Gå til innhold

har noen hatt muntlig nyere historie eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eksamen til torsdag. Lurer på om noen vil si hvilke oppgaver dere fikk?

Skrevet

Er noen år sia, men husker jeg kom opp i 1VK, og så fikk jeg om unionsoppløsningen. MUlig det var mer, husker ikke spørsmåla, men gjorde det vist bra( fikk 5). Veldig greit å huske viktige årstall, navn og gjerne datoer.

Skrevet

hei, jeg har ikke hatt, men har faget nå. og det er litt nye tider siden ugla gikk på skolen. det de legger mest vekt på er om du forstår hvorfor ting skjer. for som regel så er det en ting som utløser en annen ting som utløser en tredjeting også blir det krig, osv.

selv om årstall er en fin måte og huske hva som kom i hvilken rekkefølge så er det ikke det lærerne skal legge mest vekt på. har aldri noen gang fått et spørsmål om årstall og har heller aldri svart med noe årstall på noen prøver og jeg har 5/6, men jeg har ikke nyere historie jeg har etter den nye reformen. men kompisen min hadde nyere historie i fjor og han hadde det på samme måte som meg.

Skrevet

Signerer her. Som lærer (har også hat praksis på siste året på vgs, og laget og rettet prøver til historie), er det hva eleven har forstått av sammenhenger jeg vektlegger, ikke om de husker alle navn og årstall. Noen bør jo huskes da så klart, men den store sammenhengen teller mer. Hvorfor skjedde det og det? Bakenforliggende årsaker, utløsende årsaker, konsekvenser, sammenlikninger til andre hendelser osv. Er der oppe 5'eren og 6'eren dingler, når man har dette på plass. Å bare gjengi fakta gir jeg maks en 3'er på.

Skrevet

Hvordan eksamensform er det da?

Jeg trakk årstallet "1850 - 1918" og skulle da snakke i 20 min om viktige ting som skjedde innenfor denne tidsperioden.

Sensorene la vekt på det Alva nevner når de skulle sette karakteren.

Skrevet

Er vel ikke i bergen du skal ha?

skal selv ha eksamen i nyere historie på torsdag nemlig :)

Skrevet

Eg hadde for 10år sida ca. Og da var det også vektlagt kva som var årsaken. Eg fikk om emigrasjon og andre verdens krig. Eg fikk utdelt ulike tabellar for begge emna. Skora veldig bra på emigrasjon men klarte ikkje å sjå sammenhengen på kommunistpartiet i Tyskland før hitler kom til makta og etter. Kva var årsaken til at Hitler kom til makta?? Det sto jo i tabellen at kommunistpartiet mista velgere men kvifor??

Eg kan det i dag da ;)

Skrevet

jeg tok muntlig i fjor, midt i ammetåka, og fikk 6 (skryteskryte)

husk at du får en halvtime forberedelsestid, og dersom du har system i notatene dine, er dette mer enn nok tid!

jeg fikk enmet unionsoppløsninga, husker ikke nøyaktig oppgavene, men mye om svenskekongen, norges misnøye med felles utenrikspolitikk under unionen etc. dette er et lite og greit kapittel i boka, så jeg hadde masse tid til overs under forberedelsene!

Skrevet

Skal ha eksamen i Bø i Telemark. Gleder meg veldig til å få det overstått og kan konsentrere meg om jula. :) Jeg har kjøpt boka - hvordan lykkes i nyere historie. Den er kjempe bra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...