Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Det sies jo at ammende ikke behøver å holde seg unna matvarer så lenge babyen ikke reagerer på det. Leste litt inne på matportalen og allergiviten nå, der står det at om barnet viser noe som helst tegn til atopi bør man holde seg unna matvarer i fareklasse 1. I denne fareklassen finner man bl.a nøtter. Jenta mi har tendenser til eksem, hun klør en del i hodet og på magen/brystet. I går kveld ble hun helt krakilsk, hylte og klarte ikke roe seg. Lurte først på om hun var overtrøtt (hadde reist med fly den dagen), men så oppdaget jeg at ørene var hovne og sto mer ut. Om dette skyldtes at hun har gnidd og gnukket seg der i sin iltre gråt vet jeg ikke, men det første som slo meg var at dette var en allergisk reaksjon. Men hun får jo bare mm. I natt slo det meg at jeg spiste jo to håndfuller med hasselnøttkjerner i går ettermiddag! Høres dette ut som en reaksjon på nøtter? Er klar over at dere ikke er utdannet helsepersonell og at medisinske forhold bør tas opp med lege, og det skal jeg ved neste anledning. Til da unngår jeg nøtter. (Veldig greit å vite før julen setter inn!) Men jeg lurte på om noen hadde erfaring med matvareallergi hos mm-ernærte babyer. Nøtter kan vel gi alvorlige reaksjoner av typen anafylaktisk sjokk, så det er litt skummelt synes jeg. Av allergier er pappaen allergisk mot husstøvmidd, jeg tåler alt (tror jeg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå