Gå til innhold

Vekstavvik:(

Alle gode ting er 3:)

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha tvillinger, og på kontroll i dag viser det seg at tvilling2 har et vekstavvik på -20% og litt motstand i motkaka, og tvilling1 er - 7%. 20% er jo ganske mye. Skal på ny kontroll om 1 uke for å se om det er noen bedring. Blodgjennomstrømningen var helt normal i navlestrengen og morkaka for begge to.

Det eneste sykehuset kan gjøre er å evt forløse dem tidligere hvis de ikke har det bra inni magen. Det jeg lurer på er barna mine sine sjanser utenfor magen. Hvis feks tv2 nå er ca 29 uker i følge UL termin, men tilsvarer 26 uker i vekst, er han da like sterk fysisk som en 29 ukers baby selv om størrelsen tilsier 26 uker? Har han evt like store overlevelsevner som en 29 eller 26 uker baby? Vet at det sikkert ikke er så mange som kan svare på dette, men er så redd og bekymra for at noe kan gå galt. Er jo alt for tidlig om de måtte komme nå.

Fortsetter under...

hei du, jeg kan ikke svare på spm dine, men jeg ville bare gi deg en klem :-)

de kan så mye på sykehusene nå, at de har sikkert mange gode løsninger... dersom gjstrømmingen var god må vel d være et godt tegn?

Jeg er jo like langt som deg, og jeg fikk lungemodnsprøyter i forrige uke pga andre ting, kanksje de begynner med slike forberedelser på deg også?

Leste innlegget ditt om at du var sengeliggende. Kjedelig da! Men det er jo for en god sak da:) Når jeg tenker på det er kanskje litt rart at jeg ikke fikk lungemodningssprøyte i dag, i tilfelle de blir forløst neste uke. Men de venter vel å ser hvordan det går på neste kontroll og evt gir meg det da. Begynner å bli litt lei av magen, men vil jo ikke at de skal komme før neste år.

Vekstavvik er vist vanlig for tvillinger som jeg har forstått.Det eneste de gjør er å følge deg ekstra nøye opp for å sjekke hvordan barna har det. Jeg har vekstavvisk på mine på -10 og -12%. De stresset ikke av den grunn og sa at barna hadde det helt supert!

HEI

Når det gjelder alder til babyen dine så er det uker i magen som avgjør modenhet. Eb baby født i Uke 29 har 99% overlevelse.

Hvis de ikke har gitt deg lungemodning så er de ikke " veldig" bekymret.

barna dien har veldig veldig gode sjanser for å bli født friske og fine.

Hvordan går det med deg? og barna?

Annonse

Hei:) Takk for alle svara. Har drevet å googlet og lest litt i det siste, og er ikke like engstelig og nervøs lenger. Har ikke fått lungemodningssprøyte, men tenker at jeg kanskje får det på tirsdag da jeg skal på ny kontroll, om det fortsatt er like mye vekstavvik. Håper de vokser seg en del større før de kommer ut. Begynner å bli litt lei av den magen og alle vondtene nå, men er jo verdt det:)

• 2 uker senere...

Hei

Jeg bare lurer på hvilken oppfølging du har fått ifht vekstavviket?

På min kontr i går i uke 32 viste det seg at tv 1 var 30% mindre enn tv.2. Ikke var det mulig å få til en ctg reg av henne heller. Skal inn igjen på julaften. Men synes det er litt lenge å vente, når jeg i tillegg kjenner mye mindre liv på 'hennes' side.

Hei:) Jeg går på kontroll på sykehuset en gang i uka. Da tar de UL og måler de hver gang. Men de har sluttet å sjekke hvor lang/kort livmorhalsen min er. Aner ikke hvorfor. Den var nemlig litt kort. Tv1 her har gått fra -7 til -15% nå, og tv2 er fortsatt -20%. Så de vokser jo, bare sakte. Skal på ny sjekk på julaften jeg også. Hvis du kjenner lite liv bør du kanskje ringe å spørre?

Tror det er vanlig med sjekk en gang i uka? Fikk beskjed sist på sykehuset at det er ikke noe de kan gjøre for at de skal vokse fortere eller noe, men det må kontrolleres. Men de kan jo ihvertfall gi lungemodningssprøyter. Det har ikke jeg fått ennå, selv om jeg har spurt. Har du fått det?

heia:o)

Var inne på føden i 2.5t i går kveld, og etter mye om og men klarte de ENDELIG å finne frekvensen hennes og få til en fin registrering:o)

Ble 10 kg lettere med en gang da:o)

Hun er jo like liten og har endel motstand i navlestrengen, men ctg viste at hun etter forholdene har det bra der inne. Så nå blir det nøyere oppfølging med tanke på vekstavvik osv.

Vet ikke hvor stort avvik de kan ha jeg før de tar de ut.

Skal tilbake på julaften for ny reg og doppler måling, så blir det vel ny vekstkontr om 2 uker.

Lykke til du og fremover! Håper de blir der inne så lenge som mulig!

Så fint at hun har det bra i magen da! Skal på kontroll julaften jeg også. Håper de har vokst like mye som sist, for vil ikke de skal komme ut før neste jul. Jeg tar kun UL for å måle de, og de lytter på hjertlyden og sjekker motstand i navlestrengen. Har aldri tatt sånn ctg jeg. Hvordan og hva gjøres da? hva er det som blir sjekka da?

lykke til fremover du også! og god jul!

Annonse

Når de tar Ctg får du to belter rundt magen med noen runde dingser på som måler hjertefrekvensen/pulsen til babyene. Og av og til må du trykke på en knapp hver gang de beveger seg.Blir gjerne liggende i 20 min da. ( men de gjør ikke det hvis du tidligere har vært plaget med premature rier og av og til mye kynnere)

Men de kan måler hjertefrekvensen på Ul og. Det måtte de på meg engang siden de ikke fikk inn jenta på ctg'en.

XXX fingrene for at vi begge får gode nyheter på julaften:o)

Nå har jeg vært på kontroll. Blir bare mer og mer bekymra jeg. TV1 ble målt til -10%, noe som var normalt. TV2 ble målt til -28% og veier ca 1400g. Det var visst ikke bra. Skal tilbake om 2 dager for å sjekke på nytt,og fikk beskjed om å pakke med en bag tilfelle jeg må bli der. Da fikk jeg litt panikk..

Hvis jeg blir innlagt er det for å få lungemodningssprøyte. Syns det er rart at jeg må være der fordet? Skal gå 1 døgn før sprøyte nr 2 skal taes, så skjønner ikke hvorfor jeg da må bli der i mellomtiden. Kunne jo bare kommet tilbake neste dag synes jeg.

Jeg spurte legen hva som evt må gjøres nå, siden han fortsatt er for liten, om det evt blir keiersnitt e.l., men ho sa at trengte ikke gjøre noe ennå. Så da sa jeg at da blir de vel i magen til etter nyttår ihvertfall, men det kunne hun ikke love. Da ble jeg litt utafor. Hadde jo ikke tenkt til å bli mamma i år.

Så håper de vokser litt de neste 2 dagene så de får være i magen noen få uker til. Er ikke helt klar for å bli mamma ennå jeg. Åssen gikk det med deg i dag da? Har de vokst?

Heisann

Uff, skjønner godt at du er bekymret jeg!

De fant akkurat det samme som sist, dvs avvik på -30% på jenta, og ca 1300g. Gutten var innenforbi normalen og ca 1800g. MEn doppler målingene og Ul var fine!

Jeg fikk beskjed om at de ikke måler avvik så ofte ( ble jo sist gjort på fredag) men at de prøve å la det gå 2 uker i mellom, for å få mer riktige målinger. SÅ vi skal inn igjen på nyttårsaften.

Fikk da beskjed om at hvis vekstavviket fremdeles var like stort så måtte jeg være klar over at jeg sannsynligvis ville bli lagt inn for tettere oppfølging, med doppler og ul hver dag slik at de kan følge bedre med på jenta, og evt hente de ut om de må.

Men legen sa også at det kunne gå bra, at de tillatter et avvik på opptil 40% hvis det ser ut til på doppler målinger osv at hun har det greit inni magen, og at det da ikke nødvendigvis vil ende med keisersnitt. ( vil så gjerne ha vanlig fødsel jeg) Han sa at hvis det går greit og de holder seg i magen så blir jeg sannsynligvis satt igang rundt uke 37.

Grunnen til avviket sa han kunne tyde på morkakesvikt. ( men dette vet jeg jo ingenting om..:o/)

Du får prøve å kose deg litt hvertfall disse juledagene før du skal inn på ny kontr. Og du får ha masse masse lykke til da!

Var på kontroll igjen i dag. Ble egentlig lagt inn, men fikk perm så jeg kan sove hjem i natt ihvertfall. Tok ctg og ul, og de er ikke fornøyd med navlestrengen og morkakas gjennomstrømning. Fikk lungemodningssprøyte, og skal få en i morra også. Er glad for at jeg fikk komme hjem i dag,håper jeg er like heldig i morra. Jordmora sa noe om at det er svangerskapsforgiftning jeg har, men forrige uke sa legen at jeg har svangerskapsdiabetes. Skjønner ingenting jeg,alle sier at det kan være ditt eller datt som feiler meg, men får aldri noe ordentlig svar.

Hei hei:) Det går ganske greit, tar en dag av gangen. Ble lagt inn 2 juledag, men får lov til å reise hjem hver dag så skjønner ikke helt hvorfor jeg er innlagt. Må på kontroll hver dag. Tar ctg hver dag og ul annenhver dag. Blodgjennomstrømningen i morkaka og navlestrengen hadde blitt litt bedre i går, så håper det holder seg slik. Finner ut mer i morra. Legen sa i dag at det ikke blir satt i gang noen fødsel i dag eller i morra. Håper jeg klarer å gå til januar! De håper jeg skal klarer 34 uker, så blir spennende å se om det lar seg gjøre. De har ihvertfall vokst inni magen. Åssen er det med deg da?

Så bra da at blodgjenstrøm hadde blitt bedre:o) Og at de har vokst!

Hvor store er de ca nå da?

Jeg skal inn igjen på nyttårsaften kl 0930. Fikk beskjed på julaften om at jeg måtte belage meg på å kanskje bli innlagt da, så er vel en 50/50 sjangs for det da.

Men målet mitt var 35 uker, så håper håper håper... ALtså, jeg vil jo ikke ha de inni der for enhver pris, men håper at jenta har vokst slik at de begge kan være nærmere 2kg den dagen de kommer ut!

Lykke til i morgen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...