Solitude Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Neiiii... .nekter å tro det..... Jeg som syns det er såååå fine.. Er allergisk mot bjørk og gress, tar allergi medisin året rundt pga jeg reagerer mot noe som ikke slår ut på allergitest. Sannsynligvis de to kattene våre men men... Nå har de pyntet med julestjerne på jobben og gjett hvem som etter kort tid i nærheten begynte å klø noe sinnsykt i nesen og fik svakt rødt utslett på hendene og hudkløe her og der. Kan jeg virkelig reagere på julestjernen sånn helt plutselig ? Og etter så kort tid i nærheten av denne planten ? Har jo ikke hatt problemer med den før... Og når jeg i tillegg tar allergimedisin hver dag. Hvordan i alle dager kan jeg få sånn kløe overalt... På tide å skifte medisin kansje.. Noen her som er allergisk og ikke tåler julestjerne, hvordan reagerer du ? Også på jobben dette her... kan vel ikke be de om å fjerne planten helt heller....
Herlige barn har jeg fått Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Jo det er fullt mulig og være allergisk mot julestjerne, det er nok de små blomstene inni selve planten du reagerer på. Få jobben til og fjerne planten evnt sette den et sted så du ikke reagerer på den. Få i alle fall ikke inn svibel i hus nå som du allerede er allergisk mot julestjerne, det vil i verste fall forverre plagene ettersom den lukter enda sterkere!
Mazza** Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Både moren min og søsteren min er allergiske for det vet jeg...de klør og klør , blir snørrete og nyser....
M by M Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Om du får noen til å kneppe av selve blomsten- som du faktisk reagerer på, så vil det gå fint. Det er ikke de røde bladene med de grønne og gule "kulene" i midten av de røde bladene som må bort. Men vær forsiktig! Reagerer du på julestjerne, kan det gi en skikkelig reaksjon og de er ekstremt giftige. Så disse plantene er lurt å holde langt unna barnehender også!
Raych Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Moren min er allergisk mot julestjerner, men det går bra så lenge hun fjerner de små blomstene midt oppe mellom de røde bladene.Ser bare ut som små knopper. Hun får dem fjernet når hun kjøper dem, og da går det greit å ha dem inne hjemme:) Moren min reagerte ikke på dem tidligere, men fikk plutselig reaskjoner for en 3-4 år siden.
Solitude Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2008 Trodde man måtte ta på blomsten for å få reaksjon ? Jeg er jo bare i nærheten av den og begynner å klø. Kansje jeg kan be noen på jobben å fjerne disse små blomstene..hmmm. går det bra for blomsten det ?
M by M Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Blomsten har det fint - eller rettere sagt, planta. Jobber i blomsterbutikk, så bare få knept de av. Bare be den som gjør det vaske hendene sine etterpå og ikke ta seg i øynene og sånn med engang.
3nydeligesmå Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Må berre få sagt noko her:)Såg det var ei som kommenterte at julestjerne var veldig giftig.Sønnen min klarte å spise litt av en julestjerne for noken år siden(jepp spør gjerne kor iallverden mora var) Eg fikk sjølvsagt panikk å ringte giftinformasjonssentralen.Det fikk eg beskjed om det berre var ein myte at julestjerne var så giftig. Og sønnen min reagerte ikkje i det heiletatt.
bobbo72 Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Heisan. Jeg nyser og får rennende nese når jeg er i nærheten av julestjerner. Du kan prøve å få noen til å fjerne de små "frøkulene", for å se om dette blir bedre. Men, jeg fikk allergi da jeg var 18 år. Siden da er det flere og flere ting jeg reagerer på, og jeg tåler heller ikke juletrær ;-) Så vær forsiktig med å "trigge" nye allergier med å ta inn julestjerne i eget hus når du først har reagert på denne. Men enig med deg; de blomstene er vedlig julete ;-)
solstråle69 Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Mannen min er allergisk mot de samme tingene som deg, og reagerer også sånn på julestjerner. Så her i huset har vi kun "falske" julestjerner. :-)
Bøggly Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Du kan prøve rådet med å knipe av blomsten, men obs - obs! Du kan fort reagere på andre planter også (kryssallergi fra din bjørk- og gressallergi). Her i huset skal vi IKKE ha; juletre, julestjerner, amaryllis, svibler, tulipaner.....tja, hva var det for noe mer tro? For få år siden hadde vi alt dette, men mannen har begynt å reagere allergisk på alt dette. Sønnen min foreslå å kjøpe røde roser og kaktus til jul i år, så det blir det!
Vibe80 Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Har blirr fortalt at de hører til bjørkefamilien så om du reagerer på bjørk er det kanskje ikke så rart om julestjerna klør..
Gjest Skrevet 2. desember 2008 #13 Skrevet 2. desember 2008 Det er meget mulig ja. Mannen min er allergisk mot dem, så vi må finne alternative juleblomster hjemme hos oss. Trist, for de er veldig fine. Skal vi i juleselskap må vi be vertskapet ta ut blomstene dersom de står fremme når vi kommer, ellers blir det en veldig tidlig (og snørrete) kveld... Klart du kan be dem om å fjerne plantene. Dersom du reagerer på dem burde det være en enkel sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå