Gå til innhold

Hei dere med bebiser rundt 4 mnd, litt om søvn og sånt:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan ser dagene deres ut nå da? Begynner dere å se noe rutiner i ting? Vi rpøver nå å ha litt struktur på spising og soving da snuppa over veldig usammenhengende om natten.

Hvor mye sover de på dagtid? Er litt små engstlig år hun sover tre timer sammenhengende på dagen at det skal ødelegge for nattesøvnen, men søvn avler vel søvn enda ikke sant? Hun har eller to-tre små dupper på en halvtime, legger seg ca 2000 og er våken mellom 05-06. Til sammen er det ca 14-15 timer i døgnet og det er vel nok det?

Hun våkner 3 ganger for mat og flere ganger bare pga smoken, så vi er temmlig desperate etter sammenhengende søvn nå:)

Har begynt med smaksposjoner på grøt, hun tåler det fint og ser ut til å like det (er mme barn) så nå kjører vi på og håper det skal hjelpe på søvnen etterhvert.

Kjekt å høre hvordan andre har det:)

Skrevet

Hei

Jenta mi er litt over 4 mnd. Hun legger seg rundt 19-19.30, våkner så for å spise ca 23, 03 og 07 (jeg fullammer). Står opp mellom 7 og 8. Har så en dupp på en times tid etter å ha vært våken en time. Har så en lengre dupp på ca. 2-3 timer senere, og en kort dupp på ettermiddagen (aldri senere enn 18), Her i huset er det i alle fall slik at søvn avler søvn! Hun sover ca, 16 t i døgnet.

Hvor mye søvn de trenger er jo veldig individuelt - så lenge jenta di virker blid og opplagt, så får hun vel den søvnen hun trenger. De sover vel mer sammenhengende etterhvert. Jeg synes det er helt greit at hun er våken for mat på natta for en stund i alle fall.

Skrevet

vi har hatt det veldig greit med søvn på natten fra han var ganske liten, helsigvis. men når han ble en 3,5 mnd ble han veldig uriolig og begynte å våkne 3 ganger pr natt for mat i forhold til en og noen ganger to. vi begynte med grøt, men det hjalp ikke på nattesøvnen. etterhvert begynner en jo å kjenne sine små, og jeg synes ikke han trengte alle måltidene på natten. jeg hadde det en kamp med han et par netter, bedring etter første natt(!). så nå våkner han til mat kl 00.30-01.00 og sover til 6.30. han våkner et par tre ganger for smokken sin i løpet av natten, men sovner heldigvis med en gang!

rutiner begynner vi å få om dagen også! Det er godt.

Slik ser dagen vår som oftest ut:

6.30 god morgen, skift og mat.

8.30 Sove (ca 1t?

10.30 mat (litt grøt og resten melk)

11.-11.30 sove ( prøver å få til ca 2 t.)

14.00-14.30 mat

15.00 sove (45 min-1t)

17.00 liiiten påfyll med mat (enten litt melk eller litt middag)

ca 17-17.30 sove (power nap 30-40 min)

18.30 mat (grøt + melk)

19. sov godt

lillegutt er da mme barn.

Skrevet

Jeg har også et mme barn som vil ha mat 3 ganger pr natt, men hun suger som oftes i seg 20 ml og så er det stopp og hun sover videre. Vi har begynt med grøt og tenker at når vi har litt større porsjoner vil jeg fjerne et par av disse måltidene. Du sier det var en amp, men hva og hvordan gjorde du det?

Vi har forresten veldig lik dagsrytme:)

Skrevet

jenta vår legger seg rundt 20.00 da våkner hun ca 2 ganger i løpet av tiden fram til kl 09.00 - 10.00, da står vi opp å mat igjen, kjører storesøster i barnehagen og kl 11, sover hun igjenn gitt. da har hun lang duppen sin på rundt 3,5 time. noen ganger mindre og. så er det mer mat, å så er hu våken i noen timer med litt lek på gulvet. så er det en dupp igjen på ca 1 time. så er hu våken til hu skal legge seg igjen=) sover mye enda jenta mi ass. men hun trenger vel den søvnen da=) hu får også bare mme. =)

Skrevet

kampen innebar å bruke hysj-metoden.

vi har hatt et kolikkbarn, og som etter denne perioden ble avhengig av bevegelse for å roe seg/sovne. Begynte med denne metoden på dagtid, og fortsatt med den når han våknet på natten. Men må innrømme at jeg ogs vugget litt siden vi har slike gummiknotter på sengen han... men iallefall funket det!

Hysj-metoden innebærer at en sier hysj regelmessig til babyen roer seg, itillegg la jeg hånden på brystet hans eller holdt han i hånden. på denne måten visste han at han ikke var alene siden han både hørte og kjente meg. jeg sa ingen ting annet. et par netter med 20 min x 3 med dette, og vi er tilbake til gode og roligere netter!

Men hadde jeg hørt at lillegutt var sulten, hadde jeg aldri begynt med dette og ville ikke nektet han mat. tror nok han hadde lagt seg til en liten vane om å våkne enten for kos eller mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...