aaha Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 tenker å prøve en av disse, og lurer på om noen har erfaring med disse som de kan dele med meg, vi er litt usikre på hvem vi vil gå for. Vår babys problem er mange nattlige oppvåkninger. Hysjmetoden går ut på å være hos babyen og hysje høyere enn gråten til han har sovnet, for å gradvis trekke seg lenger og lenger unna. 5-minuttersmetoden går ut på å gå inn hvert 5. minutt og si at det er natt så lenge han gråter, og å lage litt lyder når man ikke er på rommet for å vise at han ikke er forlatt. Vi planlegger å flytte han på eget rom samtidig som vi starter med en metode. Eller er det kankje litt for mye for bayen på 5 mnd på en gang?
Nattinatta Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 jeg har tatt i bruk hysj metoden nå for noen dager siden. synes den passer best for meg, synes det er trygt at han vet jeg er hos han hele tiden. nå i starten har jeg lagt hånden min på brystet hans samtidig som jeg lager hysje lyder. da både hører og kjenner han min nærhet. synes det er greit at de gråter litt, når de vet de ikke er alene og gråter fordi de er redde. vi jobber med å la han finne søvnen selv, både på dagtid og natterstid. har ikke holdt på veldig lenge, så jeg kan ikke si jeg har veldig mye erfaring her... men jeg synes iallefall det går bedre. han roer seg etterhvert. og en kan jo ikke forlange at det er løst etter så kort tid. og det går jo opp og ned. det kan ta alt fra 3 - 30 min for å sovne. tror det også er viktig at en tror på metoden, og er bestemt på å gjennomføre det. slutter en og gir etter kan en få det ennå værre enn tidligere. dette er en kamp en bare må stå i. har ikke kjennskap til 5 min metoden, og det kommer jo ann på hva dere er mest komfortable med! Personlig har jeg litt vondt av når de gråter slik alene når de er så små siden omsorg, nærhet og trygghet er det aller viktigste for de små den første tiden! Lykke til!
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 jeg bruker ingen fastsatt metode, bruker vel en salig balnding av mye, og det fungerer for min lille gutt på 5 mnd. Nå skal det sier at min har sovet på eget rom siden han var 6-7 uker gammel da:) Tror du bare skal prøve deg frem og finne ut hva som er best for akkurat din baby, noen ganger funker en bestemt metode, andre ganger må man være litt krativ og ta litt av hver metode og lage din egen;) Men jeg syns virkelig at du burde prøve en metode på h*n når du legger ham på eget rom, jo mer rutinert du er, jo tryggere er baby:) Bruk et par-tre dager på finne en metode du er komfortabel med, og bruk denne konsekvent frem til han finner søvnen på egen hånd:) Hysj metoden er fin den, men jeg supplerer den med å nynne eller synge til min baby samtidig som jeg lener meg så langt ned i senga hans at han kan ta på ansiktet mitt, da føler han seg veldig trygg med en gang, og hvis han roer seg en del masserer jeg litt inne i håndflaten hans med tommelen og flytter meg litt mer unna, går som regel for han å finne roen på 10 min tid:) Hvis han er veldig urolig, så gir jeg ham litt vann/melk mens han ligger i senga, da blir det knyst veldig fort, og jeg kan hjelpe ham å finne søvnen, men det er vanskelig for ham å finne søvnen hvis han gråter veldig mye, så det er best at jeg får ham til å slutte å gråte før jeg begynner å synge/nynne til ham. Bare prøv deg frem, og du må nok godta litt gråt og surv, ikke løp inn med en gang h*n begynner å surve, det er veldig godt for baby å vite at mamma kommer ikke med en gang de lager en lyd, blir mer selvstendig av det:)
aaha Skrevet 29. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2008 så bra at dere har funnet en metode å stå ved da;-) Og du lille spiren ble lille prinsen, noe jeg lurer på med den hysjmetoden som kanskje er en svakhet: Poenget er jo å lære babyen å sovne selv uten hjelp. Virker det som om den hysjinga noen ganger forstyrrer mer enn den beroliger, når babyen kjemper for å finne tilbake til søvnen? Og videre, ifølge metoden forstår jeg at du skal være inne hos babyen å hysje i etterhvert kortere og kortere tid, for så å fjerne deg helt. Betyr dette å trappe ned fordi babyen etterhvert forhåpentligvis roer seg og sovner fortere om amn alltid følger metoden, eller skal man trappe ned uansett?
Nattinatta Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 ja slik jeg har forstått det begynner en med hysjingen for å vise at han ikke er alene, og etterhvert som han blir tryggere og blir flinkere til å finne roen og søvnen kan en trekke seg lengre og lenge unna. etterhvert trenger en ikke hysje lengre. jeg hysjer når han er eller blir urolig. når han er stille hysjer jeg veldig lavt eller ikke sier noen ting. blir han urolig igjen begynner jeg å hysje igjen. nå er det for at han skal roe seg for å finne søvnen. jeg vil tro, og håper, at han vil klare å finne søvnen selv etterhvert på denne måten. krysser fingrene om dagen, hehe.... har jo ikke holdt på så lenge, så jeg VET jo ikke om det funker... men er villig å prøve en ukes tid for å se om jeg ser noen bedring!
aaha Skrevet 29. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2008 lykke til da, du kan jo skrive videre hvordan det går kankskje, interresant å følge med;-)
<3tobarnsmor<3 Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Er der for tidlig å starte med disse metodene på min 2 mnd gamle jente ?
Nattinatta Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 tja si det... jeg har en bok som heter Sov Godt av Karin Naphaug. Der står hysjemetoden at den passer til barn i 0 - 12 ukers alder. Jeg synes det er litt tidlig jeg da, men det er min mening. Og så må du jo være sikker på at h*n ikke er urolig grunnet kolikk eller vondter av annet slag. Jeg anbefaler boken, der står det mange ulike metoder en kan bruke, når de passer for barnet, enkle steg og generelt hva en kan forvente av barn i ulike aldre og hvilke utfordringer en ofte møter. det er ikke lange kapitlene om de forskjellige tingene, slik at den er meget lettlest og kan nesten brukes som et slags oppslagsverk. Den var aldeles ikke dyr heller! Husker ikke pris, men det finner du lett på nettet.
<3tobarnsmor<3 Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Oki. tror jeg skal kjøpe den Takk for tipset
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Det som funket her var at vi satt ved sengen og trykte lett inne i hånden hennes, i takt som hjerteslag. Nå sovner hun som regel uten hjelp, men av og til må vi trykke litt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå