende inn en skriftelig klage til jordmora og aldri mer gå til hu. Har aldri vært så redd som det jeg var i går, og var godt jeg tok tak i det selv. I følge ahus så kan en uvi som har gått så langt faktisk sette i gang fødselen. Men nå gikk det bra med babyen min og meg, så da er det vel greit:) Takker for masse bra svar! Trengte litt svar når jeg satt hjemme alene:) Takk!
Topp 10. Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Det var kjempe bra at du fikk en skikkelig sjekk på det!! Og bra at alt ordnet seg:) Masse lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå