Frøken Freken Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Kanksje har du fått tusen meldinger fra meg med følgende innhold - eller kanskje har du fått ingen. Virker som om meldingsystemet midlertidig ikke funker - så derfor denne løsningen: Skjønner godt at du er lei og oppgitt - så flink du er som holder ut. Jeg får fremdeles klump i magen og følelsen av å ha gitt opp for fort innimellom, men prøver å ignorere det. Jeg har konkludert med at disse ammeekspertene EGENTLIG ikke har så fryktelig mye peil på amming. Det er vel ingen eksakt vitenskap heller, egentlig? De har et sett med alternativer på hva som kan være feil, og det er det. Jeg opplever at de slenger på "du er ikke en dårlig mor for det hvis du må gi mme", samtidig som det skinner igjennom hva de egentlig mener. Da jeg var på 6 ukerskontroll på HS var jeg i ferd med å starte en forsvarstale og sa " jeg vet jo at det er enormt viktig med morsmelk..." - og den danske legen avbrøt meg og sa "nei" - jeg ble usikker og spurte hva han mente, og da sa han at morsmelk er bra, men enormt viktig er det ikke. Han er vel den eneste jeg har følt at virkelig har ment det. Han sa han syntes jeg burde slutte med å prøve, og at jeg like godt kunne slutte å pumpe også hvis jeg syntes det var slitsomt. Han mente det var for sent å lykkes med amminga hvis jenta mi ikke klarte å die etter 6 uker. Og det var det faktisk deilig å høre, for alle andre sa at det er naturlig å "slite litt" i starten, men du må bare øve deg - så ordner det seg gitt. Skulle ønske at jeg hadde hatt for lite melk, så visste jeg hva som var problemet. Forøvrig vet jeg om en lege som fikk barn, og som den ammeentusiasten hun var insisterte hun på å fullamme selv om andre kommenterte at ungen så litt skranten ut. Etter noen måneder var det helsesøster som sa at ungen var underernært og at hun måtte se til å gi mme i en brennende fart. Kanskje disse ammeekspertene føler det er deres nederlag også hvis vi gir opp? Selv er jeg sosialarbeider, og da jeg var fersk i faget var jeg veldig rask til å føle meg udugelig hvis det gikk på rævva med de jeg skulle hjelpe. Vi er da for fanden ikke mødre i egenskap av hvordan puppene våre funker - det er vel andre helt essensielle faktorer ved å være foreldre som samfunnet burde fokusere mye mer på.
husmus &2 Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Nå fant vi den ja, må jammen ha gått glipp av den tidligere. Jeg må ærlig innrømme at tiltross for alle lovord til meg selv og fra andre om at jeg ikke ikke er en dårlig mor som gir tillegg, så kommer jeg vel til og alltid ha en flik av dårlig samvittighet. Kanskje jeg rett og slett ikke har tålmodighet nok til å tvinge i han bare pupp i stedet for å ty til mme. Hver dag sier jeg at i dag skal jeg jammen meg prøve å bare gi bryst, men for å være helt ærlig så synes jeg det er litt digg at han sover mer enn 20 minutter. Det er ikke mye fred å få i heimen med kun pupp her nei, helt åpenbart at han ikke får nok når han kaster i seg 120 ml mme etter å ha fått pupp i en halvtime-time ofte. Men, jeg er fornøyd med slik ståa er nå, begge deler ja takk. Selvom jeg synes det er "kjedelig" (kremt) å amme, så holder vi nok ut så lenge det er melk laga gitt! Jeg er av den gjerrige typen jeg, så endel av grunnen min for ikke å ville gi mme, er rett og slett penger også. Huffameg. Takk for svar, det hjelper og vite at det er andre like engasjerte mme´ere der ute. Jeg var nok en av de som hevet på øyenbrynet over de som valgte mme foran amming, FØR jeg selv fikk barn. Hah, så lite vet man altså. Jeg skulle ønske det var et forum som var mer dedikert til bare flaskemelk, jeg føler dette er et tema jeg kommer til å være lenge engasjert i.
Frøken Freken Skrevet 30. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2008 Det er jo egen flaskemelk-debatt her inne, men virker ikke som det er så mange som er der inne. Forresten må det da være medre for prompen å bli god og mett enn bare å få mme?? Nå skal det visst mates her - snuppelure spiser alt for lite for tida, og jeg prøver å ikke bekymre meg:)
Frøken Freken Skrevet 30. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2008 Oi - det gikk litt fort i svingene for Snuppelure ble så sulten mens jeg skreiv på innlegget - jeg mente at det må være bedre for prompen å bli god og mett med mme i tillegg til mm, enn bare å få mm? Det er jo ikke slik at mme er skadelig, bare det at det er så bra for dem å få i seg mm også!
husmus &2 Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Jau jau, det er bare som du sier ikke så mye aktivitet der inne. Uansett, i denne barsel/ammetåka så gjentar jeg meg bare til det kjedsommelige allikevel. I morgen skal vi på HS og veie, og sikkert få flere "gode" råd om amming. Hvorfor tror du hun spiser altfor lite? Følger hun ikke vektkurven sin? De spiser jo gjerne bare det de trenger, ofte er det lite, andre ganger er det enormt. Det går vel opp og ned..?
Frøken Freken Skrevet 30. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2008 Jo da hun følger vektkurven, men hun spiser færre måltider enn før fordi hun har begynt å sove så himla lenge om nettene (og det bør jeg vel ikke klage på) - i tillegg spiser hun ganske lite til hvert måltid i forhold til det som er vanlig - og mindre enn hva hun gjorde for noen uker siden. Hun spiser kanskje 80 - 120 og er 12 uker. Fra ungene er tre måneder skal de vel spise mellom 160 og 200 ml per måltid.Vet jo at det er individuelle forskjeller, og hun har alltid spist mindre enn det som står på pakken. Har tenkt på om det kan være slik at hun spiser mest når hun vokser - for noen uker siden strakk hun seg i raskt tempo og da spiste hun også mer enn nå. I den perioden gulpet hun også mye, det gjør hun ikke nå. Som barnløs var jeg et ubekymret menneske, nå er jeg blitt helt frynsete... håper det går over, jeg skjønner jo at jeg overdramatiserer.
husmus &2 Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Uten at jeg har noe som helst peiling så høres det veldig logisk ut at hun vokser i rykk og napp og da trenger mer eller mindre i perioder også. Jeg hører deg når de kommer til å være frynsete og "over nevrotisk" etter fødsel. Hadde aldri trodd jeg skulle bekymre meg for så mye. Nå kan jeg få det i hodet at det lukter litt rart av melken for så å helle ut sikkert helt fantastisk god melk. Jaja, ikke nok med at man bekymrer seg for om man har kjent nok liv når de er i magen, men når de endelig kommer ut så multipliserer bare bekymringene seg. Men slik er det vel å være foreldre Vi bør egentlig komme oss på vektkontroll i dag, men føler det er litt tiltak å gå ut, og jeg tror han vokser fint foreløbig, han spiser i hvert fall nok! ... - Og nå har vi sovnet med smokk i munn, endelig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå