Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Kom over en meget spesiell jobbsøknad på jobb idag. Jobber i kiosk, og så idag søknaden til en 13 år gammel jente som søkte jobb hos oss!!!! 13 ÅR altså..... Det er vel strengt talt barnearbeid i Norge!!! Hun var norsk, men hadde utenlandske foreldre og hun ville jobbe ved siden av ungdomsskolen! Syns dette var brutalt tidlig å begynne på arbeidslivet altså! Fikk vondt da jeg leste brevet.... Hun er i mine øyne et barn!
___ Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Det er vel 14 som er grensen? Da er det jo vanlig å gå med avisen og gjøre andre ting. Selv jobbet jeg en god del i den alderen om sommeren uten at jeg føler at det var noe problem. Hun må nok vente til hun blir 14, men da kan vel kjoskarbeid noen timer i uka være greit nok.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Jeg har jobbet siden jeg var 14 år. Syns det var veldig greit å tjene egne penger, da jeg muligens alltid har vært/prøvd å være rimelig selvstendig:) 13 år er jo tidlig ja, håper bare hun ikke blir "tvunget" av foreldrene sine, da er saken en annen.
Sabina og gjengen Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 jeg jobbet som avisbud da jeg var 13 år... broren min jobbet i en kiosk i sommer, han er 14, han prøver å finne jobb så han kan jobbe ved siden av skolen, trenger pengene til å kjøpe klær, dra på kino osv... det var derfor jeg jobbet også..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 Nesten så du burde ringt henne og spurt hvor mye hun hadde tenkt å jobbe ved siden av skolen. Svarer hun at hun vil jobbe mye, ring foreldrene og spør om de ville samtykket til det. Svarer de da ja, ville jeg faktisk tatt en liten telefon til barnevernet. Skolegang skal ikke spoleres av at man må ut i jobb som 13-åring. Er det derimot snakk om at hun vil jobbe noen få timer i uken er det en annen sak, da mener jeg det må kunne sidestilles med å være avisbud. Jeg ville aldri ansatt en så ung person til å jobbe i kiosk, men da er det ikke noe galt i at foreldrene synes det er greit at hun jobber.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Når jeg var tretten tilbragte jeg hver eneste ettermiddag og helg i stallen. Plukket lort, pusset hester, pusset utstyr, trente hester, skrittet hester, så over luftegårder, mekket gjerder, tok av hestesko, holdt vakt over drektige hopper, stablet høyballer, sopte golv og gjorde en helvetes masse jobb. Uten ei krone i betaling - men så hadde man jo ikke tid til å bruke stort med penger heller. Fra fire til åtte om ettermiddagen: fire timer fem dager i uka. Det blir tjue timer. Pluss helga: sju timer lørdag og søndag. Trettifire timer i uka ... hadde nok vært bedre tjent med et par timer i en kiosk, men du verden for ei fin tid. Og jeg fullførte ungdomsskolen med de beste karakterene i klassen, haha. Skal ikke undervurdere energien til unge mennesker. De sover når de sover, men fy faen som de får ting gjort om de er motiverte.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Vil påstå at det er noe ganske annet når det er en hobby. Går ut fra at de færreste 13-åringer ville jobbet i kiosk gratis, dermed kan man trygt si at jobbingen kombinert med skole medfører at det er svært lite tid til å drive med fritidsinteresser, være med venner osv. Jeg ville forøvrig ALDRI tillatt mitt barn å bruke så mye tid på hester.
Guttemamma75 Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 En 13 åring vil uansett ikke kunne jobbe i kiosk alene, man må være 18 år for å stå bak disken pga salg av tobakk og sigaretter.. Annen hjelp som f.eks å rydde i hyller og fylle på eller vaske burde vel være helt greit.. Men syns det var tidlig ja..
Regnbuens barn™ . Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Jeg bodde og i stallen i mange år, sikkert mer enn tyve timer i uka, mye fysisk arbeid, men en herlig tid med jentene og hestene, et sunt tidsfordriv spør du meg! Da jeg gikk på ungdomsskolen, (husker ikke nøyaktig hvilket år) så hadde jeg ekstrajobb på Mega, bak ferskvaredisken, for å tjene penger slik at jeg kunne ha to ponnier selv=) Foreldrene mine var kjempepositive til at jeg gjorde en egeninnsats ved siden av skolen, som jeg forøvrig klarte fint å gjennomføre..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Jeg begynte ikke å jobbe før jeg var 16 men hadde startet før om jeg hadde kunnet. Kan hun ikke få en slags rydde og vaske jobb?
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Jeg har jobbet siden jeg var 14, ville jobbe for å tjene egne penger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå