Gå til innhold

Jeg synes ketolyse virker skummelt

Anbefalte innlegg

Jeg driver gård med melkeproduksjon, og ketose er derfor en sykdom jeg ikke vil ha på dyra. Jeg fant følgende om ketose på en veterinærside.

Ketose i veterinærmedisin er hovedsakelig assosiert med melkekyr. Det beskriver en tilstand der kua har en negativ energibalanse med for lite glukose i sirkulasjonen (glukose er viktig i melkedannelse i juret). Dette er stortsett fordi kua ikke klarer å ta inn nok næring i forhold til hvor mye melk hun produserer. For å kompensere for dette bryter leveren ned andre kropps-bestandeler for å få tak i glukosen. Dette fører til at det hoper seg opp stoffer (ketonlegemer) fra den nebrytning. For lite glukose i blodet samt høye nivåer av ketonlegemer kan ha en dårlig effekt på kroppen. Det vil føre til nedsatt appetitt, depresjon og nedsatt melkeproduksjon samt i andre tilfeller nervøse symptomer som blindhet,maniske bevegelser o.l..

Jeg har hatt dyr med ketose, det er ikke noe koselig syn. Jeg synes derfor det virker skummelt at man med vilje går inn for å få ketose. Hvordan virker ketose på mennesker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139204769-jeg-synes-ketolyse-virker-skummelt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hei

Jeg kommer fra bondeslekt og er kjent med problemet med ketose hos melkekyr. Det er jo slik at kyr ikke skal slanke seg. Dessuten er effekten ganske forskjellig på kyr og mennesker.

Jeg anbefaler deg å låne "slank med ketolysekuren" på biblioteket og lese om ketose. Boken er lettlest. Det finnes også talrike henvisninger til vitenskaplige artikler i internasjonalt velrennomerte legetidsskrifter som dokumenterer at konsindusert ketose (ketolysekuren) er en trygg slankemetode for mennesker.

Husk på at på denne kur består maten av mye fett og en del protein og lite karbohydrat.

I samme sleng. Ketose hos diabetikere (type I) er en livstruende tilstand men overhodet ikke sammenliknbar med diett indusert ketose hos friske.

Vennlig Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...