LadyBlackJack Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Fikk brev av legen at blodprøven jeg tok på 6ukers kontrollen viste at jeg hadde for lite jern,og at jeg burde begynne på jerntabeletter. Hva er egentlig konsekvensen av lavt jernlager? Mener å huske at det var noe med at men ble slapp og trøtt, men husker ikke helt...
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Fikk samme beskjeden på 6 mnd kontrollen. Kjøpte piller og glemte etterhvert å ta dem..... fy meg... Men ja, man blir nok slapp og trøtt.
Frøken Freken Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Man blir i første rekke slapp og trett - og så tror jeg det kan gå ut over hvor mye blod man har i kroppen (er på litt tynn grunn her). Det er visst veldig viktig å få opp jernlageret, ellers kan man gå rett i dørken. Aminojern er det jernet som ikke gir magetrøbbel, det tar jeg, når jeg husker det. Pass også på å få i dere nok c-vitamin når dere tar jern, ellers vil ikke kroppen ta jernet opp...
LadyBlackJack Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2008 takk for svar! skal ut og kjøpe aminojern i morgen
Endelig-mamma Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Jeg mistet mye blod under ks og fikk beskjed om lav blodprosent på barsel og at jeg måtte ta jern. Jeg begynte fredags kveld på dem (glemt det i en uke) og på mandags morgen så fikk lillemor noe seriøse mageproblemer med luft og greier. Jeg sluttet selvsagt med jerntabelettene og i dag har hun vært helt fin igjen. Så her står nok valget mellom lav blodprosent og mageknip for lillemor. Velger selvsagt det første.
anibe Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Ja, man merker fort at man kan bli trøtt og slapp. Kan også få hodepine, svimmelhet og blekhet. Det finnes jernpreparater på apoteket som er "gravid- og ammevennlig". Ellers kan man jo være litt ekstra bevisst på kostholdet; rødt kjøtt, jernberiket mat, og gjerne sammen med C-vitamin (evt. appelsinjuice) så blir opptaket av jern optimalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå