aaha Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 ser du har svart på et innlegg angående nattesøvn, der du sier at etter å ha latt babyen gråte en stund selv for å komme over i neste søvnfase, har blitt mye roligere. vi har det samme problemet med mange nattlige oppvåkninger (og på dagen), og det er tydelig at det er en dårlig vane med å ikke komme seg videre i søvnen. vi har fra starten av puttet smokken i munnen, men skjønner at dette kanskje har skapt problemer. Når vi prøver å ikke gi smokken, blir han bare mer og mer urolig. Ble ikke deres baby det når dere plutselig ikke ga smokken? Bruker dere smokken til innsovning på kvelden? Hadde blitt kjempeglad om du skriver din historie!
lanoforliten Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Hei hei!:0) Det du beskriver er nøyaktig slik vi har hatt det. Holdt på å bli sprø!!! Før vi fikk det greit ang søvnen hadde vi det slik: Var ganske grei å legge på dagtid, og brukte sutten til innsoving, men hun kunne våkne x antall ganger også på dagen og kreve sutten. Hun hadde siste dagluren ca 15.oo, og jeg trodde det var lurt å "pine" henne en ekstra time på kvelden for jeg tenkte at hun trenge den våkentiden for å sove godt til natta. Hun var vrien å legge, brukte smokken til innsoving, og måtte gi henne denne mange ganger før hun etter en time eller mer sovnet sånn tålig dypt. Hun våknet oftere og oftere på natta, holdt på å bli sprøøø!! Det var tydelig bare en fæl uvane vi hadde gitt henne... Fant til slutt ut at nå var det nok, og googlet "våkner ofte på nettene" her på dib. Fant ei side der ei helsesøster e.l. skriver dette med at barnet ofte er i søvn når de våkner som dette. Og at man kunne prøve å la babyen grine i ti min, til denne lette søvnfasen gled over i dyp søvn. jeg tenkte det var verdt å prøve. Først begynte jeg å prøve å legge henne etter to -tre timer etter siste dupp. Hun ble som et lam å legge, sovnet uten hul og vræl og rop etter sutten.Sutret litt, men lot henne bare ligge de minuttene hun sutret. Hun sov da seks timer i strekk plutselig. Sjokk!!! På natta våknet hun, og grein i tjue min, før hun sovnet av seg selv. Hørte på gråten at hun ikke hadde det vondt vel og merke så var ikke ille å høre på. Våknet to timer seinere, styrte i ti min, samme gråt som sist, ingen hyl og sår gråt altså. Våknet to timer seinere igjen, og styrte på samme vis i fem min, sovnet også denne ganga igjen. Hun sov altså plutselig rundt uten mat, og uten smokk, og var som ei sol da hun våknet!! Helt utsovet og fornøyd. Jeg tror rett og slett at vi har våknet og forstyrret henne når vi har løpt inn og ut med smokk og mat. (hender hun får mat ei gang på natta ennå altså!) Neste natt gikk det ennå bedre. våknet et par ganger. Nå sovner hun kl 19, sover til halv fire og videre til morgenen. Halv fire krever hun av og til mat, ellers gir jeg henne sutten da, er bare denne ganga hun krever den i løpet av natta. Håper dette kan være til hjelp, bare spør hvis du lurer på noe.. Babyen er forresten fem mnder gammel..
lanoforliten Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Ja jeg bruker sutten til innsoving forresten... Gir henne den når hun skal sove og får den bare en gang da. Man kan jo si det slik at jeg har kuttet ut all unødvendig service på natta.
aaha Skrevet 29. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2008 tusen takk for at du svarer, supert! tror nemlig det er greit å velge litt metode ut fra hva man tror er problemet, og da er det jo fint å høre om andre som har hatt det likt! Jeg har begynt med faste tider på dagen for mat, lurer og aktivitet, og det fungerer fint i forhold til at han sjelden blir overtrøtt på kvelden. Og det har også vært lett å legge han på kvelden, så der har vi det kanskje litt forskjellig. Da får han smokken og en sang, og til nå har vi sittet sammen med han til han sovner av seg selv. Han sutrer alltid litt, og noen ganger gråter, men dette virker det som om han må gjøre for å få sove. Så sovner han fra alt til 5-20 min. Så han kan sovne av seg selv, det er bare de for... søvnfaseskiftene;-) Du sier du gir smokken kun en gang, hvis den detter ut mens han er ganske så våken ved leggetid, gir du den ikke tilbake? Blir det i så fall ikke rabalder? Jo eldre han er blitt, jo oftere har han altså begynt å våkne på natta, og for noen uker siden var det hver time. Nå er det litt bedre, men fortsatt mye uro. Skal flytte han på eget rom ikveld, kanskje vi forstyrrer han, og han vil våkne færre ganger. Men likevel må han lære seg på et vis å sovne av seg selv da, for våkne må han jo til tider! Prøvde for et par måneder siden å bare la han ligge, slik du har hatt suksess med, men da skrek han i to timer, så det gikk jo ikke.. Men kan jo hende det funker bedre å prøve nå. Sover dere ikke på samme rom? Hvis dere ikke gjør det, går du i det hele tatt inn når du hører han gråte, eller venter du utenfor? Før så sovnet hab som regel igjen når han fikk smokken, men det var likevel et problem fordi dette var så ofte. Men i det siste har han også blitt mer og mer urolig ved disse oppvåkningene, og kan gråte lenge etter å ha fått smokk, og vi må hysje eller sette på uroen eller noe sånt for at han skal sovne igjen. Men det kan jo være fordi han alltid blir forstyrret da. vil du si at jeg kan prøve å vente i ti min, men så om han da har øynene oppe og gråter gi han smokken, fordi da er han allerede våken, eller da prøve å trøste han på annen måte? Virker så skummelt å nekte han hans beste venn;-) Han har også mange oppvåkninger på dagtid før han er uthvilt som du beskriver, så da er det å vugge vogna eller lignende. Ble søvnen på dagtid bedre av seg selv når nettene ble bedre? Tror du det funker best å kjøre opplegget kun natt, og gamlemetoder på dag, eller gjøre det samme hele døgnet? Supertusentakk for svar;-)
lanoforliten Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 Bare hyggelig å kunne hjelpe! :0) Ja gir henne smokken bare en gang ved legging, har ikke vært behov for å gi den igjen, for vi lar henne bare sutre hvis hun mister den. Holder det jo ikke lenge likevel. Hun ligger på eget rom ja. Hvor gammel er karen du snakker om? :0) Kan være mye blir bedre bare at han blir lagt på eget rom. Jeg lar henne gråte ja på nettene, i disse min, men ofte når hun våkner halv fire og hun ikke gir seg eller når gråten blir sårere gir jeg henne flaske, hun er jo bare fem måneder, så det er helt ok. Hører liksom på gråten hvor landet ligger. Ellers lar jeg henne ligge til hun stilner og sovner av seg selv. Ja smokken er hans beste venn, men den er jo nesten blitt den verste fiende også, siden den sansynligvis ødeliegger natteroen til dere alle... Det er GRUSOMT når nattesøvnen er elendig. Så det er jo den siden av saken også. Vi har iallefall fått en roligere, mer fornøyd frøken etter at hun ikke lenger trenger smokken 15 ganger om natta... Hun har også blitt lettere å legge på dagtid ja, tydelig at søvn avler søvn hos oss. Jeg tror når han får bedre søvn på natta så blir dagsovingen bedre også, så kjør hardt på. Jo eldre han blir er nok vanene vondere å vende. Vet ikke om du fikk svar på det du lurte på over, håper jeg fikk svart på det meste....
aaha Skrevet 29. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2008 superdupert, tusen takk for svar;-) regner ikke med det blir uten protester når smokken inndras, men hvis det kan løse problemet så er det verdt det;-) Gutten vår er litt over 5 mnd;-) Nå blir det spennende til natta!
lizaloo Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Hei Må bare hive meg innpå her. Veldig intressant å lese og akkurat de samme problemene vi har. Lurer på om jeg skal våge det samme? Prøvde i natt med å ikke gi henne mat før det var gått tre timer og det gikk greit, hadde en skikkelig grine periode, men sovnet etter 10-15 min og da med smokk. Men jeg var opp 5-6 ganger og gav smokk da? Vi har samme problem på dagtid, våkner etter 45 min og vil ha smokken. Hun virker ikke så avhengig av den ellers, hun vil aldri ha den ellers. Skal jeg våge? Hun er snart 4 mnd aaha fortell i morgen hvordan natten gikk da:)
lanoforliten Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Man må bare prøve seg frem. Hun som skrev det innlegget ang oppvåkninger på natta mente at foreldre var for kjapt opp på nettene, og hvis de drøyde det ca ti min ville ungen falle til ro av seg selv og ikke kreve smokken til stadighet. Er ikke sikkert de har det vondt fordi om de griner, iallefall her i hus var sikkert 80% av disse oppvåkningene bare en vane rett og slett. og gråt er jo den eneste kommunikasjonsmiddelet de har når de er så små. Fortell hvordan natta gikk dere to!! -Og lykke til, ikke minst.... :0)
aaha Skrevet 30. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2008 hei igjen! må jo fortelle at vi ikke fikk prøvd ut metoden i natt, siden forkjølelsen hans ble verre i går og vi syntes det er greit at han ikke har noen plager når vi skal la han ligge en stund å gråte. så håper han fort blir frisk, for er så spent! Forøvrig våknet han mye mindre enn vanlig på eget rom da, første gangen ikke før halv to, og så halv fem, og mye urolig etter det, men dette er mye bedre enn på lenge;-) et spørsmål til bare, angående å la han ligge i ti minutter før man går inn, blir ikke dette litt a la ferbers skrikemetode? Har forstått at den ikke bør prøves før 6 mnd alder..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå