Gå til innhold

Vet dere hvordan man FOREBYGGER spontantabort og hva er ÅRSAKEN til SA ??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten redd for alt jeg gjør som kanskje kommer til å skade emrboyet og igjen fører til SA!!!! så fortida er jeg ganske rolig av meg selv! er 8+ 6. gleder meg til å komme i 2.semester da faren for SA avtar litt. jeg har lest mye på nettet men ikke funnet ut hva man bør og ikke bør gjøre i løpet av de første 12 ukene for å ta godt vare på spiren...

Fortsetter under...

hei

forstår tankene dine. selv hadde jeg en sa i forrige uke, etter at jeg føler jeg har gjort ALT etter boken og så bra som mulig...

så jeg tror rett og slett ikke man kan gardere seg mot sa, og spesielt når det skjer tidlig i svangerskapet, så er det fordi det er noe helt galt m fosteret.

men har hørt at dårlig sæd-kvalitet hos mannen kan forårsake sa, fordi de ofte har kromosomfeil.

ellers så er det viktigste å få i seg riktig mat; sunn og næringsrik, masse frukt og grønnsaker, nøtter og kylling/fisk. grønne grønnsaker; brokkoli og spinat er bra. avokado veldig bra.

få i deg nok vitaminer, men unngå c-vit tilskudd etter graviditet.

ellers unngå for mye sukker, kunstige søtningsmidler og fargestoffer, transfett og i det hele tatt for mye ferdigmat.

unngå ingefær (brukes i mange kulturer for å fremkalle abort - her i norge anbefales det utrolig nok ofte som kvalmestillende).

vær obs på innhold i hudpleieprodukter; unngå parfyme, hårspray, neglelakkfjerner, kremer m parfyme, parabener, fargestoffer ol. tror det er lurt å holde seg til mest mulig naturlig både når det gjelder mat og kosmetikk.

også det obligatoriske; unngå te, kaffe, alkohol og røyk.

prøv å finne roen i hverdagen, stresse minst mulig. sansynligivs går dette helt fint. og selv om du gjør "alt etter boken", så er det ingen garanti for at alt går bra.

Hei.

Legene sa til meg at tidlig SA er ikke noe som forårsakes av ytre faktorer, men at det er fordi fosteret ikke er levedyktig av en eller annen grunn. Så man kan ikke egentlig kan gjøre noe fra eller til selv om man gjerne skulle gjort det.

Men det ser jo ut som alt går bra med babyen din, så lykke til og håper det går bra denne gangen:) Krysser fingrene for deg:)

Tusen takk for utfyllende svar !! =) i morgen skal jeg til min første kontroll og UL, så jeg håper virkelig at alt er OK. har jo ikke opplevd noe negativ enda, men er bare bekymret. kom gjerne med flere svar og tips de som ønsker det :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...