liberobleier Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 hva er rett og hva er galt??? blir sprø av ørten meninger, vil bare ha fakta jeg... jeg bruker vannet som jeg har varmet i vann kokeren, dvs at det er kokende vann for da går det kjappere. Andre ganger hvis jeg nettopp har pumpet meg så tar jeg det varme vannet i springen og varmer melken. Men enkelte mener at det mister nærings innholdet. Er ikke det bare hvis du varmer melken i micro?
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Er sikker på du finner korrekt info på www.ammehjelpen.no. Sant at mm ikke skal varmes i micro, men det er vel det samme hva slags vann man bruker til vannbad??
RødRev Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Du kan faktisk varme mm i mikro, men tempen må ikke overstige 60 grader. Det er det som gjør at viktige næringsstoffer kan ødelegges. Dette gjelder også ved oppvarming i altfor varmt vann feks. http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1074094924.06: "Morsmelk i mikrobølgeovn Ved enhver varmebehandling av morsmelk kan immunegenskapene bli redusert på grunn av den høye temperaturen stoffene utsettes for. Ved oppvarming til ca. 37 °C, som er den temperaturen melken til barnet skal ha, er det imidlertid ikke påvist noen forskjell i tap av antistoffer ved ulike oppvarmingsmetoder. Dersom melken, som en følge av tilberedningen i mikrobølgeovn, blir svært ujevnt oppvarmet vil det, teoretisk sett, kunne skje en reduksjon av antistoffer i de delene av væsken som oppnår høyest temperatur, uten at dette er vist i undersøkelser. Melk som varmes til 37 °C vil beholde eller øke den opprinnelige bakteriefloraen uansett oppvarmingsmetode, og det er derfor viktig å ha sterilisert tåteflasker og annet utstyr tilstrekkelig før bruk. Ved oppvarming av tåteflaske i mikrobølgeovn er det viktig å være oppmerksom på at det kan være forskjell på melkens temperatur i forskjellige områder av flasken. Husk alltid å riste tåteflasken og sjekke melkens temperatur ved et drypp på hånden. Ved oppvarming av spedbarnsmat er det spesielt viktig å røre i maten for å sikre at varmen blir jevnt fordelt og at temperaturen er passe."
liberobleier Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2008 de sier at hvis vannet er for varmt så mister melka næringsinnholdet. vann fra vannkokeren er varmere enn springen
RødRev Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Ja, det har altså med temperatur å gjøre, ikke om det er mikrobølger eller varmt vann du bruker. Så dersom du velger vann, tror jeg det lureste er å ta varmt vann fra springen. Tar jo litt lang tid da, men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå