Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Nå har toåringen her begynt i barnehagen for første gang. Hun har vært syk siden hun ble født, og fikk diagnosen cøliaki og melkeallergi for snart et år siden. Det er altså litt begrensninger i kostholdet hennes, og dette tar ikke de i barnehagen hensyn til. De får servert mat hver dag, og jeg har gitt beskjed om at hun skal ikke ha noe med melk eller gluten i. Men jeg har vært nødt til å hente henne med diare og oppkast mange ganger, og bare en brødskive med melk til kan gjøre henne syk og alvorlig dehydrert. Jeg tok dette først opp med pedagogisk leder. "Jeg glemte meg ut, og gav henne en brødskive ved et uhell", var hennes forklaring. En assistent forklarte meg at hun hadde hatt så lyst på melk, at hun tok en råsjanse på at hun ville tåle det. Ingen av disse forklaringene er gode nok for meg, når jeg har forklart hvor syk hun blir av disse matvarene. Så jeg gikk til styrer. Hun sa at vi betaler kostpenger, så da får ungen det de andre. Jeg har sagt at jeg kan ta med egen mat til henne, siden det er så dyrt, men det var uaktuelt for styrer å la være å trekke kostpengene. "En så liten unge spiser da ikke så mye". Men de greier ikke å passe på at hun faktisk spiser glutenfri og melkefri mat. For en uke siden måtte jenta mi legges inn på sykehuset etter nesten en måned med diare og oppkast fordi de ikke passet godt nok på henne. Hun er bedre nå, men jeg tar henne ikke med tilbake dit. Da jeg ringte for å si opp barnehageplassen i dag, fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale for de tre månedene med oppsigelsestid selv om barnet mitt ikke er der på grunn av at hun ikke blir godt nok passet på. Er veldig redd for å finne en ny barnehage som er like ille. Er det noen av dere som har barnehagebarn med allergi som faktisk blir passet på?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Tror det du har opplevd er et unntak... hvis jeg var deg ville jeg fått legen til å skrive en ærklæring på at hun blir syk av at barnehagen ikke forstår alvoret. Deretter ville jeg gått rundt i aktuelle barnehager og pratet med de om problemstillingen, tror 99% vil ta det på alvor. Deretter ville jeg tatt kontakt med de som styrer barnehageopptaket og hørt hva de kan gjøre i forhold til bytte av barnehage.... Styreren ville jeg sendt en klage på, for hun kan ikke holde på sånn....
*smula* Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Dette er helt skandaløst. Har ikke barn med allergi, men gutten min spiste ikke brødskiver da han startet som 1åring. Da kjøpte de inn grøt til han og lagde det til lunsj og gav han yoghurt til 2-måltidet. Synes på en måte at det er det samme (bortsett fra at gutten min ikke blir syk), bhg på tilby barna det de blir mette av, og ikke syke.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Dette er jo fryktelig dårlig av bhg, og jeg håper ganske enestående. I vår bhg er det en gutt som ikke tåler egg, og et blir tatt veldig hensyn til. De har oppslag om det på kjøleskapet, passer på at det ikke er bakedag når han er der og vi foreldre har fått beskjed om å unngå egg i matpakka til våre små (det er småbarnsavd). Det trodde jeg var helt vanlig. Synes din bhg har oppført seg ganske sjokkerende og skjønner godt at du tar henne ut. Ville ikke akseptert oppsigelsestiden, og det bør de forstå.
Solskinnsjenta Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Dette synes jeg er alvorlig! Gutten min reagerer på noen matvarer, heldigvis ikke med oppkast og diare, men med utslett. Der har vi gitt beskjed til barnehagen og de har skrevet på kjøleskapet hva det er han ikke tåler. Har hendt at han har fått i seg noe, men da har de gitt beskjed med en gang og beklaget seg veldig. For det første, når dere betaler kostpenger så burde absolutt bhg legge til rette for at jenta di får mat hun tåler! Eventuelt burde dere få refusjon hvis du tar med egen mat til henne... Håper det ordner seg med ny bhg-plass snart.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Ærlig talt, dette er ikke akseptabelt! Siden du har tatt det med styrer og det ikke har hjulpet er det tydeligvis et problem i holdninger og kompetansen ikke bare på avdelingen - men i hele barnehagen! Jeg hadde tatt kontakt med bydelen/kommunen og klagd på dette - det burde være mulig for deg å på et slikt grunnlag slippe å betale denne oppsigelsestiden, få hjelp til ny bhgplass og at de tar tak i problemene hos den gamle barnehagne - fordi dette går jo bare ikke an! Har selv en sønn med melkeallergi og eggeallergi som gir utslag i eksem, barnehagen tar hensyn til dette ved å sørge for å ha pålegg han tåler, leverpostei og syltetøy, passer på så han ikke stjeler andre barns brødskiver og lager f.eks ekstra bolledeig uten melk o.l ved baking- Ofte har jeg tatt med ting når det er noe spesielt, vi har samarbeidet bra om å tilrettelegge for hans kosthold og de gangene de har vært usikre eller det har hendt at han har fått i seg noe han ikke tåler har de sagt i fra med en gang. Og det er det minste man kan forvente, de skal ta hensyn til sykdom og spesielle behov hos barna som går der, det er helt skandaløst at de lar en liten jente spise ting hun blir syk av når de er vel informert. *sjokkert*
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #7 Skrevet 2. desember 2008 Jeg er helt sjokkert over behandlinga dere har fått, for ikke å snakke om den stakkars lille jenta di:( Min sønn har også allergi og går i barnehage, og det kan ikke sammenlignes med det dere har opplevd. Jeg stoler 100% på at de tar hensyn til min sønn og de følger til punkt og prikke de listene jeg har satt opp over hva han kan spise. Jeg betaler også kostpenger, men de kjøper inn ekstra mat til han som han tåler. Det eneste jeg sender med han er nutramigen, for det får han på blå resept så det er ikke merkostnad for oss. Det du har opplevd i barnehagen din er jo så og si barnemishandling i mine øyne. Jeg kan ikke tenke meg til at dere vil oppleve det i en annen barnehage. Jeg hadde forlangt å få bytte barnehage på dagen. Din datter skal ikke betale prisen for at de ansatte i barnehagen er helt inkompetent til å ta seg av barn. Det kan jo nesten sammenlignes med at de gir alkohol til ungene, for kroppen til din datter er kumelk og gluten gift.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Dette synes jeg var helt horribelt å lese om. Jeg jobber selv i barnehage, og har hatt unger med mange ulike allergier. Og dette er noe vi BESTANDIG tar på alvor. Kostholdet til allergibarn skal tilrettelegges enten av barnehagen eller ved at foreldre tar med den aktuelle maten. Synes du og jenta di har blitt behandlet grusomt. Hvis jeg var deg, ville jeg skrevet et saklig klagebrev til barnehagestyrer og lagt med et brev fra jentas lege. Du kan også ta kontakt med kommunen og få hjelp der. Etter min mening bør denne barnehagen få refs fra høyere hold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå