Gå til innhold

:( Dårlig nyhet

SkumGummi

Anbefalte innlegg

Jeg er lærling og skulle tatt fagprøve i september 2009. Nå er jeg gravid med termin 29. juni og det er dermed snakk om at jeg skal ta fagprøve før fødsel. I dag fikk jeg denne beskjeden fra jobben:

"Det som skjer hvis du tar fagprøve i mai/juni og går ut i permisjon er at kontrakten stoppes fra den dato du går ut og ferie kan ikke medregnes som læretid på den siden av året, dvs at du da har ca 2,5 mnd igjen. Det vi kan gjøre er at når du kommer tilbake kan du ta ut de 5 ukene med ferie som en del av resterende læretid. Dersom situasjonen blir slik som over MÅ du komme tilbake og ta resten av læretiden.

Vårt tilskudd for deg stoppes den dagen du går ut i permisjon og settes igang igjen når du er tilbake. Din lønn blir den samme som du hadde før du gikk ut i permisjon."

Hva har jeg egentlig rett på nå??? Ingenting?

Fortsetter under...

...men hvis du tar fagprøve før termin, så er du jo på en måte ferdig med utdanningen da, eller? så da er det ingenting å hente hos lånekassen...

men hvis du har jobbet 6 av de 10 siste mnd så får du foreldrepenger hos NAV. spiller ingen rolle at du ikke har jobb lengre. man trenger ikke ha kontrakt når man går ut i permisjon, bare som sagt ha jobbet 6 av de 10 siste mnd.

Annonse

Okai, da er iallfall NAV safe. Greia er at kontrakten min går ikke ut før 9. september 2009 - derfor er jeg jo egentlig ikke ferdig utdannet når jeg går ut i permisjon siden man skal ha nøyaktig to år som lærling.

Jeg får ta kontakt med lånekassen og prate med dem, høre hva som skjer om jeg tar fagprøve før fødsel.

Takk for god hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...