Gå til innhold

lamictal og graviditet

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

• 11 måneder senere...

Innlegget ditt er gammelt, så kanskje ikke så uaktuelt lenger. Men skal gi deg min erfaring likevel.

Jeg var på 350mg x 2 per døgn da jeg ble gravid i 2004. Psykiateren ble helt skremt og ringte umiddelbart til sykehuset og fikk snakke med en overlege med en gang. Ved høye doser Lamictal, skal man ta mer folat enn vanlig for å redusere ryggmargsbrokk problemer. Svangerskapet mit var uplanlagt, men velkommen, og derfor brukte jeg heller ikke folat i forveien. Jeg måtte ta 4 ganger så høy dose med folat som vanlig pga svangerskapet og bruk av Lamictal.

For min del gikk det ikke så bra og svangerskapet endte med spontanabort. Jeg tror det var pga noe galt med fosteret relatert til bruk av Lamictal, mest sannsynlig ryggmargsbrokk. Det trodde også jordmor og psykiateren min, men ingen av oss kommer til å vite helt sikkert.

Du sier du har snakket med legen din, og det er jo bra. Bare pass på at du får nok folat før og under svangerskapet, særlig opp til uke 12, og da bør det gå bra.

Annonse

Hei.Takker for svar.Jeg er gravid nå.Og er i 5 måned.Tar enda masse folat.Tenker i og med at jeg får lite folat,får jo barnet også det.Så da fortsetter jeg bare å ta det :)

Hvordan går det med deg nå anonym 14:40 4.01.2010 ?

HI

Jeg har brukt det i begge mine svangerskap. Gikk fint, måtte øke dosen i uke 20. Det var jeg sløv med i siste svangerskap, tenkte å vente med å hente medisin til uke 22. Så jeg fikk et kraftig anfall i uke21, epilepsi.. Men gikk fint :)

• 3 måneder senere...

Oddsen for at jeg får flere svar her er vel liten.Men jeg prøver :-)

Dere som gikk på lamictal i graviditeten,ammet dere?Jeg ammer.Og lurer på om dere har noen erfaringer innen dette?Er det sånn at barna kan bli trøtt av lamictalen?Har ikke fått noe advarsler eller noe om dette.Men synes å ha lest en plass at en skal være obs..Men nå sover engang spesbarn mye..Så jeg aner ikke hva om er "for mye" heller.. :-S

HI

• 4 måneder senere...

Min lege har bedt meg slutte å ta Lamictal. Spiser for tiden 200x1, men blir trappa ned 50 i uka de neste tre ukene siden dette ikke skulle være så bra for fosteret. Fikk ingen beskjeder om å ta ekstra folat. Noen som har erfaring med å slutte med Lamictal i begynnelsen av svangerskapet? Burde også jeg ha tatt ekstra folat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...