Gå til innhold

Kyssesyken MEN med ekstremt hovne kjertler - kan det være noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstera mi har fått kyssesyken, og har vært fryktelig dårlig i flere uker nå, med nesten 39 i feber hele tiden. De hadde forsåvidt konstatert kyssesyken på sykehuset, men la henne inn nå fordi hun hadde så ekstremt hovne lymfekjertler, onkologisk avdeling var også koplet inn.. Mamma har også lest at kyssesyken kan føre til ME, er det noen av dere som kjenner til dette?

Jeg tenker det verste, lymfekreft og sånn, men det er vel ikke så stor sjans for det?? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde kyssesyken da jeg var 15. Var veldig dårlig med høy feber en uke, hadde også hovne lymfekjertler. Man kan bli ganske så dårlig av den altså, tor ikke du skal bekymre deg for noe annet. Jeg har også hørt det kan føre til ME men jeg har aldri hatt ME hvertfall, det er hvertfall ikke slik at allle som får kyssesyken får ME.

Men viss hun er innlagt så blir hun hvertfall ta godt vare på og undersøkt nøye.

Håper hun snart blir bedre så dere får en fin jul

Skrevet

Kyssesyken krever veldig mye av immunforsvaret og det kommer gjerne andre sykdommer i tillegg. Jeg fikk byll i halsen når jeg hadde det. Ikke godt! Lymfekjertlene kan kanskje bli hovne fordi de jobber på høygir? De er jo en del av immunsystemet.

Skrevet

Det startet med hovne lymfekjertler på halsen hos meg da jeg fikk kyssesyken i mars. Legene skjønte ikke at det var kyssesyken da, men lurte på om jeg hadde hatt vondt i halsen...

Kjertlene bulet skikkelig ut på halsen min. Ble lagt inn 1 uke etterpå på øre-nese-hals, og der ble det konstatert kyssesyke med en gang. Fikk masse kortison og næring intravenøst, da jeg hadde veldig hovne mandler slik at det bare var en bitteliten spalte å puste og spise/drikke gjennom.

Har hørt om flere som har fått ME eller fatigue etter kyssesyke, men vet ikke hvor stor sjansene er. Hvis lever og milt blir angrepet er nok sjansen større.

Skrevet

jeg hadde kyssesyken da jeg var 15 år. og jeg hadde også ekstremt hovne lymfekjertler. tror det er ganske vanlig. husker jeg var så trang i halsen at når jeg gapte så var det liksom bare hull stort nok til et sugerør baki der.... spiste bare flytende mat... men husker legene kjente veldig under armene mine på lymfene der... og sa at de var store.

på meg gikk det ganske fort over.

søstra mi fikk det også da hun var ca 15 år. hun ble lagt inn på sykehus. hun har så tett i halsen at hun ikke klarte å spise, så måtte få intravenøst....

for å trøste deg litt, så tar de jo blodprøver for å konstatere kyssesyken, og da ser de fort om det er lymfekreft i steden.....

ei venninde av meg har nemlig opplevd det. de trodde hun hadde kyssesyken (foreldrene altså) hun ble syk en mandag og var hos legen, og alt på fredag var hun lagt inn på radiummen.

så vil tro de hadde funnet det ut alt om det kunne være kreft. det ser de jo på celledelinga på en blodprøve. vil jo ikke tro det går flere uker for å finne ut sånt...

Skrevet

Mannen min hadde kyssesjuke i fjor høst. Dei trudde han hadde halsbetendelse først så han fikk penicilin for det og blei kvitt feberen. Men to dagar etter avslutta kur så hadde han 40 i feber att. Fikk han til legen dagen etter og da hadde han ein crp på 116 så han fikk meire penicilin, også konstanterte dei kyssesjuke. Det kom ein kjempe kul på den eine sida av halsen hans, gjekk fra kjeve beinet og ned.

Han var sjukemeldt i nesten 2mnd før han var tilbake på jobb. Han var ikkje god, var så vidt han orka å gå opp trappa for å gå på do.

Skrevet

Ok, leverprøvene var fine på henne, så da er det nok mindre sannsynlighet :-) Godt å høre! Hun er en jente som ikke har hatt det så godt i livet, og nå slo attpåtil typen opp med henne midt oppi alt dette her! Er bittelitt nedfor, for å si det mildt..

Skrevet

Hun klarer ihverfall å spise litt, så det er ikke så hovent, heldigvis!

De har tatt masse blodprøver av henne, og du har nok rett, da hadde de fanget det opp allerede. Nå ble jeg lettet :-)

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Jeg hadde kyssesyken når jeg var 16 år, og det som var verst med hele sykdommen var at jeg var så utrolig opphovnet. Klarte ikke å spise eller svelge, både fordi jeg var så opphovnet og fordi det gjorde så vondt. Lå på overvåkning en periode fordi jeg hadde problemer med å puste fordi det var så hovent.

Kusinen til min mor måtte få hull på halsen fordi hun var så tett at hun ikke klarte å puste.

For meg hjalp det å suge på isbiter, men plagsomt siden jeg måtte spytte ut alt vannet igjen (gjorde så forferdelig vondt å svelge)

Har også hørt at kyssesyken kan føre til ME, men som oftest gjør det nok ikke det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...