Gå til innhold

Hvordan tolke gråten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er nå 5 uker og fram til nå har jeg lagt henne til brystet hver gang hun har begynt å sutre. Hun virker jo sulten, stikker tungen ut, smatter osv. Men det virker jo som om hun aldri blir fornøyd, hun vil helst være på puppen hele tiden.

Hvordan skal jeg tolke blir gråten? Når hun skal være på puppen hele tiden skriker hun i intervaller, og når hun skriker så spenner hun kraftig med beina sine. Og tar jeg henne vekk fra puppen blir hun også sint. Er det pga sult hun skriker eller kan det være noe annet som plager henne som gjør at hun bruker puppen som trøst?

Huff, syns det er så vanskelig å tolke gråten, skulle ønske de små bare kunne fortelle oss hva som var gale..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har et stort suttebehov disse småttisene. Har du prøvd smokk? Det er ofte en god trøst:-)

Skrevet

Ja hun tar smokken, men den er visst ikke like god som puppen.. Hun blir som oftest slik som dette på ettermiddagen og utover kvelden. Håper ikke jeg har for lite melk da, at det er derfor hun gråter..

Skrevet

Det er veldig vanlig at så små er urolige på kvelden. Min mor kalte det for

"gråtestellet". Det er slitsomt, men det går over...

Skrevet

Jeg blir vel skutt nå, men anbefaler det å prøve en flaske mme på kvelden. Det er slik at mange mødre kan oppleve at melka på kvelden ikke metter lenge nok, ungene henger store deler av kvelden i puppen. Det er fordi de krever mer på kveldene.

Hører mange har prøvd en flaske mme på kvelden, og rett og slett fått en ny unge..

Skrevet

Syns du skal snakke med de på helsestasjonen om dette. Det kan jo være alt fra suttebehov til magesmerter ea. HVis hun øker i vekt etter kurven sin får hun sikkert nok mat i seg, men du kan jo prøve å gi mme etter ammingen for å se hvor mye evt hun drikker i tillegg. Helsesøster sa til meg at amming også virker smertelindrende og beroligende, derfor kan unger roe seg ved puppen selv om det ikke er sult som forårsaker gråtinga.

Skrevet

Min var oxo sånn på den alderen. Vi kalte d for "suretimen". Sinna som bare d uten en forklaring. Gikk heldigvis over. Hadde ikke noe m verken lite melk eller kolikk eller noe. Bare et behov for å vise hvem som er den nye sjefen! Og sikkert slitne mot kveld/ettermiddag.

Skrevet

Ja i kveld ga jeg henne 60 ml mme, og hun kunne sikkert drukket mer om jeg hadde gitt henne mer.. Men nå sover hun søtt, etter ca 2 timer styr og kav og skriking, og 4 timer på puppen før det..

Min mor hadde for lite melk til både meg og min søster, men trodde ikke slikt var arvelig?

Skrevet

Vet ikke om det er arvelig. Men tipper at hun trenger litt ekstra på kveldene hvis hun er 5 uker og spiste 60ml etter pupp. Da jenta mi var på samme alder spiste hun ikke stort mer enn 60ml totalt på et måltid - men hun er ikke noe å sammenligne seg med, for hun er småspist.

Skrevet

Men trodde produksjonen min skulle gå opp om jeg bare la henne til så ofte hun ville og at da ville jeg produsere så mye melk som hun ville ha.. Når jeg har pumpet meg og faren gir på flaske spiser hun nesten 100 ml og etter en time kan hun spise 80 ml til.. Så hun spiser jo ganske mye da..

Skrevet

Det er vel sånn at det er vanlig at de styrer litt ekstra på kvelden. Ut over det erfarte vi at knøttet faktisk spiste seg overmett og fikk vondt i magen av det - og som den spisemaskinen hun er kompenserer hun selvfølgelig alt som er vondt i livet med mer pupp... Det ble en salig runddans helt til jeg lærte meg å se når hun faktisk var mett uten å ha forspist seg - og da byttet jeg puppen i smokk eller finger og lot henne fortsette å kose seg i armkroken med nesa inni puppen en stund. Ser fort om hun har spist for mye - for hun gulper som en foss når det skjer.

Men vi var selvsagt veldig obs på at hun la på seg mer enn godt nok og sånn når jeg begynte å begrense henne i matfatet, veide ukentlig til vi fikk god rytme på ting og alt gikk såre vel. Hvis du er usikker på om hun får i seg nok mat, kan jo en kjapp tur på helsestasjonen for å veie finne ut av det :)

Skrevet

Ja hun gulper ganske kraftig.. Så når hun gulper så har hun fått i seg mer enn nok mat altså? For til tider ser det jo ut som om hun gulper opp alt hun har spist.. Jeg skal til legen i morgen og da skal jeg høre om de kan veie henne og se om hun har lagt på seg godt nok.

Skrevet

Vihar en cd som gir eksempler på hva den forskjellige gråten betyr. For osss har den vært gull verdt og den har enda ikke vært feil. Nå vet vi alltid hva han vil.

Skrevet

Høres veldig ut som babyen min .. heh... jeg har begynt å gi henne 60-80ml mme etter pupp før vi legger oss om kvelden... selvom hun som du skriver har ligget på puppen nesten hele kvelden... sover ikke så veldig lenge fordet, men da vet jeg at hun er mett og fornøyd når vi legger oss.... styrer fælt rundt puppen på dagen også,.. var fortvilet lenge, men fikk en oppklarende tur til ammeklinikken på sykehuset.. utrivningsrefleksen min kommer og går.. så når den stopper opp en liten stund så blir hun sint og gidder ikke suge... hun suger i utgangspunktet ikke spesielt hardt., og jeg har ikke veldig mye melk, men de på sykehuset mente jeg likevel hadde nok og at hun lurte meg litt.... smokk hjelper.... men prøv å legg henne til på den ene puppen, når hun blir missnøyd så bytt til den andre puppen, når hun blir missnøyd der så bytt over til den andre igjen.. altså legg henne til 3-4 ganger.. etter det prøv smokk og gå deg en tur i stua for å se om hun roer seg...... hjelper meg hvertfall...... ble mye rot og tull dette.. sorry.. jenta mi er 4 uker.. vet hvordan du har det =/

Skrevet

ps.. gulp må ikke alltid bety over mett baby.. noen er bare gulpere :) jeg har en gulper, merker når hun gulper av for mye mat.hender det også:) men hun gulper uansett, og kan gulpe lenge etter mat ...

Skrevet

dunstan baby language

neh-jeg er sulten

eh-jeg må rape

owh-jeg er sliten og vil sove

eairh-jeg har luftsmerter

heh-jeg vil ha rein bleie, er kald/varm

Skrevet

Gulp betyr nok ikke alltid for mye mat, men vi lærte etterhvert å se forskjell på gulp som bare er gulp (har en storgulper) og gulp som er for mye mat. Sistnevnte hos oss var nesten ren melk, og kom gjerne mens hun lå og spiste med puppen i munn, eller i det øyeblikket man rørte på henne etter at hun hadde sluppet. Så ut som hun gulpa opp halve måltidet og vel så det (kan sikkert innimellom ha vært en halv DL melk, hun greide ved et par anledninger å dekke hele hodet sitt i det...), og ofte kom det med god fart (kløfta full av gulp når jeg holder henne på strak arm er aldeles ikke uhørt om). "Vanlig" gulp hos oss er ofte mer magesyreblandet (lukter litt mer som oppkast), tynnere og mye mye mindre (da snakker vi mengde ca en spiseskje eller kanskje to på en dårlig dag). Og så kommer det en stund etter maten, ikke mens hun ligger og spiser.

Men dette er jo vår baby - kanhende er din helt annerledes. Man må nesten bare prøve seg fram, til slutt lærer man seg språket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...