Gå til innhold

Privat UL i uke 12.

Juni-mor en gang til!

Anbefalte innlegg

Var på ul i går og alt sto bra til. Stor glede og lettelse. Fikk for første gang bekreftelse på at "det er noen der inne". Alt ble mer virkelig. Det å høre hjertelyden overgår allikevel bildene. Det går rett i sjelen. Senere merker man jo bevegelse og at magen vokser fort. Syns det blir lenge å vente til uke 18/19. Ser at mange andre har det som meg. Men når det gjelder det om man selv skal betale, eller få det dekket, må jeg si at jeg syns det er helt naturlig å selv betale, siden det er av ren nysgjerrighet. Om det er helt spesielle grunner til tidlig ultralyd (som tidligere aborter, komplikasjoner) så er det selvfølgelig naturlig å få det dekket. Om alle som meg skulle "mast" seg til tidlig ultralyd hadde vi bidratt til mye lenger ventetid for de som virkelig har krav på det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139198195-privat-ul-i-uke-12/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig :-) Jeg ringte faktisk i dag og bestilte tidlig UL til neste uke, da er jeg 12 uker. Jeg har bare så lyst å vite at alt er bra og få en bekreftelse på at det faktisk er liv inni der :) Det koster jo penger, men sa til samboeren min at det er ingenting jeg mer ønsker meg til jul enn en tidlig UL ;-) Var det innvendig eller utvendig?? Har ikke så veldig lyst å ta innvendig da med tanke på barnet.

Jeg tok innevndig, ble definitivt best bilder da.Prøvde utvendig også men da ble det mye dårligere bilder. Men dette er kanskje individuelt, og selvfølgelig eget valg.Tror nok ikke de hadde utført så mange innvendige ultralyder om det skulle ha noen skade for barnet.

Jeg fikk utvendig. Legen sa at vi kunne ta innvendig om bildene ble for uklare. Hadde vel blitt tydeligere bilder da, men syns det var bra nok. Så en liten som beveget armer , ben og "hoppet" rundt nærmest vektløs i en liten hule. For legen var det og tydelig nok for å sjekke at alt så bra ut. En stund på forhånd drakk jeg så mye vann jeg klarte og gikk ikke på do før undersøkelsen. Full blære skal gi best bilder. Ønsker deg veldig lykke til!

Annonse

Når det gjelder kjønn, så ville hun ikke si noe så tidlig. Vi så jo en klump, men det kan både jenter og gutter ha. Vinkelen er riktignok litt forskjellig. Uansett er det for tidlig til å se sikkert, så jeg prøver å ikke tenke for mye på det selv om det er spennende...

Tror også at leger er veldig forsiktige med å si hvilket kjønn det er så tidlig, i og med at noen kan bli knust hvis det viser seg å være et annet kjønn enn det de først trodde. Håper iallefall at jeg får se kjønnet på den vanlige UL. Er sååå nysgjerrig!! :-) Sa til mamma at jeg hadde bestilt på privat klinikk og forventa å høre: jamen Annette da, er det nødvendig? men neida. Hun sa bare: ja så da kan vel jeg få bli med da, eller? Vil ikke presse meg på altså... Haha :-D Selvfølgelig får hun være med. Bare glad for at hun har så veldig lyst. Timen er neste tirsdag. Krysser fingre og tær for at alt er bra med nurket mitt :-D

Hei:)

Jeg var på UL på mandag, da var jeg 12+2, tok utvendig UL og fikk mange fine bilder som jeg kan vise frem:) De kan ikke si noe om kjønnet enda pga jenter og gutter ser veldig like ut på dette stadiet pga at jente klitorisen er veldig hoven nå.. Men neste gang trodde hun at det skulle gå an. Mini var veldig sprelsk når jeg var på UL lå først med ryggen til, snudde seg mot oss og så la den seg på ryggen og vifta med armer og bein, veldig moro:) Jeg betalte 300,- og synes det var verdt pengene ja:)

jeg får UL så ofte jeg vil hos fastlegen min, utvendig da. jeg var på kontroll i dag og da sa hun jeg var 11 uker på vei, jeg så det skikkelig tydelig på ultralyden at det var ett lite barn med hode og kropp, utrolig deilig å se :)

Var på ultralyd i dag :-) Må bare dele min glede. Er jo så gøy. En ting er å se, men det mest fantastiske er egentlig å høre hjertet. Hadde ikke trodd det, men er sånn hver gang (hatt 3 UL...er i uke 13). Valgte en privat UL i dag (bare 100 kr i Arendal) for på denne tiden kan man jo se antydninger til hevelse i nakken, noe som kan tyde på Downs syndrom. Alt så bra ut. Kunne også se fingrene på hendene :-) Hadde samboeren med for første gang i dag. Gøy å se hans reaksjon også. Viktig å innlemme han i det meste.

Jeg hadde dessverre ikke samme opplevelse som dere da jeg var på ul denne uka. Babyen lå helt stille, og det var ingen hjerteaktivitet. Jeg er sjeleglad for at vi oppdaget dette allerede i uke 13, og ikke måtte vente til i uke 18 - det er ille nok fra før. Så, over natten er jeg blitt en forkjemper for ultralyd i uke 12/13. Da er de aller fleste av de mest sårbare prosessene unnagjort, og da kan man være tryggere når man deler hemmeligheten med de som er rundt. Vi hadde store planer for hvordan vi skulle fortelle dette til ungene og familien i jula, og jeg er veldig glad for at vi ikke rakk å gjøre det.

Grunnen til at jeg ønsker at det offentlige skal ta ansvaret for det, er at ikke alle har tilgang til private klinikker. Selv bor jeg på et lite sted der vi må reise 50 mil for privat ultralyd. Da koster det plutselig litt mer enn 300 kroner...

Til dinadina: Uffameg så sinnsykt trist!! Men ja, takk og pris for at du ikke fant ut dette i uke 18.... Er det jeg også tenker er lurt. Hvis det er noe galt så vil jeg gjerne vite det nå med en gang, enn når jeg er halvveis i svangerskapet og har knyttet ytterligere bånd med fosteret osv. Selv om jeg fatisk må ut med hele 800kr så synes jeg dette er verdt det... Det burde ikke være sånn at vi behøver å betale så enormt mye for det. Kjempetrist å høre at dette skjedde deg. Håper du klarer å komme deg gjennom dette. Godt at du har barn fra før, det hjelper jo litt iallefall. En god trøsteklem fra meg til deg/deg

Annonse

Det var veldig trist å høre. Du har opplevd akkurat det jeg fryktet da jeg gikk til tidlig ultralyd. Ville heller ikke vente til uke 18/19 i tilfelle noe var galt. Så var jeg heldig og fikk bare gode nyheter. Er veldig takknemlig for det. Allerede rundt uke 12 har man rukket og bli "veldig gravid" både i kropp og sjel. Jeg er helt enig i at det kunne vært ordinær ultralyd i uke 12, men da istedet for uke 18. I uke 12 får man mest nøyaktig terminbestemmelse, en kan avdekke alvorlige organfeil og kromosonavvik. Vet igrunnen ikke hvorfor det er uke 18/19 nå. Mange leger vil ihvertfall flytte det til ca 12. Vil mest av sende deg ønsker om at du kommer deg fint igjennom dette. Mange trøster seg med at det sannsynligvis har vært naturen selv som ordner opp i noe som ikke var som det skulle være. Sikkert en fattig trøst, uansett...

Så trist dinadina! Håper det går bra med deg! Og godt du slapp å vente helt til uke 18 med å finne det ut i alle fall.

Grunnen til at det ikke er ordinær ultralyd i uke 12, har jeg hørt at er nettopp fordi man da kan oppdage bl.a. Downs Syndrom, og dette er et stort etisk dilemma. Derfor venter man til uke 18, da man ikke lenger kan se disse tingene, og disse barna ikke lenger kan selekteres ut. Hvorfor da kvinner over 38 (eller hviken alder det var nå igjen) kan få sjekket for Downs Syndrom, mens det er uetisk for resten, er vanskelig for meg å forstå. Men tror likevel det er grunnen.

Jeg har inntil nå trodd at det var enklest å bestemme terminen akkurat i uke 18. Så det er altså ikke det?

Nå er det vel ganske sjelden at man opplever en MA uten blødninger før den ordinære ultralyden i uke 18? Så vi andre burde vel egentlig ikke frykte at det samme skal skje med oss. Men jeg er jo en av dem som engster meg litt da, så skal ikke si noe...

Hei. Ifølge legen som utførte ultralyden på meg i uke 12, er dette den beste tiden for terminbestemmelse. Jeg ble også overrasket og måtte spørre en ekstra gang. Trodde ultralyden i uke 18 skulle være mest nøyaktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...