Lotta med novembergutt Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Dere med små babyer, hvordan ser dagene deres ut? Har dere innført rutiner enda? Jeg synes dette er kjempevanskelig! Når skal jeg egentlig begynne rutinene? Foreløpig legger baby seg samtidig med oss - i 23-tiden. Da blir han stelt, får mat, også sover han til ca 04. Nytt måltid, også sover han til 08, også spiser han igjen, før vi begge slumrer til 10-11 tiden. Resten av dagen er det da bare småsoving - få lengere lurer. Jeg føler at for at han skal få lange dupper på dagen så må jeg enten sitte inne med ham, slik at han kan sove i kurven sin - eller så må jeg gå lange turer. Jeg kan jo ikke gjøre ting, dra steder, forflytte meg. Da ødelegges jo duppene hans ... Og - dette med legging om kvelden; han burde jo så absolutt begynt å legge seg tidligere, men jeg synes det er litt skummelt og rart og trist og legge ham alene på soveerommet allerede nå. Tenk om jeg ikke hører at han gråter? Dessuten skal han jo ha mat i 23-tiden ... Noen med noen gode råd? Erfaringer?
Hikken Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Leah min er 4,5 måned, og vi har såvidt begynt med noe som kan minne om rutiner, men bare på leggetid :-) Nå legger hun seg klokka sju hver dag (var 23.00 helt frem til nå nylig, snudde sånn over natta), men når hun våkner og spiser og sover på dagen tar jeg bare som det kommer. Tror ikke man kan regne med noen rutiner så tidlig :-)
mamman til to gutter Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Ikke stress med å få rutiner, de kommer stort sett av seg selv etterhvert. Mini begynte å sovne kl 20 av seg selv når han var ca3mnd, da sluttet han å våkne etter luren han pleide å ha på kvelden, før det la han seg samtidig med oss. Ordentlige rutiner på dagsovingen fikk vi først når han begynte å spise flere måltider med fast føde om dagen, sånn ca når han var 7-8mnd. Jeg ammet aldri til faste tider, men bare når han ville ha mat og hvis han sov over 4timer om dagen vekket jeg han sånn at han ikke skulle snu døgnet.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Eg ga opp rutiner eg, når dei var så små så endra rytmen seg så ofte at når eg syns eg hadde fått inn rutiner så skjedde det noko endring hos ungen som "ødela" alt også på'n i gjenn. La ungen vera oppe til dere legger dere, ikkje noko problem når den er så liten, slapp av og nyt tida og ikkje stress så mykje!!! Du kjem ikkje til å skjønne noko når den ungen er 1år, 3år osv, tida går så fort atte!!
1 Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Jeg har en tulle på 4 mnd, og det er først nå vi så smått har begynt å innføre rutiner. Nå forsøker vi å få henne til å sovne rundt 9-tia, og da i egen seng. Tidligere har vi ikke hatt noen fast leggetid, og hun har også sovet sammen med oss i storsenga. Ligger fortsatt sammen med oss etter første amming om natta, men synes det er ok at hun har noen timer i egen seng. Og det er først der siste ukene at jeg har følt det naturlig å legge henne alene oppe på loftet. Tidligere har hun ligget i vogga i stua eller sovet i armene mine frem til vi voksne har lagt oss. Ellers stresser jeg lite med å innføre de store rutinene på dagtid. Tenker at det får komme litt gradvis og føles naturlig. Var feks ikke før jenta vår var 3 mnd at jeg klarte å ha henne i sin egen seng på kveld og natt. Før det måtte jeg ha henne ved siden av meg - var gruuuuusomt bare jeg prøvde å la henne ligge i sprinkelsenga som står helt inntil storsenga. Var det noen som sa hønemor?? Vil uansett anbefale deg til ikke å stresse med ting, og gjør det som føles naturlig for deg og ditt barn:) Vet av erfaring at det er tøft de første mnd, og at man ofte er trøtt, usikker og at tankene er mange. Men det går seg til, og etterhvert senker man skuldrene mer og ting går mer av seg selv:)
Gjest det spirer og gror- Adrian&Oda Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 hei! =) tuppa mi blir 2 mnd nå til uka, og jeg følte veldig på dette med at jeg ønsket rutiner, det ble liksom viktigere nå enn med 1.mann.. da lot jeg han bare "flyte" som han ville.. men nå har jeg liksom så mye å henge fingrene i at litt rutine er greit.. kort sagt, så var ho oppe til jeg la meg de første 3 ukene, så begynte jeg å legge henne på soverommet i 9tiden, litt problemer til å begynne med, men jeg tok henne aldri inn på stua igjen når hun først var lagt. men jeg lå sammen med henne eller satt ved siden av senga hennes. nå er hun i seng til 19.30 - 20.00, noen kvelder er det litt "krangling" men det går veldig greit. kjenner at det godt å ha denne "voksen-tida" på kveldene når jeg gjør så mye på dagen, er jo alene med begge to så... lykke til! =) ps. ikke stress, da blir det værre... =)
Gjest det spirer og gror- Adrian&Oda Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 forresten så varierer det veldig i fht. søvn på dagtid. med hun sover som regel 1-3 timer og er våken ca en time i mellom.. noen ganger lengre.. =) merker jo når hun er trett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå