Gå til innhold

Nattesøvnen til baby 9 mdr...vi trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger hjelp, tenker at noe må vi gjøre helt forkert for vores datter har sovet veldig dårlig på nettene i lang tid nå.

Kort om rutinene:

Står opp 7-8

sover første dupp ca 30-40 min på formiddagen

sover neste dupp ca 20-40 min på ettermiddagen før 16

Leggerutiner begynner 18 senest, da er det bading grøt og deretter ammer jeg henne så hun sovner ved puppen...

Da sover hun 40 min før hun skriker/sutrer første gang. Jeg går inn gir smokk og hun sovner igjen..

Sånn fortsetter det hele natten med kortere eller lengere intervaller.

Jeg ammer henne når jeg legger meg før midnatt og igjen ca 3

Hun sover ofte 2-3 timer i strek frem til 8 men ellers er det de korte intervallerne og jeg begynner å bli ganske sprø av søvnmangel og frustrasjon..Først forkjølet, så tenner, så forkjølet igjen..Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke er helt i form men det har vart lenge nå og mistenker vel heller at vi må gjøre noe annet enn det vi gjør idag.

Vi trenger en god opskrift for jeg tror vi kan gjøre noe for å endre dette, men vi vet ikke hvor vi skal begynne..

Vi er kjempe taknemmelig om noen er så snille å svare oss med gode råd

Fortsetter under...

Skrevet

Først og fremst ville jeg begynt med å venne henne av med å sovne ved puppen, og få henne til å lære seg å sovne selv. Dette hjalp i allefall her i gården i tillegg til at hun får vann når hun våkner og ikke pupp, nå er hun så stor at hun ikke trenger pupp på natten, så hun får siste puppen kl 18.00 og første på morgenen kl 06.00

Vi hadde også store problemer med oppvåkning annen hver time på natten, men når hun var rund syv og en halv mnd begynte vi å bare tilby vann og det har hjulpet mye, sakte men sikkert har det tatt lengere og lengre tid mellom hver gang hun våknet og nå er vi nede i to ganger per natt :)

Vet ikke om dette er fasiten for dere men det har hvertfall hjulpet oss.

Skrevet

Beklager, men lykke til. Det eneste er vel at dere får overleve at hun skriker å skriker. Kanskje begynne med nattavvenning på nytt. Her i gåtden er det også tenner. Hun har grått i to døgn, men litt feber. Er alene hjemme ganske lenge så begynner å bli desperat. Kan du få noen til å ta henne over natten eller to slik at du får sove? Eller be noen hente henne om morningen når hun våkner slik at du får sove ut? Lykke til.

Skrevet

Det er som om du beskriver våre netter!! Vår sønn er 8 mnd, og våkner gjerne hver time natten gjennom. Stort sett sovner han fort igjen når han får smokken, men i snitt annenhver natt er han våken fra ca 03 til 04.30. Da hyler han med en gang, men så lenge vi sitter inne hos ham er han blid og fornøyd, og bare ligger og tuller..

Forskjeller mellom min og din er at vår sover tre lurer i løpet av dagen, som regel mellom 30 min og 1 time. Han sovner ikke ved puppen, og leggingen på kvelden går veldig greit, sovner på ca 5 min, uten hyling. Han får ikke pupp før kl 5 om morgenen, noen ganger ikke før syv, hvis han sovner fort ved hjelp av smokken når han våkner..

Dette var jo ikke til hjelp i det hele tatt for deg, men nå ser du at dere iallefall ikke er alene. Jeg gikk faktisk inn her nå for å skrive samme desperate innlegg som deg... Nå har jeg tenkt å ringe helsesøster for å kanskje få noen råd der, og så skal jeg bestille time hos osteopat som vi har vært hos før ifm kolikk, for å se om hun kan hjelpe.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er enig i at du bør venne henne av med å sovne ved puppen. Har hørt at babyer som er vant med å sovne med en "stimuli" (pupp, byssing, sutt etc) ofte våkner etter kort tid, når den forsvinner.

Det er nok litt arbeid i innkjøringsfasen, men jeg tror det vil lønne seg etter hvert! Men personlig tror jeg ikke jeg ville kombinert det med å la henne skrike seg i søvn. Blir jo noe helt nytt å skulle sovne selv, og da tenker jeg at hun trenger litt trøst og oppmuntring.

Her i gården har opp/ned-metoden funket som en kule :) Dvs at du plukker opp barnet for å roe det helt ned, så legger han/henne i sengen, sier god natt og går. Dersom han begynner å sutre igjen, pleier jeg faktisk å tappe litt på døren, det får han ofte ut av det dårlige sporet.

Men når alt dette er sagt, må jeg jo også få med at vår gutt har vært veldig enkel å legge de siste fire mnd. Vi har aldri latt han bare ligge og skrike da, jeg er altfor svak til det, heh..

Skrevet

Det første som slår meg er at hun sover veldig lite på dagtid. Tulla vår sover som oftest godt natta igjennom, men når hun har fått veldig lite søvn på dagtid blir hun overtrøtt når hun skal legges på kvelden. På lørdag for eksempel, fikk hun 45 minutter på første dupp (ikke helt unormalt, men ofte sover hun 1.5 time), og bare 15 minutter på ettermiddagen. Normalt sover hun totalt 2 - 3 timer totalt på dagen. Hun var helt gåen da jeg la henne, og hun sovnet med én gang. Men så våknet hun etter 45 minutter, og dette gjorde hun helt til langt ut på natt. Vår erfaring er når hun får lite søvn på dagtid, så blir natta dårlig. Får hun godt med søvn på dagtid kan det noen ganger være litt vanskeligere å legge henne på kvelden, men til gjengjeld sover hun natta igjennom.

Men, det er lettere sagt enn gjort tenker du sikkert... Spørsmålet er da selvfølgelig hvordan du kan få til at hun sover lengre på dagtid. Jeg vet ikke hvordan sovingen er nå, men kanskje du kan forlenge det ved å gå en tur, bære henne i bæretøy, eller prøve å få henne til å sove lengre med én gang hun våkner, og hun enda ikke har våknet helt. Jeg nevner nå ting vi pleier å gjøre for å få til lengre dupper. Det fungerer best på siste duppen når hun er trøttest, for vi gjør det kun dersom hun har fått to dårlige dupper. Var den første lang nok (1 time og 15 min eller mer) er det ikke nødvendig dersom hun sover 45 minutter på andre. Det hjelper også at hun er i ro (f.eks hjelper det å bære henne, selvom hun ikke nødvendigvis sovner).

Annonse

Skrevet

Det første som slår meg er at hun sover veldig lite på dagtid. Når tulla vår sover lite på dagtid våkner hun ofte på natta, til tider hver time. Sist lørdag f.eks fikk hun ikke mer enn totalt 1 time søvn på dagtid. Hun var stuptrøtt da hun skulle legges for kvelden og sovnet momentant, men etter det våknet hun hvert 45. minutt 6 - 7 ganger før hun endelig roet seg. Det virker som at når hun blir overtrett at det er en uro i kroppen som det tar tid før er helt ute, og at hun derfor våkner opp hver gang hun er i en letter søvnfase.

Så, er det noen måte du kan få henne til å sove lengre på dagtid. Jeg nevner litt hva vi pleier å gjøre - det er ikke alltid at det er nødvendig at hun må faktisk sove, men at hun får hvilt kroppen. Vi tar trilleturer, bærer henne på tur (i meitai), eller vi prøver å vugge henne rett etter at hun har våknet og før hun har våknet helt. Vi bruker da gyngestol hvor hun sitter på fanget med yndlingsteppet over seg, og det fungerer ofte om vi prøver det på ettermiddagen, men vi må vugge ganske lenge før hun kan legges ned uten å våkne for mye.

Vel, lykke til ihvertfall, vet ikke om det var noe til nytte, men håper det!

Skrevet

Det første som slår meg er at hun sover veldig lite på dagtid. Når tulla vår sover lite på dagtid våkner hun ofte på natta, til tider hver time. Sist lørdag f.eks fikk hun ikke mer enn totalt 1 time søvn på dagtid. Hun var stuptrøtt da hun skulle legges for kvelden og sovnet momentant, men etter det våknet hun hvert 45. minutt 6 - 7 ganger før hun endelig roet seg. Det virker som at når hun blir overtrett at det er en uro i kroppen som det tar tid før er helt ute, og at hun derfor våkner opp hver gang hun er i en letter søvnfase.

Så, er det noen måte du kan få henne til å sove lengre på dagtid. Jeg nevner litt hva vi pleier å gjøre - det er ikke alltid at det er nødvendig at hun må faktisk sove, men at hun får hvilt kroppen. Vi tar trilleturer, bærer henne på tur (i meitai), eller vi prøver å vugge henne rett etter at hun har våknet og før hun har våknet helt. Vi bruker da gyngestol hvor hun sitter på fanget med yndlingsteppet over seg, og det fungerer ofte om vi prøver det på ettermiddagen, men vi må vugge ganske lenge før hun kan legges ned uten å våkne for mye.

Skrevet

Jeg puppa og byssa snuppa i søvn til hun var rundt 5 mnd, nå er hun 8mnd. Når vi lærte henne å sovne selv, sov hun lengre intervaller på natta. Men frem til vi begynte nattavvening for nesten en uke siden, sov hun bare 2-4 timer sammenhengende - men det er jo mye bedre enn bare 40 minutter. Fjerde natta etter nattavvenning sov hun først i 4 timer etter at hun ble lagt og så sov hun hele 6 timer etter at hun var litt våken ved 23-tida. Det har hun ALDRI gjort før!! Men selvsagt så er det noen tenner eller noe på vei nå....så i natt våkna hun vær eneste time igjen, men sovna fort med litt stryking på ryggen (hun sover på magen), hun har også dårlig matlyst og litt feber....er alltid noe som skal komme i veien for en god natts søvn..jesp!!

Ønsker deg lykke til;-)

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut, dessverre. Vår sønn på 8 mnd våkner ca 10-12 ganger hver natt.. Som regel sovner han igjen med en gang han får smokken, men minst annenhver natt er han våken i 1 1/2 til 2 timer midt på natten, vanligvis i 3-tiden. Da hyler han med en gang, men så lenge vi er i rommet ligger han bare og tuller og babler...

Gutten vår sovner av seg selv på kvelden, tar ca 5 min uten hyling, så sover han. Han spiser ikke før mellom 5 og 7 på morningen. Han har ligget på eget rom i ca tre uker nå. Vi hadde håpt at det skulle hjelpe, men det har egentlig bare blitt værre...

På dagen er han en blid gutt, men han har litt fremmedfrykt og separasjonsangst, så jeg lurer litt på om det er denne som slår til på natten også..

Dette var jo ikke til noe hjelp for deg, men jeg logget meg på her for å skrive et nesten helt likt innlegg som deg, så jeg kan jo like gjerne slenge meg på her. Vi trenger også hjelp!

Lykke til, det er iallefall en liten trøst at vi ikke er alene..

Skrevet

Her har vi det ganske likt dere.. men, har nattavvent, noe som hjalp her, men så blei det ille igjen når han fikk tenner..

Ellers så har vi investert i brio sine gyngeføtter, som man setter på senga.. så når han våkner om natta gir vi smukken også gynger vi litt, det hjelper, sånn at han får sovnet ordentlig..

Skrevet

Enig med nameless! Ikke la henne sovne ved puppen men lag rutiner på leggingen hvor hun legges våken i sin egen seng. Amming på natta bør du også kutte ut med når hun er såpass stor. Enklere sagt enn gjort selvsagt :)

Skrevet

Innlegget mitt forsvant gitt... prøver igjen: Helt enig med nameless her! Ikke la henne sovne ved puppen men skap gode leggerutiner hvor hun legges våken i egen seng. Mat om natten bør du også kutte ut med, hun trenger sikkert ikke det når hun er så stor. Enklere sagt enn gjort, I know! :)

Annonse

Skrevet

dere har jo fine leggerutiner hvertfall.

men kutt ut nattmatinga, det slutta vi med da knotten var en 4-5 mnd allerede., han var jo ikke sulten egentlig. sov nevnt over, tilby vann, og etterhvert vil ikke dette være særlig interessant heller. kanskje du bør være litt "hard" og la henne sutre litt. ofte at de sutrer i 5 min før de sovner av seg selv igjen.

her legger jeg han kl 18.30-19.00. han legges alltid våken. setter på en rolig cd, og sier natta. han pleier å våkne noen ganger i løpet av kvelden for smokken, hender jeg tar han opp i et par min også, men sjelden jeg trenger det. fra jeg legger meg og til han/jeg våkner på morran mellom 08-09, er det som regel stille. må nevne at det ikke har vært sånn helt sia han ble nattavvent da=P men de siste mnd har han sovet lengre, helt til 08 og 09, mens han før våkna rundt 06 for så å sove igjen ca08.

har 2 dupper om dagen vanligvis. en ca kl 12-13 og en kl 15 ca. han sover vanligvis en times tid hver av duppene. det varierer.

lykke til hvertfall! og tenk at dette bare er en periode. snart blir ho større og da sover de jo som regel mye bedre=)

Skrevet

Det er så individuelt dette her fordi babyer er individuelle og vi foreldre er forskjellige.

Vi var veldig "føle og ta på" med første baby, altså at hun fikk "service" i en eller annen form ved lyd, gråt eller hva som helst. Resultat = ikke noen rutiner, noe vi ikke var opptatt av i starten heller, men dette straffet seg klart etterhvert fordi barnet ble oppdratt til (av oss faktisk!) at kjærlighet er å få "service" hver gang jeg klynker, hehe.... Så vi hadde jo selv lært barnet å gråte seg til service om du skjønner.

Denne ganger er vi klokere, har mer lyst på rutiner og tenker helt annerledes.

Har fra starten av vent babyen til at hun ligger litt alene i løpet av dagen, nå er hun over 3 mnd og får masse kos og suss, nuss, lek, bæring - MEN det er også hel- og halvtimer alene på gulvet med en uro, på en krabbematte osv. Dette går helt fint fordi jeg ikke har båret konstant rundt på henne eller lært henne at lyd=service - fra starten av.

Og så legger jeg henne litt før 1300 på dagtid (og etter at hun våkner da i 1500-tiden får hun ikke sove før kvelden) og hun sovner ganske så presis kl 1300.

Om kvelden er det pupp og så legger vi henne i sengen, ALLTID i våken tilstand og med de samme enkle ritualene (som bare varer ca 1 min med å slokke lyset osv) Vi bysser alltid i søvn, og sovner hun ved puppen, så aktiviserser vi henne mildt igjen, så hun våkner, da vi absolutt vil at hun selv skal sovne "for egen maskin" i sengen.

Vi legger henne 1850 og da er det litt pludring i sengen, før hun bikker før Dagsrevyen. Så er det amming igjen litt før midnatt og midt på natten en gang, noen ganger 2200, 0200 og 0500 i stedet, kommer litt an på hvor sulten hun er.

Det er lite gråt eller hyling, noen ganger litt småsutring (men nå er jo gråt språket deres, så kan ikke løpe etter henne hver gang det kommer en liten lyd har jeg funnet ut (the hard way, hehe)) og sånn holder vi på.

Så for oss er det å starte tidlig med å lære babyen at:

1. Vi sover ikke på ettermiddagen (altså etter 1500)

2. Vi legger oss kl 1900 hver dag.

3. Vi bysses aldri i søvn, selv om det er veldig koselig for voksne å gjøre det, man føler seg nyttig, elsket osv, så sukk...den kosen forsvinner.

4. Vi sovner alltid SELV i sengen.

5. Det er null underholdning i forbindelse med sengen, altså ikke snakking, sang eller uro. All den type kos blir gitt i stuen og gjerne rett før leggetid, men aldri på soverommet og aldri når hun er i sengen.

6. Soverom er soverom, rolig, svalt og et sted for ro og hvile, ikke et underholdningssenter hvor foreldre med dårlig samvittighet surrer rundt og finner på stadig nye sprell, hehe.....

Setter det bittelitt på spissen så du ser hvor vi er, og jeg aner ikke hvordan man skal tilnærmre seg fra en mer "full attachment"-stil til dette, men det er helt sikkert mulig.

Kanskje starte med å være i samme rom som baby mye, men ikke alltid holde, kanskje se babyen inn i øynene og smile men ikke holde dersom det er klynking, altså kose litt på kinnet, men ikke "full mundur servicepakke "

Som sagt, vi har snudd tvert etter at vi holdt på med søvnproblemer med hun første til hun var nesten 3 år og det var alt selvlaget fant vi ut og er bare tull. Vi tok noen små hestekurer noen ganger, og de fungerte hver gang, men så sklidde det ut igjen fordi vi ikke var like konsekvente, fordi det eeeeeeeer jo sååååååååååå koooooooooselig å ha babyen oppe litt på kveldene osv, grrrrr, går ikke i den fellen igjen, hehe.....

Vel, ingenting er rett og ingenting er feil, og babyer og voksne er forskjellige, men her er bare hva vi gjør.

Jeg er forresten ikke tilhenger av disse såkalte skrikemetodene, med mindre man skal snu en sak på 2-3 dager og klarer å være konsekvent resten av livet, sånn at barnet husker den gode endringen heller enn de tre forferdelige dagene, med mindre man skal få et barn til å die på en pupp etter litt puppenekt, men det samme her, barnet skal huske den gode endringen, ikke hvor hardt det var å få det til.

Paradoksalt nok er det ofte de foreldrene som har drevet høyest grad av kos og service for babyen som ender opp med å måtte ty til såkalte skrikemetoder, og samme foreldre er selvsagt mest i mot metodene, så det blir bare trist.

Mer pragmatiske foreldre, som lager gode rutiner fra dag en, selv om det innebærer litt småsutring underveis (som jo er MYE bedre enn fortvilet gråt!) vil ikke oppleve hylende foreldre, fordi her går ting så noenlunde i forutsigbart tempo og rytme og det er ikke så mye å gråte over.

Vel, jeg tror det er mange måter å angripe søvnvansker på, håper du får mange gode og forskjellige svar, så du får prøvd ut litt av hvert.

Har nettopp lagt barnet mitt for en haltime siden, med 20 sek klynking, men det var det, og da vet jeg hun sover i 2 timer, og så er det å være oppe til ca 1900 og da er det å legge seg. Tror denne forutsigbarheten er god for oss alle i familien.

Lykke til med ditt! Håper du ikke oppfattet meg anklagende. Men det er nå en gang sånn at "if you want different, you have to do different"

Tvi tvi

Skrevet

Hei, Er ikke enig at eneste måte er å høre på skrik. Vi prøvde det med veldig dårlig resultat. Nå går vi inn så fort han skriker trøster han og bli der gjerne til han sovner nå i starten, etterhvert har vi ikke trengt det mer. (Men dette pga seperasjonsangsten i 8-9mnd alder)

Men tror nok at du har for lang tid mellom siste dupp og natta, De blir som regel trøtte etter 2,5 time. Og la de gå lenger enn 3 timer vil føre til at de blir overtrøtte.

Så det er nok derfor hun sovner ved puppen. I følge Karin Naphaug sin bok vil ikke overtrøtte barn falle i dyp søvn, de vil sove urolig store deler av natten.

Det hjalp i alle fall for oss å passe på at han ikke ble overtrøtt.

Lykke til

Skrevet

Prøver igjen...

Skrevet

Oj, her kom alle innleggene på én gang. Hadde prøvd to ganger før uten at det ble noe, men, tre ganger er bedre enn ingen får jeg si da ;-)

Skrevet

Rotet det litt til for meg selv her:

Mente selvsagft:

Mer pragmatiske foreldre, som lager gode rutiner fra dag en, selv om det innebærer litt småsutring underveis (som jo er MYE bedre enn fortvilet gråt!) vil ikke oppleve hylende B A R N , fordi her går ting så noenlunde i forutsigbart tempo og rytme og det er ikke så mye å gråte over

Skrevet

Takk for mange fine svar.

Vi prøvde å legge henne en gang til på ettermiddagen og det ga resultat allerede første kveld. Hun våknet mindre og sove bedre. I kveld fandt hun søvnen med mye mindre stimuli, jeg holdt hennes hånd og hun var i egen seng. Hun har ikke våknet mer enn 1 gang siden legging 19. Oh la la

Jeg har troen på at hun lærer seg å finne søvnen selv og at det kan hjelpe oss, samt mer søvn dagtid..

Skrikekur er ikke aktuelt. Hun er vores 1 og har fått mye oppmerksomhet, det betyr hun trenger å føle seg nære oss..Så vi tar "no cry sleep solution" og følger vore rutiner videre..

Nattavvenning får vente til jeg har sovet litt :)

Skrevet

Så bra at dere har funnet en løsning;-)

Jeg ville også venta med nattavvenning, holder med en ting ad gangen.

Sove godt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...