Gå til innhold

Vanishing twin

MK73

Anbefalte innlegg

Da vi var 6+6 fikk vi se to bankende hjerter i to spirer som var friske og raske og akkurat så store som de skulle være.

Idag er jeg 9+5 og har vært på kontroll igjen. Dessverre har den ene tvillingen (tvilling 2) stoppet opp for et par uker siden, så den har vi mistet. ...og det nå når vi hadde vennet oss til tanken på tvillinger, hadde begynt å virkelig glede oss, og følte at for hver dag som gikk var vi nærmere to sterkt ønskede barn, vi hadde begynt å tro på at det virkelig skulle skje. Legen sier at enten absorberes den døde tvillingen eller så kommer den ut - jeg håper på det første, for begynner jeg å blø så blir jeg jo redd for det levende fosteret vi har igjen.

Heldigvis var tvilling 1 vital, hadde riktig størrelse, og hjertet banket i riktig frekvens. Så nå gleder vi oss over det ene fosteret vi fortsatt har, og håper på at vi skal klare å bringe det frem til termin. Vi er tross alt veldig heldige - og det gjør sorgen litt lettere å takle.

Jeg lurer på om noen av dere har opplevd noe tilsvarende, og hvordan det gikk med deres "vanishing twin" og med det vitale fosteret som var igjen?

Fortsetter under...

Uff da, det var trist. Og rart når man akkurat har begynt å venne seg til å få to på en gang. Men så flott at du er nesten ti uker og har et sterk og vitalt barn i magen! Det er jo mer enn man i utgangspunktet turde å håpe på bare det. Men det er klart det er rart når man hadde to levende barn.

En venninne av meg opplevde det sammen, tror den ene tvillingen hennes forsvant rundt sju-åtte uker, Den ble bare borte og hun hadde ingen blødning. Den andre var frisk og sunn og er i dag en liten jente på to år!

Midt oppi det triste så får du prøve å tenke på at du slipper å engste deg for komplikasjoner. Det var jeg mest redd for med to egg, at det skulle gå galt etterhvert pga komplikasjoner eller for tidlig fødsel.

Ta en dag litt tid til å være trist nå, og så kan du for fullt glede deg over det fantastiske lille babyen som du har i magen nå! Det har til og med blitt et foster denne uka, har det ikke? Da er det omtrent så trygt som det kan bli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...