Gå til innhold

om å varme morsmelk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er rett og hva er galt??? blir sprø av ørten meninger, vil bare ha fakta jeg...

jeg bruker vannet som jeg har varmet i vann kokeren, dvs at det er kokende vann for da går det kjappere. Andre ganger hvis jeg nettopp har pumpet meg så tar jeg det varme vannet i springen og varmer melken. Men enkelte mener at det mister nærings innholdet. Er ikke det bare hvis du varmer melken i micro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sikker på du finner korrekt info på www.ammehjelpen.no. Sant at mm ikke skal varmes i micro, men det er vel det samme hva slags vann man bruker til vannbad??

Skrevet

Du kan faktisk varme mm i mikro, men tempen må ikke overstige 60 grader. Det er det som gjør at viktige næringsstoffer kan ødelegges. Dette gjelder også ved oppvarming i altfor varmt vann feks.

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1074094924.06:

"Morsmelk i mikrobølgeovn

Ved enhver varmebehandling av morsmelk kan immunegenskapene bli redusert på grunn av den høye temperaturen stoffene utsettes for. Ved oppvarming til ca. 37 °C, som er den temperaturen melken til barnet skal ha, er det imidlertid ikke påvist noen forskjell i tap av antistoffer ved ulike oppvarmingsmetoder. Dersom melken, som en følge av tilberedningen i mikrobølgeovn, blir svært ujevnt oppvarmet vil det, teoretisk sett, kunne skje en reduksjon av antistoffer i de delene av væsken som oppnår høyest temperatur, uten at dette er vist i undersøkelser.

Melk som varmes til 37 °C vil beholde eller øke den opprinnelige bakteriefloraen uansett oppvarmingsmetode, og det er derfor viktig å ha sterilisert tåteflasker og annet utstyr tilstrekkelig før bruk.

Ved oppvarming av tåteflaske i mikrobølgeovn er det viktig å være oppmerksom på at det kan være forskjell på melkens temperatur i forskjellige områder av flasken. Husk alltid å riste tåteflasken og sjekke melkens temperatur ved et drypp på hånden. Ved oppvarming av spedbarnsmat er det spesielt viktig å røre i maten for å sikre at varmen blir jevnt fordelt og at temperaturen er passe."

Skrevet

de sier at hvis vannet er for varmt så mister melka næringsinnholdet. vann fra vannkokeren er varmere enn springen

Skrevet

Ja, det har altså med temperatur å gjøre, ikke om det er mikrobølger eller varmt vann du bruker. Så dersom du velger vann, tror jeg det lureste er å ta varmt vann fra springen. Tar jo litt lang tid da, men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...