LilleBjella Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Har en mini på tre uker som sove liiite på natta. I går satt jeg oppe med han fra tolv til halv fem på natta før han fant ut at han ville sove litt. Tungt! Men jeg har store problemer med å sove på dagen, når han sover? Kan ha noe å gjøre med at han bare sover oppå mammaen sin:) Men pappa tar han i armene når han kommer hjem fra jobb, og da prøver jeg å legge meg. Men da begynner hjertet å slå fort, jeg får dårlig samvittighet, blir litt stressa og greier ikke sove. Tenker bare at nå våkner han sikkert snart og vil ha mat, og blir egentlig bare liggende å vente til han våkner. Før kunne jeg sovne hvor som helst, og når som helst. Not anymore:( I morges fikk jeg sove fra syv til halv tolv (avbrutt av et måltid), mens han sov i pappaen armer i stua, men sov kjempedårlig. Drømte at han lå ved siden av meg og ble ammet. Uff. Andre som har/har hatt det sånn? Kanskje jeg blir mer avslappet etter hvert?
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Har ingen råd men ville bare si at jeg sliter med det samme.Gutten min er 7¨uker og er også ett nattdyr :-).Sovner ikke før kl 04-05 om natta.Har gjordt det siden fødselen.Håper det retter seg snart for oss begge.Men jeg klarer heldigvis å slappe når pappa`en har han.Men jeg ammer ikke .Kansje det er lettere da?
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Hvor lenge sover han på dagtid da? I strekk altså..For hvis han sover mer enn 3timer i strekk kan han jo ha snudd døgnet..Da ville jeg vekket ham på dagen. Det gjorde vi her, og mini skjønte fort at natt var natt og dag var dag.
LilleBjella Skrevet 30. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2008 Nei, det er sjeldent/aldri at han sover mer enn et par timer om gangen. Ofte våkner han etter en time, så lenge han ikke blir trillet i vogna, eller om jeg holder han godt i armene mine. Sov nettopp på brystet mitt etter et godt måltid, la han så fra meg på lammeskinnet her på sofaen ved siden av meg, og våknet umiddelbart gitt. Og kaver nå voldsomt....Så han sover veldig lett virker det som.
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Hva med å begynne å innføre rutiner da? Han er jo fremdeles liten, men vi begynte rundt uke 7-8..Var en kamp de første ukene, men etterhvert så skjønte han at kvelden begynte ganske mye tidligere enn hva han var vant med. Han har alltid sovet godt på natta, men sovna sjelden før rundt halvto. Vi bader han hver kveld, tar på pysj, mater, koser og snakker litt, og han legges ned i VÅKEN tilstand. Han våkner også om han blir lagt ned i søvne. Da våkner han i en annen tilstand enn han sovna i, og det kan jo være litt skummelt, eller rett og slett litt kaldt. Hva med å varme opp soveplassen med varmeflaske før han legges ned om han absolutt ikke klarer å sovne selv? Og babyer roer seg ofte dersom du holder hånden din over magen hans idet du legger ham fre deg, og holder den der en stund etterpå også. I begynnelsen måtte jeg sitte inne hos ham til han sovna på kvelden. Tok ham opp om han gråt, trøsta og sang litt. La ham ned igjen når han roa seg. Strøyk ham over magen mens jeg laga "hyyyysj" lyden rolig og forsiktig. Tok noen timer hver kveld, men det var så absolutt verdt det å bruke alle ledige timer med å lære han å sovne. Nå sovner han innen 15min på egenhånd inne på rommet vårt uten at jeg er der. Han virker masse tryggere nå.
Gjest mphs Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Det er helt vanlig at de tuller slik på natta i begynelsen. Blir som regel greiere når de blir ca. 6 uker og utover. Denne gangen begynte vi å innføre leggerutiner da hun ble 3,5 mnd. Jeg har kun sovet 2 ganger på dagen denne gangen og ingenting med første. klarer ikke det og når de sover har jeg gjort husarbeid eller noe annet som må gjøres.
LilleBjella Skrevet 30. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2008 har bare lest og hørt fra fagpersoner at han foreløpig er for liten til å lære og skjønne rutinene. men tenker å begynne å prøve etter jul. da er han ca åtte uker. han nekter foreløpig konsekvent å sove alene, i tillegg til at han sover veldig korte intervaller. så prøver nå å lære han at det går fint å ligge alene. så nå ligger han i sofaen ved siden av, mens jeg stryker med ene hånda. så prøver jeg å innføre kurven etter hvert. at han har vanskelig for å sove skyldes nok også en del magevondt stakkar.
LilleBjella Skrevet 30. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2008 jeg syns faktisk det er deilig å bruke den lille tiden han sover uten meg til å gjøre andre ting. Gleder meg til å støvsuge liksom:) føle meg litt normal og tenke på annet enn baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå