Gå til innhold

En liten spørreundersøkelse om sykdom ved barnehagestart. Håper på mange svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at Noah begynte i barnehagen denne høsten har det ikke handlet om annet enn sykdom. Jeg, Noah og datteren min på 6 mnd har vært syke nesten sammenhengende siden september.

Mannen min har på uforskammet vis klart seg gjennom alle sykdommene.

Det var i den forbindelse at jeg kom på at jeg aldri har gått i barnehage, mens mannen min gikk i barnehage fra han var ett år. Det har jo vært akkurat som JEG har begynt i barnehagen for første gang sammen med sønnen min. Derfor lurer jeg på følgende:

1. Har barnet ditt vært mye sykt siden bh-start?

2. Har DU vært mye syk siden bh-start?

3. Gikk du i bh som barn?

(Jeg skal reise bort og kommer ikke igjen før i kveld, men håper dere kan være snille og svare, selv om HI ikke kan kommentere noe før i kveld:))

På forhånd takk!!!

Skrevet

1. Lillemor har vært en del syk i høst, med ørebetennelser, streptokokker og forkjølelse.

2. Jeg har vært syk samtidig som henne, men sambo har klart seg fint.

3. Nei, jeg gikk ikke i barnehage selv.

Skrevet

1. Ja

2. Ja

3. Nei

Vil legge til at pappaen her i huset har heller ikke gått i barnehage, men har på langt nær vært så mye syk som meg i høst.

Skrevet

1. Mye sykt, men kun forkjølelse. Har bare hatt en hjemme-syk dag.

2. Jeg har vært litt småforkjølet, men egentlig ikke mer syk enn vanlig.

3. Gikk i bh som barn, men ikke før jeg var 4 år.

Skrevet

1: ja fra hun begynte også i 2-3mnd så har hun gått fra det ene til det andre....småfeber, hoste, snørrenese osv.

2: Ja har fått noe, det fikk vi alle i famlien, men ikke like ofte som lille

3: ja gikk i bhg. men husker ikke helt når jeg begynte, har litt dårlig immunforsvar blir fort syk. Tror ikke det henger sammen med bhg. da

Skrevet

1. Nei, ikke i det hele tatt, bare litt småforkjølt.

2. Ikke mye, men hatt streptokokker i halsen og vært litt forkjølet

3. Ja siste året før jeg begynte på skolen.

Skrevet

Ja begge har vært mye syke. 1 åringen har hatt: spysjuka 2 gang, influensa, lungebettennelse og 3 feberturer med mye hoste og snørr, øyekattar.

3 åringen har hatt: spysjuka,influensa, 2 feberturer, forkjølelse,brannkoppan.

Jeg har hatt influensa og spysjuka.

Nei.

Skrevet

1. Nei, gutten min har ikke vært syk siden han begynte i bhg i august. Eller han var jo ikke noe særlig syk får han begynte heller.

2.Nei, jeg har ikke vært spesiellt syk. Ikke pappa'n heller

3. ja, gikk i barnehage et år, rett før jeg begynte på skolen

Skrevet

1; Ja

2: Nei, men mannen min har vært mye syk.

3: Ja (og mannen min også)

Skrevet

1. ja jenta mi har vore sammenhengende syk siden hun begynte i august, jeg som har skrevet innlegget lenger nedpå siden her om det samme.

2. nei jeg har ikke vært noe syk, men mannen min har blitt smittet for hver ting pia har kommet hjem med!

3. ja jeg gikk i barnehagen, pluss at jeg jobber i barnehage, så er vel kanskje vant med alle disse bakteriene!

Skrevet

1. barnet mitt har vært MYE syk

2.Jeg har kun hatt en runde med omgangssyke, mannen har vært mye syk

3. Jeg gikk ikke i barnehage, men mannen gikk i barnehage....

Skrevet

1. Har ikke vært mye syk nei, en gang med litt surklete pust, og feber en natt.

2. Nei, jeg har ikke vært syk på 2 år jeg. Var syk rett etter at jeg fant ut at jeg var gravid med snuppa, og hun er 13 mnd. nå.

3. Gikk i barnehage i 1 1/2 år når jeg var liten.

Skrevet

*nei, hun har vært hjemme en dag fordi hun kastet opp engang på kvelden..

*jobber selv i barnehage så jeg vil si jeg kanskje ikke blir så fort syk lenger =)

*ja, jeg gikk i barnehage da jeg var liten

Skrevet

1. Ja

2. Nei

3. Nei

Men samboeren min, som gikk i bhg som barn, har vært mye syk sammen med sønnen vår helt siden bhg start i september.

Skrevet

1. Jeg har to barn. storebror på snart 4 og lillebror på 1,5 år.

Storebror har egentlig bare vært syk to ganger i sitt liv. De ringte fra barnehagen to ganger i starten da han begynte å sa han hadde feber, men den var så kortvarig at den gikk over 30-60 min etter at vi kom hjem. Så det kaller jeg ikke syk engang.

Lillebror derimot var mer eller mindre konstant syk fra han var 6 mnd til han var 11 mnd. Da var det forkjølelse, halsbetennelse, spysyken, øyebetennelse tja alt de kan få.. og helsesøster mente det kom av at han hadde en eldre bror i barnehagen..

Da sommeren kom roet det seg ned og når han selv begynte i barnehagen i høst har nesa rent og han har vært dårlig i halsen omtrent hele tiden. Men ikke noe alvorlig, men bare sånn at jeg går hver dag og lurer på om han er syk eller ikke.

Forrige uke fikk han omgangsyke igjen, men ingen av oss andre i familien fikk dette. (heldigvis)

2. Jeg merker nok at lillebror har vært mye syk. For jeg snufser jeg også og nesa renner. I den perioden vi hadde første halvår fikk jeg også mye av de samme tingene.

3. Ja jeg gikk i barnehage som barn, men var bare syk to ganger før skolestart og har ikke hatt en eneste sykedag på hele barneskolen. (det tror jeg ikke er mange som kan slå).

Var syk etpar ganger som tennåring + at jeg fikk diabetes på slutten av vgs. Når man har en kronisk sykdom kan imunforsvaret svekkes og det merker jeg, for jeg er mye mer syk i dag enn jeg noen gang har vært, men likevell er jeg mindre syk enn de fleste rundt meg.

(har hatt diabetes i 15 år)

Skrevet

1. Nei, ikke i det hele tatt. Eldstejenta på 4.5 år (snart) har kun vært syk en gang i hele sitt liv og det var en periode på 4 dager i fjor høst, da hadde hun feber uten noe annet. Hun startet i bhg da hun var 14 mnd. Minstejenta på 16 mnd som startet nå i aug har ikke vært syk ennå.

2. Nei, ikke i det hele tatt.

3. Ja, gikk i bhg noen år. Jeg var ikke syk en dag før jeg fikk en kronisk immunsykdom som 13 åring (har nok en sammenheng ja), men har heller ikke vært annet syk etter det. Bortsett fra en runde med kyssesyke nå i mars.

Skrevet

1. Nei

2. Nei

3. Ja

Men nå svarte jeg for minsta som startet i mai. Tar jeg med eldstejenta så blir det tre JA. Og i fjor vinter da eldstejenta hadde sin andre vinter i barnehagen og minsta var under året, så var minsta og jeg syk "hele tiden"

Skrevet

For ikke å glemme besteforeldrene som også var masse syke første høsten/vinteren til eldstejenta

Skrevet

1. Han har vel vært forkjøla omtrent siden oppstart i august. To runder øyekatarr, to runder ørebetennelse og et par feberturer utenom.

2. Ikke fullt så ille, men noen forkjølelser har det blitt.

3. Nei

Skrevet

1. Tulla begynte i barnehagen da hun var 1 år, og har vært en del syk, med forkjølelse, feber, spysjuke to ganger.

2. Jeg har vært syk omtrent samtidig som henne, det har pappaen også.

3. Jeg begynte selv i deltidsbarnehage da jeg var 3 år.

Skrevet

Takk for all deltagelse;) Tok litt tid før jeg fikk svart her, ironisk nok pga sjuke unger + sjuk selv.

Tror jeg trygt kan avlive min lille hypotese om at det var sammenheng mellom egen sykdom ved barns bh start og om en har gått bh selv som liten. Er nok noen som er heldige med godt immunforsvar. Selv var jeg nesten ikke syk som barn, selv etter skolestart. Ser ut til at jeg får det nå... Sukk.. Får nok bare bite tenna sammen.

Skrevet

1. Har barnet ditt vært mye sykt siden bh-start? Begynte i barnehagen 18 august, har kun vært hjemme pga vannkopper. Har vært forkjølet men ikke syk.

2. Har DU vært mye syk siden bh-start? Jeg har vært hjemme en uke pga feber og vondt i halsen.

3. Gikk du i bh som barn? Jeg var hos dagmamma og i barnehage, er meget sjelden syk.

Skrevet

1: Nei i grunnen ikke. Litt snørr, men ikke vært mye hjemme.

2: Nei ikke en eneste gang.

3: Nei, ikke gått i bhg selv.

Skrevet

1: JA, snuppa har vært MYE syk siden bhgstart i august. Tror det har vært 5 runder med forkjølelse, en runde med oppkast og 2 runder med diare!

2: Ja, jeg har vært forkjølet 2-3 ganger, omgangssyken og diare 1 gang.

3: Ja, gikk i bhg selv, fra 3 år ca....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...