Gå til innhold

En liten spørreundersøkelse om sykdom ved barnehagestart. Håper på mange svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at Noah begynte i barnehagen denne høsten har det ikke handlet om annet enn sykdom. Jeg, Noah og datteren min på 6 mnd har vært syke nesten sammenhengende siden september.

Mannen min har på uforskammet vis klart seg gjennom alle sykdommene.

Det var i den forbindelse at jeg kom på at jeg aldri har gått i barnehage, mens mannen min gikk i barnehage fra han var ett år. Det har jo vært akkurat som JEG har begynt i barnehagen for første gang sammen med sønnen min. Derfor lurer jeg på følgende:

1. Har barnet ditt vært mye sykt siden bh-start?

2. Har DU vært mye syk siden bh-start?

3. Gikk du i bh som barn?

(Jeg skal reise bort og kommer ikke igjen før i kveld, men håper dere kan være snille og svare, selv om HI ikke kan kommentere noe før i kveld:))

På forhånd takk!!!

Fødemaskinen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage og aldri syk. Gikk i barnehage fra jeg var tre til fem år. Min datter er nesten aldri syk. Det første året hennes i bhg var hun hjemme i åtte dager. Hun begynte da hun var ett år. Tror vi har veldig bra imunforsvar i min familie. Mannen min er mer syk enn meg og min datter.

Skrevet

Vi har det omtrent som deg.. har vært syke siden vesla begynte i bhg i aug.. går sånn av og på hele tiden... utrolig slitsomt og hååper det snart er over for detta går ut over alt..

Skrevet

Det første året etter at eldste begynte i barnehagen følte jeg at vi var mer syke enn vi var friske! Snørr hele tida, feber halve tida og gjentatte episoder med spysyke. Det var elste, lille og meg som fikk dette. Jeg har aldri gått i barnehage, men regner med at jeg var ekstra utsatt ettersom jeg er mamma, sykepleier, kokk, sjåfør og barnepleier i husholdningen. =P

Skrevet

Har to barn.

1. Eldste var MYE syk det første året, nesten hele tiden. Ble bedre det andre året. Minsta som begynte i høst har vært mindre syk enn eldste til nå. Bare sånn småtteri, mest forkjølelse.

2. Jeg har ikke vært mye syk. Kun forkjølelse og en runde med spy.

3. Jeg begynte i bhg da jeg var nesten 3 år. Var veldig mye syk da jeg var barn.

Skrevet

1. Han hadde et lengre pause i barnehagen.

Tiden før denne pausen var han aldri syk, mens tiden etter har vært overfylt med sykdom.

2. Jeg har også vært mye syk, mannen har vært mye syk, lillesøster har vært mye syk. Det har gått slag i slag hos oss alle.

3. Jeg gikk ikke barnehage da jeg var liten, men mannen gjorde det.

Skrevet

Lillemor begynte i barnehagen i august, da var hun nesten nettopp fylt to. Hun har ikke vært syk enda, har hatt øyekatarr det er det eneste. Går litt og venter på at det skal komme, men kan vel hende hun unngår det. Hun er ikke fulle dager/uker i barnehagen, så kan kanskje være noe der.

Jeg har heller ikke vært syk, kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har vært syk.

Gikk ikke i barnehagen som liten, hadde besteforeldre med gård, så vi tuslet sammen med dem og med dyrene mens mamma og pappa var på jobb.

Skrevet

1. nei (en gang 4 barnesykdom, en gang brukket kravebein, ellers vært i bhg)

2. Nei

3. Ja, fra jeg var 3 år.

Datteren min var den yngste på avd i hele fjord og var den som var minst syk av alle. Det var perioder hun omtrent var i bhg alene på avd fordi alle de andre barna var syke.. Verken hun eller jeg er noe særlig syke, bank i bordet, kanskje vi får igjen for det senere? :(

Skrevet

gikk litt i barnehage da jeg var liten...

datteren min var 1 år da hun startet. hun har vært lite syk. tok vel over et halvt år før hun hadde en dag hjemme.....

jeg har ikke vært mye syk nei. ikke i det heletatt tror jeg. men jobber selv i barnehage da.. var en god del forskjølet da jeg begynte å jobbe i barnehage.. iallefall det ørste halvåret..

Skrevet

1. Ja, hun var mye syk etter bhg-start. Men det roet seg vel etter noen måneder.

2. Ja, jeg var også mye syk etter hennes bhg-start.

3. Ja, jeg gikk i bhg som barn. Og jeg har vært MYE syk i hele oppveksten. Elendgig imunforsvar etter alt for mange antibiotkakurer som liten.

Mannen min har også gått i bhg, men var ikke noe særlig syk etter bhg-starten.

Skrevet

1. Ja, hun var syk 50% av tiden fra slutten av august til januar da hun begynte i bhg. Ikke vært ordentlig syk i bhg hun begynte ny i nå i aug heller, selv om det har gått hånd, fot og munnsyke som slo ut 90% av barna, 2 runder omgangssyke, brennkopper, m.m.

2. Jeg var vel selv syk 15 % av tiden i samme tidsrom, siden hun smittet meg.

3. Ja, gikk i barnepark og så bhg fra jeg var 2 år. Var aldri syk som liten da, selv om mine foreldre sendte meg på besøk til barn med aktiv vannkoppesmitte, kusma, influensa osv. På 70- tallet var det jo pedagogisk riktig å gi barna barnesykdommene slik, for å forhindre kompliksjoner ved å få det i voksen alder ;o. Meg måtte de uansett bare gi opp å smitte tydeligvis.

Jeg fikk dermed vannkopper i desember for første gang. Min datter fikk ingen symptomer overhodet. Jeg fikk ikke feber i det hele tatt (!), men kløende utslett på kun legger, armer, føtter og mage. Ingen av legene skjønte hva det var, men blodprøvene viste at jeg hadde pågående vannkoppeinfeksjon. Så immunforvaret til meg og min datter er nok relativt bra tror jeg :).

Skrevet

Var altså selv syk ca 15% i fjor, da hun var mye syk fra aug- jan ;)

Skrevet

Sander har også vært mye (syk) forkjøla bare da.....

jeg kan ikke si at jeg har vært så mye syk egentlig

(vi alle sammen utenom mannen hadde en tørning her for 1mnd siden, tror ikke mannen min har gått i bhg)

og jeg gikk i bhg som liten :)

Skrevet

1. Sønnen min var MYE syk første høsten han gikk i barnehage.

2. Og ja, jeg var minst like mye syk som han i den perioden.

3. Ja, jeg gikk i barnehage som barn.

Skrevet

Takk for all deltagelse;) Tok litt tid før jeg fikk svart her, ironisk nok pga sjuke unger + sjuk selv.

Tror jeg trygt kan avlive min lille hypotese om at det var sammenheng mellom egen sykdom ved barns bh start og om en har gått bh selv som liten. Er nok noen som er heldige med godt immunforsvar. Selv var jeg nesten ikke syk som barn, selv etter skolestart. Ser ut til at jeg får det nå... Sukk.. Får nok bare bite tenna sammen.

Skrevet

Ungene mine startet i august.

Gutten min på 1 har vært hjemme ved 3 forskjellige anledninger.

1 gang diare, hadde kun diare i en dag

1 gang pga utslett ( ikke feber og i toppform)

1 gang pga sprukket trommehinne.

Datteren min på 2,5 har ikke vært syk som jeg husker.

Jeg har vært syk noen timer siden de startet he he :-) ble akutt dårlig en kveld da xn var på besøk å skulle snakke om noe med barna. Han måtte seriøst hjelpe meg i seng!!!! Å han var så snill at han la seg på madrass på ungenes rom å stod opp med dem dagen etter. Våknet opp i 10-11 tida i toppform igjen :-)

Jeg gikk i barnehage som barn ja :-)

Skrevet

Kan forresten nevne at jeg kun gir paracet ved store smerter, veldig slapphet og/ eller feber over 39- 39,5 hos min datter. Og har kun gitt penicillin en gang. Slik hadde jeg det da jeg var liten også. Å ikke gi paracet gir noen dagers kortere sykdomsforløp ifølge forskning, og jeg tror kroppen blir bedre rustet til å takle senere infeksjoner hvis den ikke overfores med antibiotika.

Men må man så må man selvfølgelig ;).

Tenkte bare det kunne være en alternativ teori til hvorfor noen blir oftere ordentlig syke av infeksjoner andre bare blir litt slappe av, og hvorfor noen er lengre syke enn andre.

Men ellers er det jo slik at immunforsvar i stor grad er genetisk. Forskere mener også at sjansen for å få et barn med optimalt immunforsvar er best dersom kvinner møter og "velger" sin partner når de ikke går på p-piller, men først begynner på dette etterpå..! Årsaken er at kvinner ubevisst kan lukte seg frem til menn som i kombinasjon med egne gener vil gi fosteret størst sjanse for å leve opp og unngå sykdom. Se selv:

http://www.dinside.no/helse/sex-og-samliv/prevensjonsguide/-+p-piller+forstyrrer+luktesansen+/art782359.html

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Guttungen begynte i barnehagen når han var 10 mnd gammel.

Fikk EN runde med spy og oppkast, det fikk vi også.

Ikke vært syk siden. Går nå på 14.mnd uten sykdom. og dette er et flaskebarn ja.

Jeg har selv gått i barnehage som lita og var mer eller mindre aldri sjuk.

Skrevet

vi har heldigvis barn som er lite syke. Sønnen vår begynte i barnehagen i fjor høst. og jeg tror jeg har kanskje 5-6 dager fravær fra jbob med han på godt over ett år, og da har han også hatt tvannkoppene. Tror mye av årsaken er at vi er mye ute, vi er aktive og spiser veldig variert kost. Ellers ga jeg han Sambucol HVER dag den høsten han begynte i barnehagen. Du kan lese om det her om du ikke har hørt om det; http://www.medtech-pharma.no/produkter/detalj1.asp?ID=15

ellers har vi gode gener... :-)

men jeg må si at barnehagen er også utrolig god på rutiner når det gjelder håndvask, bleieskift og hygiene generelt. Det hjelper nok også.

Lykke til

Skrevet

Mina ble 2 år i september i år. I fjor gikk hun hos dagmamma, mens i år begynte hun i bhg.

Hun har vært mye syk det første ¨året hos dagmammaen, men jeg har hatt mistanke om at hun har astma. Begynte på medsiner i mars i år og etter det har hun ikke vært så mye syk. En forkjølelse går fortere over og hun er ikke så tett lenger.

Så etter hun begynte i bhg, så har hun ikke vært så mye syk. Litt forkjølese og sånn bare.

Jeg har ikke vært mye syk nei. Er veldig sjelden syk. Gikk selv i bhg ja

Skrevet

1: begge barna startet nå i høst. Eldste har vært syk en gang, det er andre gang på minstemann nå.

2. Holder vel på med 2 gang jeg nå.

3. Jeg gikk i bhg, mannen gjore ikke og er mye midre syk enn meg. Kan ha noe med at han er minstemann av 8 søsken og det var sikkert nok av smitte dem imellom

• 2 uker senere...
Skrevet

1) barnet mitt har vert syk ja, men det går mest i den snørrete nesa.. enkelte dager med feber, men vil ikkje kategorisere det som mye.. heller lite.

2)nei

3) ja

Skrevet

1.noah begynte i barnehage da han var 8mnd, og holdt seg frisk som en fisk fram til jeg sluttet å amme han (17mnd) da hadde han en laaaaaaaaaaaaaaaang sykdomsperiode der det ene overlappet det andre i ca 6 uker. Da han endelig ble frisk etter dette, har han vært stort sett frisk, bare litt snørr og feber innimellom. dette barnehageåret har han hatt streprokokker en gang, og ellers bare snørr og feber om det har vært noe, men stort sett frisk.

2.jeg var mye syk når jeg fortsatt ammet han, hadde kyssesyken, og gjentatte runder med spy og strepookokker. tror aldri jeg har vært så dårlig i hele mitt liv som jeg var i denne perioden. pappan var også mye syk, med 41,8 i feber og sykehus osv....

3. jeg gikk i barnehage fra jeg var 3mnd gammel til jeg begynte på skolen, og var skjeldent syk som barn. pappan gikk i barnehage fra 3-6 år

Skrevet

1. Har gått i bhage siden august, var da 15 mnd. Frisk frem til nov. Har vært mye syk siste 2 mnd. Øyebetennelse, forkjølelse og nå streptokokker. (Amma i 15mnd.)

2. Jeg har ikke vært syk, litt forkjølelse eneste.

3. Gikk selv i bhage fra 9 mnd.alder

Skrevet

mi begynte da hun var 1, og det gikk nesten 4 mnd før første forskjølelse. ellers har det kommet og gått på henne, men infeksjonssykd som florerer i bhg har hun sluppet mye unna. vi hadde nettopp influensa da, men ikke magesyken som gikk..

hehe jeg er syk akkurat som hun. er hun forskjølt er jeg det. jeg har hatt veldig bra imunforsvar til jeg fikk henne, har aldri vert så syk som jeg har vert de siste 2 årene:p

begynte da jeg var 2 1/2 år i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...