Marit82 Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Ja , er det noe som heter det? Eller andre som kjenner at det ringer en bjelle? Lillemor er i skikkelig trass for tiden , når det kommer til natta. Av og til legger hun seg uten diskusjon. Men som regelt ender det hele med ramaskrik, og gir seg ikke før mamma endten bysser eller står å koser med hånde hannes. I det jeg forlater rommet er det på`an igjen. Så våkner hun ofte etter 2 timers søv, å nekter å legge seg igjen. Hun legges kl 19.30 - 20 .00 , det har hun alltid gjort. Hun har 2 dupper på dagen , siste er til senest 15.30. Dette har fungert finfint frem til nå. Det skal nevnes at jeg er begynt i jobb igjen , kun aften og natt , å er borte 2-3-4 dager i uka, hvor det er pappa som tar kveldene. Da er hun som regelt værst.... Hun har 2 kvelder på rad gråt så mye at hun tilslutt har spydd som en gris. Dette er slitsom.... Andre som har vært borti lignende? På dagtid er hun selvsagt en sooooooolstråle..
h2lita Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Du mener ikke seriøst at du tror en ti måneder baby og trass henger sammen? Hun føler seg kanskje utrygg, og savner mamma'n sin siden du har begynt i jobb og er tidvis fraværende? Gjelder jo i høyeste grad, om hun er blitt vant til at du "bysser og holder henne i hånda"... Det kan jo også være at hun drømmer, har (flere) tenner på vei, eller at hun er varm/kald? Babyer og trass har ingenting med hverandre å gjøre.
Marit82 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2008 At jeg tror? Da tror jeg du skal se deg litt rund h2lita, for mange mener at babyer kan trasse ganske tidlig. At de ikke vil legge seg, de er viljesterke, de er utforskende, de prøver seg allerede nå. Så da må du ta din teori å gå på den andre siden. Her finnes det nemelig to teorier. Men for å si meg enig i noe, så spekulerer jeg på om hun samtidig er i en slags seperasjonsangst fase, hvor hun merker at jeg er borte. Jeg snakket med HS som sa at det kunne stemme veldig. At det gjør at hun våkner og gråter , og eneste trøsten er mamma. Hun er ikke vant med hverken håndkos eller byss, ( bysset da hun var spedbarn men det sluttet jeg med tidlig.) når hun skal sove. Hun har alltid sovet i egen seng, og lagt seg alene. Så mye minner om seperasjonsangst.. Som iflg. HS utvikler seg til en slags : Jeg vil ikke legge meg , nå som jeg vet at jeg kan styre litt utover kvelden og natta... Hånd i hanske mente hun. Også at trass kunne være noe... men jeg var mest opptatt av om andre hadde opplevd noe lignende,
Marit82 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2008 Skulle også få med at hun aldri har reagert på tenner før...
Erisa* Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Althea på 10 mnd har i alle fall begynt å vise mer til sin egen vilje - skrike og gråte krokodilletårer når hun ikke får viljen sin. Om det er trass eller ikke får noen andre uttale seg om. Det er mest på dagen her, da, og ikke så fryktelig mye. Det kan høres ut som at din lille tester ut grensene hos far, og kanskje er litt utrygg når det ikke er du som er der? Men forhåpentligvis blir det bedre etterhvert når hun blir tryggere på pappans rolle som kveldsvakt:) Håper det ordner seg for dere! For en stund siden hadde vi også problemer når pappan skulle inn og trøste om kvelden. Men så har det gått seg til, så nå går det helt fint. Ofte bedre enn om jeg går inn, for jeg lukter jo så godt av melk at hun våkner;)
Erisa* Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Forslag til tiltak: - Prøve på dagtid å ta en lang hvil i stedet for to? Noen barn er klar for det tidligere enn andre - Er dere flinke på leggerutiner? Kanskje pappa skal være med på legginga, slik at det er samme person som legger henne som den som hun våkner til senere på kvelden? Og så kanskje du kan snakke med helsesøteren deres? Hun har kanskje noen gode ideer? OG til slutt: mange ting ordner seg av seg selv hvis man bare gir det tid:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå