Gå til innhold

Noen som har tips for å gjøre matpakka litt spennende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er 13 mnd. gammel å går hos dagmamma (der er ingen måltider inkludert) Det blir liksom det samme hver dag: skive med leverpostei,youghurt,banan og middagslass.. Noen som har noen tips til å gjøre matpakka litt mer spennende og anderledes for hver dag? Noen sier at di bare gir det samme hver dag,men syns det blir så kjedelig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spar på restene fra gårsdagens middag, eller lag en salat med feks tunfisk, kylling etc. istedenfor middagsglass!

ellers, eggerøre eller kokt egg?

jeg er dagmamma, og pleier ofte å lage litt varmmat her (har jo tid, skulle bare mangle) koker opp grsaker og rører inn litt smøreost eller cottagecheese når kokevannet er borte, koker opp litt torsk med krydder ol

gir også et minimåltid i tre, fire tiden, med litt frukt og yoghurt, yoghurten får litt fruktglass eller bær fra frysen i seg (bruker vanlig naturell yoghurt pga sukkerinnholdet)

husker fra min tid i småbarnsbhage at flere fikk med seg nudler i matpakka som vi tilsatte kokende vann i (men her er det litt tilsettningsstoffer i krydderet)

Skrevet

Hva med grove innbakte horn med forskjellig fyll ?

Det kan jo lages i store mengder og fryses - er jo bare å ta opp litt om gangen med forskjellig fyll.

Skrevet

bare det å sende med agurk på skiva samens med levrpostei er spennende =)

ser her har storebror og lillebror fått dilla på agurk på,kun leverpostei er kjedelig,synes selv jeg,maten skal være spennende,da er den god å spise også =)

omså send med rester fra middagen dagen i forveien,bytt merke på youghurten,eller frukta,varier litt i maten,så skal du se det blir bra =)

Skrevet

Kokt makaroni eller annen pasta, dampede grønnsaker (frosne), kikerter, skinkebiter etc............Så kan dagmamman varme det opp i micron. Excellent fingermat!

Skrevet

Vår gutt er 14 mnd og vi sender med, i tillegg til brødskiver og yoghurt, varianter over:

-fiskekake, karbonadekake eller kjøttpudding i biter - noen ganger også kjøttpølse eller wienerpølse oppskåret

-noen ostebiter, feks jarlsberg eller en babybel-ost, fin å gnage!

-omelett med pølse og eller litt ost, gjerne noen tynne skiver vårløk i

-kalde pastaskruer

-pizzabit. Jeg fryser ned ferdig hjemmelaget pizza, tar ut et stykke kvelden før. Tar av evt. sterk pepperoni-pølse

-wok-grønnsaker fra dagen før. Veldig populært! Han elsker biter av paprika, løk og squash

I tillegg varierer vi frukten:

- fersk ananas i biter er veldig godt

-mango i biter

-kiwi i biter

-druer- kjøper steinfrie og deler i 2

- granateple: han synes det er moro å putte de små røde frøene i munnen

- sharonfrukt i biter

Håper du får brukt for noen av tipsene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...