Gå til innhold

Hva kan jeg gi som lunsj til min datter på 10 mnd? (annet enn grøt og brød)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun spiser en god frokost bestående av brød og vann. Men hun er så småspist til lunsj! Grøt vil hun helst ikke ha lenger og synes det blir litt mye med brød både til frokost, lunsj og kvelds.

Hun får frukt i løpet av dagen, men kan jeg f.eks gi havregryn med litt yoghurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoghurt med havregryn eller frukt fungerer fint her ihvertfall. Fikk beskjed av HS at yoghurt var greit fra hun var 8-9 mnd, bare i mindre mengder. Fra 10 mnd alder skal det være helt OK. Går også an å gi middagsglass to ganger om dagen, eller middagsglass til lunsj og hjemmelaget til middag. Avocado- og bananmiks lager jeg også iblant, føler det metter litt mer enn bare frukt. Ellers går jeg litt tom for ideer innimellom selv, så hvis noen flere har noe å dele, så kjør på! :-)

Skrevet

Samme problemet her. Har laget baby-pannekaker, som kan fryses ned (så litt jobb å lage, men da har man en hel haug som man kan ta opp av fryseren):

Baby Cereal Pancakes - not a biscuit recipe but a great finger food and we just had to include it!

(på engelsk da, men det skjønner dere ;-)). cereal = grøt, og i norge bør man sikkert bruke naturell havregrøt eller risgrøt f.eks. ikke disse som inneholder melkepulver

formula = erstatning

1 cup = ca 2dl

egg yolks = eggeplomme, eggehvite skal IKKE brukes

og det er pannekaker som i USA, altså små og tykke, ikke slike flate som vi bruker)

Ingredients:

1 cup whole wheat flour

1/2 cup baby barley cereal (or other baby cereal)

1 cup formula (or another liquid such as milk)

1/2 cup mashed banana (or fruit of your choice)

1 tbsp melted margarine or butter (unsalted type)

3 egg yolks

1/2 cup baby oatmeal

apple juice (about 1/2 cup) Use water if you prefer

Add cinnamon, nutmeg, dash of vanilla or other flavorings if you wish!

Directions:

Mix all ingredients together and add enough juice to make pancake consistency. Cook on cook top in frying pan as with "regular" pancakes! **Freezes Well**

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...