Gå til innhold

uff, ligge i ro resten av tiden...

Dodlimammatil2

Anbefalte innlegg

da har jeg ligget på sykehuset i 4 netter. tvillingene er blitt så tunge at de presser livmorhalsen min ned og skaper fare for tidl fødsel.. må ligge på benken resten av svskapet, er 29 uker på vei!

flere som har opplevd å gå ut tiden eller kneppe igjen og som har god erfaring med en slik propp jeg har fått på livmorhalsen min?

Fortsetter under...

Jeg har vært innlagt siden uke 23 av samme grunn som deg. Er nå i uke 30, og selv om 7 uker i sengeleie er utrolig kjedelig så er jeg jo glad for at det ikke er blitt fødsel ennå.

Vet du hvor lang livmorhalsen din er nå?

Er det cerclage du har fått satt på? Jeg har ikke fått det, kun sengeleie, riehemmende drypp og lungemodningssprøyter, er omdiskutert om cerclage hjelper så er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus.

Ønsker deg lykke til, det kan gå mange uker før noe skjer ennå!

tror livmorhalsen er blitt 3 cm(?) igjen etter at jeg fikk den dingsen på... jeg har også fått lungemodnsprøyter og riehemmende... jeg er selvfølgelig glad de kan hjelpe, men det er så frustrerende å bare ligge... bare en uke til jeg er uke 30, og da slappet de mer av på sykehuset. men jeg får jo ligge hjemme da så d er jo bra :)

Hvor mye er du oppe av senga/benken? jeg blir så usikker på hva jeg kan, for jeg må jo opp på do og jeg mååå bevege beina vil jo ikke ha blodpropp...

Enig i at det er frustrerende å bare ligge!

Det er de desidert lengste ukene i mitt liv, og uvissheten spesielt de første ukene var fæl. Tror det er lurt å sette seg små delmål; 1000 gram, 28 uker, 1500 gram osv. for hvis du tenker at du skal ligge i 10 uker til så føles det jo uendelig lenge.

Veldig bra at livmorhalsen er blitt 3 cm da! Min er og har vært halvparten av det hele tiden mens jeg har vært innlagt. Av den grunn turde jeg kun å stå opp for å gå på do de første 4-5 ukene.(Pass på å holde fordøyelsen i gang for den er det mange som får problemer med når de bare ligger.) Har dusjet annenhver siden uke 28, kunne sikkert dusjet tidligere og men turde rett og slett ikke å ta sjansen. Spiser liggende. Prøver å bevege bena mye mens jeg ligger for å få opp blodsirkulasjonen, men får også Fragminsprøyte hver dag for å minske blodproppfaren. Går litt fram og tilbake på gulvet hver dag, men det blir ikke mange minuttene akkurat.

Alt i alt er det jo en slitsom situasjon å være i, men likevel veldig mye bedre enn å måtte ha barna sine på nyfødt intensiv i månedsvis.. Vi får vare holde ut!

Hvordan skjedde det at du måtte legges inn forresten?

Jeg var egentlig bare på kontroll så fant de ut dette her, så jeg fikk

aldri komme hjem igjen etter undersøkelsen. Dvs nå er jeg jo hjemme, her er det hvertfall tv og internett, hadde ingenting på sykehuset. Beundrer deg som har ligget så lenge, jeg har kun ligget en uke og klager ;-)

Jeg er oppe på do og da går jeg en runde i huset, så er det rett ned igjen. Dusjer oxo annenhver dag, og ellers er det vel flatt ut.

Ja første målet mitt er uke 30 for da får jeg føde på mitt sykehus og slipper å fly til Stavanger... Det aller beste er jo mål nr to som er uke 34, da stopper de ikke fødselen om den starter.. tvillingene er heldigvis 13 og 17 % større enn gjsnttet, så d er jo bra i denne sammenheng hveertfalll...

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!

Oi! Dette hørtes tøft ut...

Jeg skal på ultralyd nå på onsdag.. Hvordan fikk dere "konstantert" dette her da? Hvordan ble det til at dere ble lagt inn?

Jeg ligger bare rett ut i senga hele dagen... Men jeg er hjemme i allefall!!

Uff...dere får gjøre det beste ut av det den tiden dere har igjen... Lykke til!

Annonse

Jeg fikk dette konstantert da legen ved en rutinekontroll ville sjekke livmorhalsen min, fordi barna var så tunge... hun så da på ultralyd at livmorhalsen var for kort. de sjekker sikkert det når du er på kontroll :-)

dersom du er flink å ligge mye så er det veldig bra, jeg hadde ikke ligget noe før dette, og satt hele dagen på jobb og hjemme... sitte er vist det verste en kan gjøre for da presser en skikkelig på livmorhalsen...

Hos meg ble det også oppdaget på en rutinekontroll, men jeg hadde hatt nedtrykksfølelse de siste dagene før og hadde lurt på om noe kunne være galt. Så hadde jeg ikke hatt den legetimen allerede så ville jeg nok uansett bestilt en time for en sjekk.

Jeg jobbet fram til jeg ble lagt inn (uke 23), og hadde ikke vært flink til å ligge. Var rett og slett ikke klar over at sitting ikke er bra og at det er ligging som gjelder. Dyrekjøpt erfaring.. Men samtidig sier legene at dette kunne skjedd uansett, men jeg vet ihvertfall at hvis jeg blir gravid igjen så skal jeg sørge for at de begynner å måle livmorhalsen tidligere i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...