<3tobarnsmor<3 Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Har store problemer med å få jenta mi til å sove på natten. Hun gråter og styrer på helt til kl er ca 0300. Slik har det vært nå i ca en mnd... Noen gode råd ? Håper på mange svar
Lotta med novembergutt Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Hvordan sover hun? Har du prøvd samsoving, dersom forholdene ligger til rette for det? Gutten min er 4 uker, og har sover gjennom hele natten siden fødsel (kun avbrutt av mat kl 04.00) Tror vi kan takke samsovingen for at han er så rolig om natten. Han kjenner oss, lukter oss + at jeg kan stryke på ham dersom han har den minste antydning til å bli urolig. Men det kan jo hende jeg gjør meg selv en bjørnetjenste ved å samsove med ham, for jeg aner ikke hvordan og når jeg skal venne han av med det ...
<3tobarnsmor<3 Skrevet 29. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2008 Hun sover sammen med oss i dobbeltsengen ja, mye enklere det når man ammer Når vi legger oss så bruker jeg å amme henne, men hun er lyys våken etterpå med store øyne. Vil ikke sove. Slik går det helt fram til rundt 0300. Ser hun er trøtt, for hun gjesper og blir slapp i øynene....men sove det skal hun ikke. Hun plages med luft i magen da, kanskje det er det hun kjenner på. Har skaffet meg et middel på apoteket som skal hjelpe, så får håpe hun blir roligere av et. Når legger du gutten din for kvelden da? Misunnelig på deg altså
Lotta med novembergutt Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Hehe, ja, jeg tror vi er ekstra heldige med ham Foreløpig så legger vi han samtidig som oss - altså ca 23:00 Har ikke begynt med noen ordentlige rutiner enda, men det begynner vel å bli på tide å legge ham litt tidligere snart. Jeg delammer, så han får flaske rett før legging + at han "kose-ammer" litt etter vi har lagt oss. Så mens han ammes så synger jeg for ham mens jeg stryker ham på hodet - og det gjør susen Sovner da som regle i løpet av kort tid. Dersom han midlertid ikke roer seg så lar jeg han sovne oppå magen min, og legger han ned ved siden av meg etter han har sovnet. Du er jo ikke alene om å slite med sovingen, tror det er ganske normalt:) Prøv å få masse frisk luft og mye dagsslys på dagen - det kan hjelpe
<3tobarnsmor<3 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2008 Chaney sovnet ikke før 0200 - 0300 i natt heller. La henne i senga kl 0800, sov til 11. Da våknet hun å ville ikke sove mer...drykt dette:/ Men har stått opp tidlig i dag for å se om natten blir forandret til det bedre Når starter dere dagen da?
Mauritius:) Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Hei mamma til Chaney! Jeg har en liten jente på snart 5 mnd, fra hun ble født helt til hun var 3 mnd sov hun ikke før klokken var 03.00, veldig slitsom, hun var ikke sulten eller hadde vondt, hun var bare våken! Hun har begynt å legge seg rundt 23.00-00.00 i det siste, men plutselig kan hun legge seg kl 13.00 igjen, som i natt:( Vi har prøvd alt for å få henne til å sove tidlig, men det gikk ikke, håper dette snur snart! Har begynt med velling, men det hjelper heller ikke, hun er like våken! Det blir nok bedre, men det tar lang tid, må bare være tålmodig!
Lotta med novembergutt Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Vi starter foreløpig dagen ganske sent - mellom 10 og 11 en gang. Tror jeg fortsatt trenger å hente meg inn litt, så jeg makter rett og slett ikke å stå opp før! Men skal begynne så smått å stå opp tidligere - naturlig nok siden vi skal begynne å legge ham tidligere også.
LilleVildeogMamma Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 her i huset er det på samme måten.. Jenta sovner ikke før i ett-to tida på natta, i verste fall i fire tiden.. De førte 3 ukene sov hun hele natta, kun avbrutt med noen måltider, men så startet nattevåkinga opp. Hun sover mye iløpet av dagen og mye på kvelden. Hun har vondt i magen på kveldene og jeg tror det er derfor hun er våken så lenge. Jeg tror ikke det er så mye man kan gjøre annet enn å følge babyens egen døgnrytme når de er så små.. Har selv prøvd å vekke henne på dagtid slik at hun ikke sover så lenge, men det hadde ingen effekt..Ganske typisk at babyen er våken og har vondt i magen på kvelden/natta har jeg hørt. Men det finnes lys i tunellen for dette er noe som heldigvis går over! Jeg merker at hun er ekstra urolig og lenger oppe hvis jeg har spist ting som kan fremkalle magesmerter iløpet av dagen. Derfor har jeg kuttet ut mye i matveien! Jeg har bestemt meg for å ikke stresse med rutiner og slikt før hun blir ca. 4 mnd. Foreløpig sover jeg når hun sover..
M&guttane Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Vi har vært veldig heldig og gutten vår på 7 1/2 uke har de siste nettene sovet i 7-8 timer i strekk på natten(tidligere 5-6 timer). Sovner mellom kl. 22 og 24, og er oppe for å spise mellom 06- 08. Våkner spiser igjen, så sover vi 2-3 timer til:-) Er utrolig heldige! Jeg fullammer og dette er min første og det er selvfølgelig stor forskjell på babyer.....men noen ting som jeg har vært veldig bevist på er at jeg ammer første pupp "helt tom" (hvem vet når den er det) før jeg gir andre pupp på kvelden. Jeg har lest i en ammebok at de sover lengere på den siste melken som kommer ut av puppen på grunn av at den er tykkere (Går fra "lettmelk" til "fløte" på en måte). I tillegg har jeg en stor gutt, var stor ved fødsel og hadde på 6 ukers kontrollen (da 7 uker) lagt på seg 2,1 kg og vokst 10,5 cm... Så der er min teori at som stor gutt har han større mage og derfor mer plass til å lagre opp før natta. Og det gjør han virkelig,bunkrer opp, ammer mye hyppigere på kvelden før han sovner.
M&guttane Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Glemte å si at han sover i sin egen seng:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå